Digitālo pakalpojumu akts (DPA) ir regula, kuras mērķis ir nodrošināt tiesisku tiešsaistes starpniecības pakalpojumu vidi, tai skaitā uzraudzības iestāžu iespējas vērsties pie platformām un citiem starpniecība pakalpojumu sniedzējiem saistībā ar pārkāpumiem, kas skar neatļautu saturu vai neatbilstošu starpniecības pakalpojumu izmantošanu. Papildus iestādēm, kas izmeklē un novērš pārkāpumus, kuri saistīti ar neatļautu saturu vai neatbilstošu starpniecības pakalpojumu izmantošanu, DPA paredz iestādi, kurai ir koordinējošā loma saistībā ar šīs regulas efektīvu piemērošanu. Latvijas digitālo pakalpojumu koordinators kopš 2024. gada 21. jūnija ir Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC). Atbilstoši DPA prasībām digitālo pakalpojumu koordinatoram ik gadu sagatavo un publicē ziņojumu.
Atbilstoši Latvijas digitālo pakalpojumu koordinatora pirmajam ikgadējam ziņojumam par 2024. gadu Latvijas iestādes ir izdevušas 288 rīkojumus, kuros pieprasīta starpniecības pakalpojumu ierobežošana, no tiem lielākā daļa rīkojumi attiecas uz azartspēļu jomu.
Koordinatoram paziņotie iestāžu rīkojumi 2024. gadā:
- azartspēļu jomā - 282
- patērētāju tiesību jomā - 3
- elektronisko plašsaziņas līdzekļu jomā - 2
- sabiedrības veselības jomā - 1
DPA paredz iespēju iesniegt sūdzības arī par iespējamiem pārkāpumiem. Sūdzības var iesniegt gan pakalpojumu saņēmēji, gan to pilnvarotas organizācijas vai struktūras. Svarīgi atcerēties, ka:
- pirms vēršanās atbildīgās iestādes sūdzības iesniedzējam ir jāvēršas pie attiecīgā starpniecības pakalpojuma sniedzēja, ievērojot pakalpojuma sniegšanas noteikumos paredzēto kārtību;
- ja starpnieka pakalpojuma sniedzējs uz iesniegto sūdzību neatbild vai to ignorē citādi, tad sūdzības iesniedzējs vai par jomu atbildīgā iestāde par to var ziņot digitālo pakalpojumu koordinatoram.
Digitālo pakalpojumu koordinators izskatīs sūdzības par pakalpojumu sniedzējiem, kuri reģistrēti Latvijā. Pārējos gadījumos tās izskatīšana tiks pārsūtīta tās valsts digitālo pakalpojumu koordinatoram, kura valstī ir reģistrēts attiecīgais pakalpojuma sniedzējs vai tā pārstāvis.
2024. gadā koordinators ir saņēmis 3 sūdzības par iespējamiem DPA pārkāpumiem. Paredzams, ka sūdzību skaits 2025. gadā ievērojami pieaugs.
Jāatzīmē, ka tiešsaistes platformām, izņemot mikro un mazajām, saskaņā ar DPA ir jāinformē lietotāji arī par iespēju strīdu risināt ārpustiesas strīdu risināšanas kārtībā. Eiropas Komisijas tīmekļvietnē ir pieejams saraksts ar šobrīd ES atzītām ārpustiesas strīdus izšķiršanas struktūrām.
PTAC jau iepriekš informēja, ka, lai nodrošinātu efektīvu administratīvo iestāžu sadarbību Latvijā, 2024. gadā 12 iestādes parakstīja sadarbības memorandu.
Tas ļaus 2025. gadā PTAC sekmīgi turpināt koordinatora funkciju nodrošināšanu. Tiks nodrošināta pastiprināta tiešsaistes tirdzniecības platformu uzraudzība un pievērsta uzmanība, kā ļoti lielās tiešsaistes platformas, kuru vidējais lietotāju skaits mēnesī Eiropas Savienībā pārsniedz 45 miljonus, nodrošina nelegāla satura un dezinformācijas ierobežošanu 2025. gada jūnijā gaidāmo pašvaldību vēlēšanu kontekstā.
Papildu informācija:
- Digitālo pakalpojumu koordinatora darbības ziņojums par 2024. gadu pieejams ŠEIT.
- Plašāka informācija par PTAC aktivitātēm saistībā ar DPA pieejama ŠEIT.