Pakalpojumu sniedzēju pienākumi
Pakalpojumu sniedzējiem jānodrošina, ka sniegtie pakalpojumi atbilst piekļūstamības prasībām un ir piekļūstami visiem, arī personām ar invaliditāti un citiem lietotājiem ar funkcionēšanas ierobežojumiem.
Pakalpojumu sniedzējiem jānodrošina pakalpojuma nepārtraukta atbilstība piekļūstamības prasībām, arī tad, ja ir veiktas izmaiņas pakalpojuma sniegšanas procesā, piekļūstamības prasībās vai saskaņotajos standartos.
Pakalpojumu sniedzējiem jāsniedz skaidra un saprotama informācija par pakalpojuma piekļūstamību, tostarp:
- vispārīgs pakalpojuma apraksts piekļūstamos formātos;
- apraksts un paskaidrojumi, kas nepieciešami, lai pakalpojuma saņēmējs saprastu pakalpojuma darbību un funkcionalitāti;
- apliecinājums, ka pakalpojuma sniegšanas process un tā pārraudzība nodrošina pakalpojuma atbilstību piekļūstamības prasībām (tajā var atsaukties uz ES saskaņotajiem standartiem).
Ja konstatēta pakalpojuma neatbilstība piekļūstamības prasībām, pakalpojumu sniedzējiem jāveic korektīvi pasākumi un jāinformē kompetentās iestādes par neatbilstību un plānotajiem pasākumiem tās novēršanai.
Pakalpojumu sniedzējiem jāsniedz nepieciešamā informācija un jāsadarbojas ar kompetentajām iestādēm, lai apliecinātu pakalpojuma atbilstību piekļūstamības prasībām.
Piekļūstamības prasības pakalpojumiem
Būtiski atcerēties, ka neaizsargāto patērētāju grupa ir ļoti plaša, jo tajā ietilpst cilvēki bez vecuma ierobežojumiem un ar dažādiem funkcionēšanas traucējumiem – fiziskiem, garīgiem, intelektuāliem vai maņu.
Funkcionēšanas ierobežojumi ietver ne tikai patstāvīgus ierobežojumus, bet arī vieglus un pārejošus, piemēram, nedaudz pasliktināta redze vai dzirde, vājums rokās, grūtības saredzēt vai sadzirdēt spožā saulē vai trokšņaina fona apstākļos u.c.
Tāpēc sniedzot pakalpojumu, jāievēro četri piekļūstamības pamatprincipi, kas tostarp nodrošina sadarbspēju ar satura pieejamības elementiem:
1. Uztverams - informācija un saskarnes komponenti ir jāsniedz lietotājiem tādā veidā, ko viņi var uztvert ar vienu vai vairākām maņām (piemēram, redzi, dzirdi vai tausti).
Piemēri:
|
2. Darbināms - lietotājam jāspēj darboties ar saskarni un tās vadības elementiem neatkarīgi no tā, vai viņš lieto peli, tastatūru vai citas palīgierīces.
Piemēri:
|
3. Saprotams – informācijai un saskarnes lietojumam jābūt saprotamam. Tas nozīmē, ka valoda, instrukcijas un uzvedība ir paredzama, vienkārša un viegli uztverama.
Piemēri:
|
4. Robusts – satura strukturējumam jābūt tik noturīgam, lai to varētu uzticami interpretēt dažādi pārlūki, tehnoloģijas un palīgtehnoloģijas (piemēram, ekrāna lasītāji).
Piemēri:
|
Tātad, pakalpojuma tīmekļa vietnēm un lietotnēm jānodrošina konsekventa un piemērota piekļuve pakalpojumam, kā arī visa elektroniskā informācija jāsniedz, nodrošinot, ka tā ir uztverams, izmantojams, saprotams un skaidrs.
Sniedzot informāciju par pakalpojumu:
- Tai jābūt piekļūstamai vairāk nekā ar vienu sensoro kanālu – piemēram, gan izlasāma, gan saklausāma informācija.
- Informācijai jābūt saprotamai un viegli uztveramai visiem lietotājiem.
- Tekstiem jābūt tādiem, ko var pārveidot citos formātos, lai piekļūtu ar citu sensoro kanālu (piemēram, pārveidot audio vai Braila rakstā).
- Jālieto pietiekami lieli burti, attālumi starp rindām un vārdiem, un labs kontrasts, nodrošinot iespēju tos pielāgot.
- Ja tiek izmantoti attēli vai video, tiem jāpievieno alternatīva informācija uztveršanai ar citu sensoro kanālu (piemēram, attēlu apraksts, titri vai audio paskaidrojums video).
Ja pakalpojumam ir kāda veida atbalsts (piemēram, zvanu centrs, tehniskais atbalsts, apmācības), tad:
- Šie pakalpojumi jāsniedz arī piekļūstamos saziņas veidos, piemēram, arī rakstveidā vai videozvanos.
- Jāsniedz informācija par to, kā pakalpojums ir piekļūstams cilvēkiem ar invaliditāti un kā tas sadarbojas ar palīgierīcēm (piemēram, ar ekrāna lasītājiem).
Precēm, ko izmanto pakalpojuma sniegšanā, ir jānodrošina piekļūstamība. Sīkāka informācija pieejama sadaļā Preces.
Jāņem vērā!
Lai cilvēkiem ar invaliditāti būtu vieglāk izmantot pēc iespējas vairāk pakalpojumu, tos pielāgo, mainot darbības veidus, ierasto praksi, noteikumus un procedūras, kas ņem vērā viņu vajadzības un palīgtehnoloģiju izmantošanu.