Jaunais energomarķējums
2021. gadā ir izveidots jauns energomarķējums 7 preču grupām. Būtiskākās izmaiņas ir jauna energoefektivitātes skala, kurā turpmāk būs klases no A-G, pievienots QR kods un atsevišķiem marķējumiem izstrādātas jaunas ikonas.
2021. gadā ir izveidots jauns energomarķējums 7 preču grupām. Būtiskākās izmaiņas ir jauna energoefektivitātes skala, kurā turpmāk būs klases no A-G, pievienots QR kods un atsevišķiem marķējumiem izstrādātas jaunas ikonas.
No 2021. gada 1. marta ir ieviesti jauni energomarķējumi mājsaimniecības ledusskapjiem un saldētavām, veļas mazgāšanas mašīnām, veļas mazgāšanas-žāvēšanas mašīnām, trauku mazgāšanas mašīnām un televizoriem un citiem elektroniskajiem displejiem. Gaismas avotiem jauns energomarķējums ir stājies spēkā no 2021. gada 1. septembra, bet riepām - no 2021. gada 1. maija. No 2025. gada 20. jūnija ir piemērojamas energomarķējuma prasības viedtālruņiem un planšetdatoriem, bet 2025. gada 1. jūlija stājās spēkā arī jauns energomarķējums sadzīves veļas žāvētājiem.
Jaunajā marķējumā visiem produktiem ir vienota A-G skala; A++/A+ klases vairs netiks lietotas. Marķējumā ir iekļauts QR kods ar saiti uz Eiropas Komisijas marķējuma datubāzi EPREL. Enerģijas patēriņš visiem produktiem norādīts uzreiz zem energoefektivitātes skalas. Marķējuma apakšējā daļā ir dažādas piktogrammas, kas informē par produkta īpašībām. Daļa piktogrammu ir tādas pašas kā iepriekš, bet daļa ir uzlabotas vai jaunas.
Energomarķējuma prasības televizoriem attiecas arī uz citiem ekrāniem, piemēram, datoru monitoriem. Enerģijas patēriņš norādīts uz 1000 darbības stundām SDR un HDR režīmā, nevis gada enerģijas patēriņš. Savukārt mazgāšanas iekārtu un veļas žāvētāju energomarķējums rāda enerģijas patēriņu uz 100 mazgāšanas cikliem.
Lampām, kuras tirgo bez spuldzes, energomarķējums turpmāk nav jānorāda.
Riepu energomarķējumā ir iekļautas piktogrammas, kas norāda, ka ziemas riepas ir paredzētas lietošanai īpaši stipra sniega vai sala apstākļos. Ikonas marķējumā tiek attēlotas tikai tām riepām, kurām ir veikta specifiska testēšana un tās atbilst noteiktajām minimālajām prasībām.
Viedtālruņiem un planšetdatoriem energomarķējumā ir piktogrammas par ierīces izturību vienā uzlādes ciklā, kritienizturību, remontējamības klasi, baterijas ciklisko izturību un aizsardzību pret putekļiem un mitrumu.
Ieviešanas termiņi viedtālruņiem un planšetdatoriem:
Energomarķējums jāattēlo tikai jauniem modeļiem, kuri laisti tirgū pēc 2025. gada 20. jūnija. Ierīcēm, kuras jau atradās tirdzniecībā pirms 20.06.2025. energomarķējuma prasības netiek piemērotas.
No 2025. gada jūnija piegādātājiem EPREL datubāzē jāreģistrē visi jaunie viedtālruņu un planšetdatoru modeļi pirms tie kļūst pieejami ES tirgū.
Ieviešanas termiņi veļas žāvētājiem:
Veļas žāvētāji, kas laisti tirgū pirms 2024. gada 1. marta:
No 01.03.2024. – piegādātājiem jāreģistrē jaunus produktus EPREL datubāzē, pamatojoties uz jauno veļas žāvētāju regulu (ES) 2023/2534, un jāpiegādā šīs preces izplatītājiem ar abiem energomarķējumiem (gan veco, gan atjaunoto). Tirgotājiem jāņem vērā, ka produktam drīkst norādīt tikai vienu energomarķējumu – gan veco, gan atjaunoto marķējumu vienlaicīgi attēlot nedrīkst. Jano energomarķējumu izvietot pirms 01.07.2025. nedrīkst.
No 01.03.2024. – piegādātājiem jāpārreģistrē EPREL datubāzē produkti, kas laisti tirgū pirms 01.03.2024., lai nodrošinātu tiem atjaunoto marķējumu un arī datu lapu.
No 01.01.2024. līdz 01.07.2025. – 18 mēnešu pārejas periods. Produkti, kas laisti tirgū pirms 1.03.2024., var tikt pārdoti ar veco marķējumu. Pēc tirgotāju pieprasījuma piegādātāji nodrošina uzlīmes ar atjaunoto marķējumu un datu lapu, un tirgotāji marķējumus nomaina.
No 01.07.2025. līdz 18.07.2025. – 14 darbdienu pārejas periods energomarķējuma nomaiņai. Internetā visiem produktiem ir jaunais energomarķējums un datu lapa. Fiziskos veikalos uz visiem produktiem jābūt uzdrukātam vai uzlīmētam jaunajam energomarķējumam, aizsedzot veco.
No 2025. gada 1. jūlija pie visām precēm gan fiziskajos, gan interneta veikalos jāizvieto jaunais energomarķējums un jaunās datu lapas.
Līdz 30.03.2026. - 9 mēnešu periods, kurā ar veco marķējumu drīkst izpārdot veļas žāvētājus, kas laisti tirgū pirms 2024. gada 1. marta un tie vai nu vairs netiek laisti tirgū pēc 2024. gada 1. marta, vai piegādātājs ir pārtraucis darbību (līdz ar to jaunais energomarķējums precei nav izstrādāts). Pēc 2026. gada 30. marta tos tirgot nedrīkst!
Jāņem vērā, ka reklāmās nepietiek tikai norādīt preces klasi (piemēram, “A” vai “B”), bet nepieciešams arī norādīt attiecīgo klašu klāstu (piemēram, “A++ līdz D” vai “A līdz G").
Energomarķējums un datu lapa ir jānodrošina visām precēm, uz kuriem attiecas prasības par energomarķējumu. Par energomarķējumu izvietošanu veikalos un interneta veikalos ir izstrādātas vairākas vadlīnijas
Energomarķējumu un datu lapu pie precēm interneta vidē var izvietot divos veidos:
Ja preces tiek pārdotas internetā vai attālināti, piemēram, pa telefonu, pārdevējam tik un tā ir jāsniedz informācija par preci, tajā skaitā energomarķējumā iekļautā informācija.
Pienākums uzrādīt energomarķējumu un informācijas lapu interneta veikalā attiecas ne tikai uz konkrētās preces lapu, bet arī uz pārējām veikala lapām, kur norādīta preces cena (piemēram, sadaļa, kur attēlotas visas pieejamās trauku mašīnas).
Energoefektivitātes klasei un klašu diapazonam jābūt norādītiem arī reklāmas materiālos:
Augstāk minētais attiecas arī uz drukātiem vai elektroniskiem katalogiem un brošūrām, ja patērētājam ir iespēja pasūtīt produktu, noklikšķinot uz produkta, piezvanot pa tālruni vai citā veidā.
(Vairāk informācijas par konkrētām regulām, kas nosaka informācijas izvietošanu, tirgojot ražojumus veikalos vai internetā, skatīt sadaļā Ekodizaina un energomarķējuma normatīvie akti.)
Energomarķējums ir izstrādāts 16 preču grupām. Katrai preču grupai noteiktās specifiskās prasības skatīt zemāk.
Visām precēm, uz kurām attiecas prasības par energomarķējumu, pirms to laišanas ES tirgū ir jābūt reģistrētām EPREL datubāzē. Reģistrāciju EPREL datubāzē nodrošina preču piegādātājs, taču tirgotājam ir jāpārbauda, vai preces ir reģistrētas, pirms uzsāk tās tirgot.
Par EPREL datubāzi
Datubāze sastāv no publiskās daļās un atbilstības daļas. Izveidotais tiešsaistes portāls nodrošinās piekļuvi šīm abām daļām.
Kā piekļūt EPREL publiskajai informācijai?
Jaunajos energomarķējumos ir iekļauts QR kods, kuru noskenējot, var piekļūt EPREL datubāzē pieejamai informācijai par konkrēto preci. Vairāk informācijas skatīt sadaļā par jauno energomarķējumu.
Iekārtu reģistrācija EPREL
EPREL tika izveidota saskaņā ar Eiropas Parlamenta un Padomes Regulas Nr. 2017/1369 4.pantu un no 2019. gada 1. janvāra piegādātājiem (ražotājiem, importētājiem vai pilnvarotajiem pārstāvjiem) ir jāreģistrē šajā datubāzē visas iekārtas, kurām nepieciešams energomarķējums, pirms to pārdošanas ES tirgū.
Produktus, uz kuriem attiecas prasības par jauno energomarķējumu, EPREL datubāzē reģistrē atbilstoši jaunā energomarķējuma prasībām.
Lai EPREL varētu reģistrēt produktus un lai iegūtu vairāk informācijas par pašu sistēmu un reģistrēšanās procesu, ir jāizveido ES lietotāja konts (EU Login).
Pēc reģistrēšanās sistēmā visiem lietotājiem ir pieejama EPREL vietne.
EPREL vietnē ir pieejamas EPREL lietošanas vadlīnijas un komentāru sadaļa, kā arī e-pasta adrese, lai nepieciešamības gadījumā saņemtu tehnisku palīdzību.
EPREL datubāzes uzturētājs neuzņemas atbildību par ievadīto datu patiesumu. Piegādātājs vai ražotājs, kurš datus ievada sistēmā, ir pilnībā atbildīgs par ievadīto datu patiesumu un precizitāti.
EPREL datubāzes aspekti un precīzi piegādātāju noteikumi ir noteikti ar Komisijas Īstenošanas Regulu (ES) 2024/994.
Ja radušās neskaidrības par ekodizaina un energomarķējuma jautājumiem, var konsultēties ar PTAC darbiniekiem, izmantojot mājaslapā norādīto kontaktinformāciju. Pirms sazināšanās iesakām ieskatīties biežāk uzdotajos jautājumos, varbūt tur jau ir atrodama atbilde.
Energomarķējuma prasības ir spēkā visās Eiropas Savienības dalībvalstīs, un visās valstīs tās ir vienādas. Energomarķējums pirmo reizi tika ieviests 1994. gadā. Laika gaitā ir pieaudzis to preču skaits, kam ir nepieciešams marķējums.
Izvietojot energomarķējumu veikalā, tam ir jāatrodas preces priekšpusē vai uz tās, kur tas uzreiz ir skaidri redzams pircējam. Energomarķējumam ir jābūt skaidri salasāmam, tas nedrīkst būt bojāts vai aizsegts. Sīkāku informāciju par marķējuma izvietošanu veikalā var atrast vadlīnijās.(links uz vadlīnijām)
Interneta veikalā precei ir jābūt gan energomarķējumam, gan datu lapai. Abiem ir jāatrodas tuvu cenai.
Interneta veikalā var attēlot gan pilnu energomarķējuma un datu lapas attēlu, gan izmantot ligzdoto vizualizāciju, kad blakus cenai atrodas energomarķējuma ikona (bulta) un saite uz datu lapu. Uzklikšķinot ar peli uz ikonas un saites, ir jāatveras pilnam energomarķējumam un datu lapai.
Energomarķējumam un datu lapai interneta veikalā ir jābūt attēlotiem visur, kur ir norādīta preces cena, t.i., ne tikai pašas preces lapā, bet arī preču grupas lapā (piemēram, sadaļā, kur atrodas visi ledusskapji).
Sīkāku informāciju par energomarķējuma izvietošanu internetā var atrast vadlīnijās. (links uz vadlīnijām).
Energomarķējuma normatīvajos aktos ir noteikts, ka energomarķējums ir jānorāda blakus preces cenai. Ja energomarķējums ir tikai viens no attēliem galerijā, tas parasti atrodas tālu no cenas. Turklāt attēls ir samazināts un nav uzreiz skaidri salasāms un izprotams. Līdz ar to tas neatbilst ne pilna marķējuma attēlošanas prasībām (tālu no cenas, uz tā jāuzklikšķina, lai iepazītos ar saturu), ne ligzdotajai vizualizācijai (nav ikonas ar skaidri redzamu energoefektivitātes klasi tuvu cenai, uz kuras uzklikšķinot, atvērtos pilns marķējums). Šādos gadījumos parasti arī iztrūkst datu lapa, kas sniedz papildinformāciju par preci.
Pareizi attēlots energomarķējums sniedz pircējam tūlītēju informāciju par preces energoefektivitāti, kā arī pārējo resursu patēriņu. Ja tas ir pievienots kā viens no preces attēliem, tas apgrūtina pārdomāta un ilgtspējīgā lēmuma pieņemšanu.
Datu lapa ir standarta dokuments, kas ietver konkrētu informāciju par preci un ko tirgotājam nodrošina piegādātājs. Tā ietver detalizētāku un precīzāku informāciju nekā parasts preces apraksts. Katras preču grupas energomarķējuma regula ietver atsevišķu pielikumu, kas nosaka, kādai tieši informācijai un kādā secībā jābūt norādītai. Piemēram, veļas mazgājamās mašīnas datu lapa ietver gan iekārtas izmērus un nominālo ietilpību, gan mazgāšanas efektivitātes indeksu, programmu ilgumu, enerģijas patēriņu gaidstāves režīmā u.c. informāciju.
Pircējam ir iespēja iegūt papildu informāciju, ļaujot preces salīdzināt savā starpā pēc vienādiem parametriem, līdz ar to tiek veicināta informētāka lēmumu pieņemšana. Turklāt pircējs pats var iepazīties ar sev nepieciešamo informāciju, neapgrūtinot pārdevēju ar papildu jautājumiem.
Savukārt preces aprakstu veido pats tirgotājs, brīvi izvēloties, kādu informāciju tajā iekļaut.
No 2019. gada 1. janvāra piegādātājiem (ražotājiem, importētājiem vai pilnvarotajiem pārstāvjiem) ir jāreģistrē EPREL datu bāzē visas iekārtas, kurām nepieciešams energomarķējums, pirms to pārdošanas ES tirgū.
Sadzīves tehnikas iekārtas saskaņā ar jaunajām prasībām ir jāreģistrē no 2020 . gada 1. novembra, bet gaismas avoti saskaņā ar jaunajām energomarķējuma prasībām ir jāreģistrē no 2021. gada 1. maija. Preces, kas jau bija reģistrētas pirms jauno energomarķējuma prasību stāšanas spēkā, ir nepieciešams pārreģistrēt.
Sadzīves tehnikai, kam prasības stājās spēkā no 2021. gada 1. marta:
Gaismas avotiem, kas laisti tirgū pirms 2021. gada 1. septembra:
Visām precēm: ja ražotājs nav nodrošinājis jaunos energomarķējumus un datu lapas, tirgotājiem tie ir jāpieprasa piegādātājiem.
Pirms preču importēšanas ir jāpārliecinās, ka ražotājs spēj nodrošināt atbilstības deklarāciju, kas ietver atsauces uz visiem ES normatīvajiem aktiem, kas attiecas uz konkrēto preci (arī attiecīgo ekodizaina direktīvu), kā arī tehnisko dokumentāciju. Atbilstības deklarācija ir definēta Eiropas Parlamenta un Padomes Direktīvā 2009/125/EK.
Turklāt no 2019. gada 1. janvāra piegādātājam (ražotājam vai importētājam) informācija par visām precēm, uz kuriem attiecas energomarķējuma prasības un kas tiek laistas tirgū Eiropas Savienībā, ir jāievada Energomarķējuma produktu datubāzē EPREL (European Product Database for Energy Labelling).
Ja importētāja (piegādātāja) rīcībā nav dokumentu, kas apliecina preces atbilstību ES normatīvo aktu prasībām, kā arī nav iespējas šādus dokumentus iegūt, tad šādu preci laist ES tirgū ir aizliegts.