Ja Jums ir radušās problēmas ar digitālajiem pakalpojumiem vai tiešsaistes platformām (piemēram, sociālajiem tīkliem, iepirkšanās vietnēm), Jums ir iespēja saņemt palīdzību strīdu risināšanā.

Digitālo pakalpojumu akta (DPA) koordinators Latvijā, Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) nodrošina iespēju lietotājiem saņemt informāciju un atbalstu gadījumos, kad rodas strīdi ar digitālo pakalpojumu sniedzējiem.

Vai esat saskāries ar kādu no šīm problēmām?

  • Jums nepamatoti ierobežota pakalpojuma lietošana. Piemēram, jūsu profils vai jūsu saturs platformā ir dzēsts, tam ir ierobežot piekļuve vai liegta piekļuve citām pakalpojuma iespējām.
  • Platforma nav informējusi Jūs par tās pieņemtajiem lēmumiem – kāpēc pakalpojums ierobežots un kāds tam ir pamatojums.
  • Jūs neesat informēts par sūdzības iesniegšanas un risināšanas iespējām, t.sk. par platformas iekšējās sūdzību risināšana sistēmas pieejamību.
  • Platforma nav informējusi Jūs par iespējām apstrīdēt tās lēmumus ārpustiesas kārtībā.
  • Jūs esat ziņojis platformai par neatbilstošu saturu, bet platforma Jums nav atbildējusi par Jūsu ziņojuma saņemšanu un izpildi.

Lai palīdzētu lietotājiem ES apstrīdēt tiešsaistes platformu satura moderēšanas lēmumus, ir izveidotas netkarīgas ārpustiesas strīdus izšķiršanas iestādes (ĀSII). To uzdevums ir nodrošināt ārpustiesas strīdu risināšanu starp pakalpojuma saņēmējiem un tiešsaistes platformām.

Kā var palīdzēt ārpustiesas strīdu izšķiršanas iestādes?

Ārpustiesas strīdu izšķiršanas iestādes (ĀSII) ir neatkarīgas organizācijas, kuras darbojas ES un tiek sertificētas atbilstoši Digitālo pakalpojumu akta 21. pantam.

Galvenās priekšrocības:

  • Strīdu risināšana ir ātrāka un vienkāršāka nekā tiesā.
  • Tās garantē iesniegto sūdzību pārskatīšanu.
  • To pakalpojumi ir bez maksas vai par simbolisku samaksu.
  • Platformām ir pienākums sadarboties ar šīm iestādēm.
  • Strīdu risināšana ārpustiesas ceļā neierobežo Jūsu tiesības vērsties tiesā.

Latvijā ārpustiesas strīdu izšķiršanas iestādes sertificē un uzrauga PTAC. Šobrīd Latvijā nav reģistrējusies neviena šāda iestāde. Tādejādi sūdzību iesniegšana latviešu valodā pašlaik nav iespējams. Sūdzības iespējams iesniegt tikai citu ES valstu iestādēs.

👉 Pilns ES sertificēto ārpustiesas strīdu izšķiršanas iestāžu saraksts pieejams Eiropas Komisijas tīmekļvietnē.

Kas jāzina pirms sūdzības iesniegšanas?

  • Pirms vēršaties ĀSII, vispirms izmantojiet platformas piedāvāto oficiālo sūdzību iesniegšanas kārtību.
    Piemēram, ja platforma piedāvā sūdzību iesniegt tiešsaistē, tad tā ir jāizmanto. Neievērojot šo kārtību (piemēram, sūdzoties uz vispārīgo e-pastu), sūdzības izskatīšana ārpustiesas kārtībā var kļūt apgrūtināta vai pat neiespējama.
  • Iepazīstieties ar izvēlētās ĀSII nosacījumiem. Ne visas iestādes pieņem jebkādas sūdzības un ne vienmēr jebkurā valodā. Katras iestādes kompetence un prasības var atšķirties.
  • ĀSII izmantošana neierobežo Jūsu tiesības risināt strīdu tiesā. Tomēr, ieteicams vispirms sagaidīt ārpustiesas iestādes lēmumu, pirms pieņemat lēmumu par tālāku rīcību.