Darbības joma

Piemēro noteiktām precēm saskaņā ar Preču un pakalpojumu piekļūstamības likuma 3. panta pirmo daļu.

Jāņem vērā!

Preces atbilstība Preču un pakalpojumu piekļūstamības likuma prasībām jāvērtē pēc preces funkcionalitātes, specifikācijas, darbības principiem un citiem aspektiem nevis tikai pēc nosaukuma.

Jāņem vērā Preču un pakalpojumu piekļūstamības likumā noteiktie pārejas noteikumi:

  • Preču un pakalpojumu piekļūstamības likumā noteiktās prasības nepiemēro precēm, kas laistas tirgū līdz 2025. gada 27. jūnijam.
  • Pašapkalpošanās termināļus, kurus pakalpojuma sniedzējs lietojis pakalpojuma sniegšanai līdz 2025. gada 27. jūnijam, var turpināt lietot līdzīgu pakalpojumu sniegšanai līdz to saimnieciski lietderīgās izmantošanas laika beigām, bet ne ilgāk kā 20 gadus pēc tam, kad uzsākta to lietošana.
  • Pakalpojuma sniedzējs līdz 2030. gada 27. jūnijam var turpināt sniegt pakalpojumu, izmantojot preces, kuras tas likumīgi izmantojis, lai līdz minētajam datumam sniegtu līdzīgus pakalpojumus.

1. Patērētāju universāldatoru aparatūras sistēmām un to operētājsistēmām

  • Galddatori (stacionārie datori). Operētājsistēmas: Microsoft Windows (10, 11), Linux (Ubuntu, Fedora), MacOS (Apple iMac gadījumā)…

  • Portatīvie datori. Operētājsistēmas: Microsoft Windows (10, 11), MacOS (Apple MacBook), Chrome OS (Google Chromebooks)
  • Planšetdatori. Operētājsistēmas: iPadOS (Apple iPad), Android OS (Samsung Galaxy Tab, Lenovo Tab gadījumā), Microsoft Windows (Microsoft Surface)…
  • Piezīmjdatori. Operētājsistēmas: Microsoft Windows, MacOS, Linux, Chrome OS…
  • Viedtālruņi. Operētājsistēmas: Android OS, iOS (Apple iPhone)…
  • Serveru stacijas vai augstas veiktspējas universāldatori (Workstations). Operētājsistēmas: Windows Server; Linux (CentOS, Debian, Red Hat Enterprise Linux)

2. Pašapkalpošanās termināļiem

a) maksājumu termināļi

Jāņem vērā!

Prasības saistībā ar maksājumu termināļiem ir attiecināmas neatkarīgi no norēķinu veida, nodrošinot vienotu un drošu maksājumu pieņemšanas sistēmu:

  • Banknotes un monētas – piemēram, tirdzniecības automāti, kas pieņem skaidru naudu.
  • Bezskaidra nauda – piemēram, maksājumi ar bankas kartēm, izmantojot POS termināļus veikalos un pakalpojumu sniegšanas vietās.
  • Elektroniskā nauda – piemēram, maksājumi ar mobilajām lietotnēm, e-makiem vai viedierīcēm (Apple Pay, Google Pay, PayPal u.c.).
  • Kombinēts risinājums – piemēram, pašapkalpošanās kases lielveikalos, kas ļauj klientiem norēķināties gan skaidrā naudā, gan ar maksājumu kartēm vai elektroniskajiem maksājumiem.

b) tādi pašapkalpošanās termināļi, kas paredzēti Preču un pakalpojumu piekļūstamības likuma darbības jomā ietilpstošo pakalpojumu sniegšanai:

  • bankomāti;
  • biļešu automāti;
  • reģistrācijas automāti;
  • interaktīvi pašapkalpošanās termināļi informācijas sniegšanai.

Jāņem vērā!

Neattiecas uz termināļiem, kas uzstādīti kā integrētas transportlīdzekļu, gaisa kuģu, kuģu vai ritošā sastāva daļas. Piemēram, biļešu reģistrācijas automāts autobusā vai vilcienā.

3.  Patērētāju galiekārtām ar interaktīvu datošanas spēju, ko izmanto elektronisko sakaru pakalpojumiem

  • Telefoni

  • Planšetdatori
  • Datori
  • Viedie televizori (Smart TV)
  • Viedpulksteņi
  • Spēļu konsoles
  • Virtuālās realitātes (VR) brilles
  • Maršrutētāji (jeb rūteri), modemi
  • Viedās mājas ierīces. Piemēram, viedās mājas vadības bloks, papildus nodrošināts ar digitālajiem asistentiem kā Alexa, Siri…

Kas ir elektronisko sakaru pakalpojumi?

Elektronisko sakaru pakalpojumi ir visi pakalpojumi, kas ļauj nosūtīt un saņemt informāciju elektroniski, izmantojot elektronisko sakaru tīklu. Pastāv dažādi veidi, kā cilvēki var sazināties ar viens ar otru, vai ar kādu pakalpojumu sniedzēju, izmantojot tehnoloģijas.

!! Neaptver pakalpojumus, ar kuriem nodrošina vai veic redakcionālu uzraudzību saturam, kas tiek pārraidīts, izmantojot elektronisko sakaru tīklus un pakalpojumus.

Piemēri:

  • Mobilie sakari – zvani un īsziņas pa telefonu, peidžeru.
  • Internets – “sērfošana” tīmeklī, e-pasti ….

Papildu informācija saistībā ar elektronisko sakaru pakalpojumiem, to piekļūstamības prasībām ir pieejama vēršoties Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā.

4. Patērētāju galiekārtām ar interaktīvu datošanas spēju, ko izmanto, lai piekļūtu audiovizuāliem elektronisko plašsaziņas līdzekļu pakalpojumiem

  • Viedtelevizori (angļu valodā “Smart TV”)
  • Viedtālruņi
  • Datori
  • Planšetdatori
  • Spēļu konsoles
  • Virtuālās realitātes (VR) brilles
  • Dekoderi, straumēšanas ierīces (angļu valodā “Streaming Devices”). Piemēram, Amazon Fire TV Stick, Google Chromecast ar Google TV, Apple TV 4K, Roku Streaming Stick…

Kas ir audiovizuāls elektronisko plašsaziņas līdzekļu pakalpojums?

Audiovizuāls elektronisko plašsaziņas līdzekļu pakalpojums ir tāds pakalpojums, par kuru atbild medija veidotājs, un tā galvenais mērķis ir nodrošināt sabiedrībai informāciju, izklaidi vai izglītojošus raidījumus, kā arī reklāmas, izmantojot elektronisko sakaru tīklus.

Tie var būt televīzijas kanāli, straumēšanas platformas un citi video vai audio pakalpojumi internetā.

Piemēri:

  • Televīzija
  • Radio
  • Radio un televīzija tiešsaistē
  • Straumēšanas pakalpojumi

Papildu informācija saistībā ar audiovizuāliem elektronisko plašsaziņas līdzekļu pakalpojumiem, to piekļūstamības prasībām ir pieejama vēršoties Nacionālajā elektronisko plašsaziņas līdzekļu padomē.

 

Iesaistīto personu pienākumi ir noteikti Preču un pakalpojumu piekļūstamības likuma III nodaļā, attiecīgi:

  • ražotājs – 6. pants;
  • pilnvarotais pārstāvis – 8. pants;
  • importētājs – 9. pants;
  • izplatītājs – 10. pants.

Importētāju un izplatītāju uzskata par ražotāju un tam ir saistoši ražotāja pienākumi, ja:

  • importētājs vai izplatītājs laiž tirgū preces ar savu vārdu, nosaukumu vai preču zīmi vai
  • importētājs vai izplatītājs izmaina tirgū laisto preci tā, ka var tikt ietekmēta preces atbilstība tai piemērojamām piekļūstamības prasībām.

Preces atbilstības novērtēšanas procedūra ir noteikta Preču un pakalpojumu piekļūstamības likuma 7. pantā.

Attiecīgi preces ražotājs:

  1. veic iekšējās ražošanas kontroli;
  2. nodrošina, ka prece atbilst Preču un pakalpojumu piekļūstamības likuma un MK Noteikumu Nr. 128 būtiskajām prasībām;
  3. sagatavo un nodrošina tehniskās dokumentācijas pieejamību;
  4. pievieno precei un tās iepakojumam visu noteikto informāciju piekļūstamā veidā, t.sk. saistībā ar instrukcijām.

Precei pievienotā lietošanas instrukcija un drošuma informācija ir valsts valodā.

  1. uzliek CE zīmi katrai atsevišķai precei, kas atbilst piemērojamām Preču un pakalpojumu piekļūstamības likuma prasībām;
  2. Sagatavo rakstveidā preces modeļa atbilstības deklarāciju.

Detalizētākas piekļūstamības prasības precēm, to iepakojumam un instrukcijām norādītas MK Noteikumos Nr. 128.

Jāņem vērā!

Ja uz preci ir attiecināmas vairāku normatīvo aktu prasības, preces ražotājam pirms preces laišanas Eiropas Savienības tirgū ir jāveic atbilstības novērtēšana, ievērojot visos piemērojamajos normatīvajos aktos noteiktās prasības. Līdz ar to precei jābūt nodrošinātai ar visiem nepieciešamajiem marķējumiem un brīdinājumiem.

Atbilstības deklarācija. Deklarācijas forma ir pieejama MK Noteikumu Nr.128 pielikumā.

Atbilstības deklarāciju sagatavo preces ražotājs.

Atbilstības deklarācijā preces ražotājs  apliecina atbilstību Preču un pakalpojumu piekļūstamības likumam (attiecīgi Eiropas Parlamenta un Padomes 2019. gada 17. aprīļa Direktīvai 2019/882/ES par produktu un pakalpojumu piekļūstamības prasībām).

Ja izņēmuma kārtā tiek izmantots Preču un pakalpojumu piekļūstamības likuma 13. pants, atbilstības deklarācijā norāda, kurām piekļūstamības prasībām piemēro minēto izņēmumu.

Ja uz vienu preci ir attiecināmi vairāki normatīvie akti, tad iespējams sastādīt vienu atbilstības deklarāciju, iekļaujot visus piemērojamos normatīvos aktus.

!! Ar terminu “trešā valsts” Eiropas Savienības tiesību kontekstā apzīmē visas valstis, kas nav Eiropas Savienības dalībvalstis.

Veicot preču importu no trešajām valstīm, ar 2025. gada 28. jūniju, importētājam jāpārliecinās, ka:

  • prece ir nodrošināta ar nepieciešamo marķējumu, tai skaitā ir CE zīme.
  • preces ražotājs ir sagatavojis rakstveidā atbilstības deklarāciju.
  • pieejams būtisku izmaiņu vai nesamērīga sloga novērtējums un to pamatojošie dokumenti (parakstīti ar drošu elektronisko parakstu) gadījumos, kad preces ražotājs atbilstības deklarācijā norādījis atsauci uz šiem izņēmumiem.
  • pieejama tehniskā dokumentācija saistībā ar preces atbilstībai piemērotajām piekļūstamības prasībām.

Aicinām norādīto dokumentāciju pievienot pie muitas deklarācijas Valsts ieņēmumu dienesta Muitas pārvaldes Elektroniskās muitas datu apstrādes sistēmā (EMDAS).

Jāņem vērā!

Ja precei ir piemērojamas vairāku normatīvo aktu prasības, importētājam jāpārliecinās, ka:

  • preces ražotājs ir veicis atbilstības novērtēšanu saskaņā ar visiem piemērojamajiem normatīvajiem aktiem.
  • prece ir nodrošināta ar visiem nepieciešamajiem marķējumiem.
  • pieejama visa saistošā informācija, kas noteikta piemērojamajos normatīvajos aktos.

Jāņem vērā!

Ja preces ražotājs nav informējis tirgus uzraudzības iestādi saistībā ar precei piemēroto kādu no Preču un pakalpojumu piekļūstamības likuma 13. panta pirmajā daļā minētajiem izņēmumiem, tad par to informē importētājs laižot tirgū preci.

Latvijas Republikā par attiecīgām precēm jāinformē – Patērētāju tiesību aizsardzības centrs.

1. Preču lietotāji

Ļoti plaša neaizsargāto patērētāju grupa attiecībā uz vecumu -  nav vecuma ierobežojumu - un plašo funkcionēšanas ierobežojumu spektru (fiziski, garīgi, intelektuāli vai maņu traucējumi).

Funkcionēšanas ierobežojumi ietver ne tikai patstāvīgus ierobežojumus, bet arī vieglus un pārejošus, piemēram, nedaudz pasliktināta redze vai dzirde, vājums rokās, grūtības saredzēt vai sadzirdēt spožā saulē vai trokšņaina fona apstākļos u.c.

2. Preču piekļūstamība

  • Precēm jābūt projektētām un ražotām tā, lai tās pēc iespējas vairāk varētu lietot pēc iespējas plašāks personu loks. Piemērojams būtu Universālā dizaina princips, vienlaikus jāņem vērā arī konkrētas personu grupas prasības.
  • Jānodrošina skaidra un piekļūstama informācija par lietošanu un piekļūstamības elementiem.
  • Ja preces lietošanai ir kādi ierobežojumi (t.sk. nav nodrošināta piekļūstamība), tas ir jānorāda gan preces aprakstā, gan tirdzniecības vietās (fiziskajā, tīmekļa vietnē t.sk. sociālo tīklu u.c. platformās).

3. Preces iepakojums

  • Nodrošina piekļūstamu preces iepakojumu un tajā sniegto informāciju, tajā skaitā informāciju par atvēršanu, aizvēršanu, lietošanu un likvidēšanu, kā arī informāciju par preces piekļūstamības īpašībām.
  • Informācijai jābūt viegli uztveramai un pieejamai dažādos formātos.

4. Lietošanas informācija

  • Jāsniedz dažādos veidos (redzami, dzirdami utt.).
  • Jābūt skaidrai, viegli uztveramai, ar pietiekamu kontrastu un pielāgojamu tekstu. Pievieno attēlus.
  • Jābūt aprakstam par preces funkcionalitāti un lietotāja saskarni, tai skaitā par lietošanu, vadību, atgriezenisko informāciju, ievadi un izvadi. Ja prece kaut ko nespēj nodrošināt vai ir kādi izmantošanas ierobežojumi, tas ir jānorāda.
  • Jābūt aprakstam par programmatūru un aparatūru, kas preci sasaista ar palīgierīcēm.
  • Ja preces uzstādīšanas, uzturēšanas, glabāšanas un likvidēšanas instrukcija nav sniegta uz pašas preces, bet ir pieejama ar citu līdzekļu, piemēram, tīmekļvietnes starpniecību, nodrošina, lai tā būtu publiski pieejama pirms preces laišanas tirgū.
  • Ja informācija pieejama tiešsaistē, tai jābūt piekļūstamai un saderīgai ar palīgtehnoloģijām.
  • Instrukcijām un drošuma informācijai jābūt valsts valodā. Ja preces ražotājs nav nodrošinājis instrukciju tulkojumu valsts valodā, tad tas jāveic uzņēmējam, kurš pirmais piedāvā preci Latvijas Republikas teritorijā, t.sk. tīmekļvietnēs.

5. Preces funkcionalitāte un lietotāja saskarne

  • Jābūt alternatīvām iespējām vizuālajiem, audio un taustes elementiem.
  • Jānodrošina pielāgojami displeji, skaņas, attēla un vadības iespējas.
  • Nedrīkst prasīt pārmērīgu fizisku piepūli vai izraisīt veselības problēmas (piemēram, gaismjutīguma lēkmes).
  • Jāaizsargā lietotāja privātums un jānodrošina alternatīvas biometriskajai identifikācijai.

6. Īpašas prasības noteiktiem produktiem

  • Pašapkalpošanās termināļi: teksta-runas tehnoloģijas, saderība ar dzirdes ierīcēm, brīdinājumiem jāizmanto vairāki sensorie kanāli, pagarināms darbības laiks,
  • Elektroniskie lasītāji: jābūt teksta–runas tehnoloģijai.
  • Patērētāju interaktīvās galiekārtas elektronisko sakaru pakalpojumu sniegšanai: jāatbalsta reāllaika teksts, augstas kvalitātes skaņa, video saziņa un saderība ar dzirdes ierīcēm. Atkarīgs no sniegtā pakalpojuma veida un funkcionalitātes!
  • Patērētāju interaktīvās galiekārtas audiovizuālo elektronisko plašsaziņas līdzekļu pakalpojumiem: jānodrošina pieejamus audiovizuāla elektronisko plašsaziņas līdzekļu pakalpojuma sniedzēja piedāvātos piekļūstamības komponentus lietotāja piekļuvei, atlasei, kontrolei, personalizēšanai, kā arī pārraidei uz palīgierīcēm.

7. Atbalsta pakalpojumi, ja tādi ir

  • Tehniskais atbalsts un klientu apkalpošana jānodrošina piekļūstamos veidos.

Sākotnēji Jūsu darbinieki var sniegt informāciju par identificētajām problēmām un labajiem piemēriem, risinājumiem it īpaši, ja darbiniekiem ir funkcionēšanas traucējumi. Iespējams arī iesaistīt klientus, veicot attiecīgas aptaujas, pētījumus.

Papildus sazināties ar attiecīgo nevalstisko organizāciju, lai iegūtu papildinformāciju un rastu risinājumus Jūsu identificētajām problēmām.

Ņemot vērā plašo un daudzveidīgo prasību spektru katrai personu grupai, aicinām izvēlēties Jūsu situācijai atbilstošu nevalstisko organizāciju, lai efektīvi risinātu aktuālos jautājumus un veicinātu problēmu identificēšanu, to novēršanu.

  • Par noteiktiem piekļūstamības jautājumiem varat vērsties pie attiecīgās jomas ekspertiem nevalstiskajām organizācijām.
  • Eiropas Piekļūstamības resursu centrs AccessibleEU (informācija angļu valodā, ar kuru iespējams iepazīties izmantojot tīmekļvietnē pieejamo mašīntulka rīku).