Jaunumi
Būtiski pieaudzis konsultāciju skaits tūrisma pakalpojumu, avio pakalpojumu un izklaides, sporta un atpūtas pakalpojumu jomā

Līdz ar šobrīd valstī esošo ārkārtas situāciju šī gada aprīlī salīdzinājumā ar pagājušā gada attiecīgo periodu ir būtiski pieaudzis Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (turpmāk- PTAC)  saņemto sūdzību un konsultāciju skaits. Īpaši liels pieaugums novērojams avio pakalpojumu,  izklaides, sporta un atpūtas pakalpojumu, kā arī tūrisma pakalpojumu jomā.

Līdz 2020.gada 30. aprīlim ( periodā 01.01.-30.04.) PTAC ir saņēmis 1498 patērētāju iesniegumus, kas ir nedaudz vairāk kā pagājušā gada aprīlī, kad tika saņemti 1334 iesniegumi. Visvairāk patērētāji ir vērsušies pēc palīdzības ar sūdzībām par avio pakalpojumiem - 456 iesniegumi (2019.gada 01.01.-30.04 saņemti 338 iesniegumi), izklaides, sporta un atpūtas pakalpojumiem - 85 iesniegumi (2019.gada 01.01.-30.04 saņemti  45 iesniegumi) un tūrisma pakalpojumiem -57 iesniegumi (2019.gada 01.01.-30.04 saņemti 18 iesniegumi). 

Lielāks pieaugums salīdzinot ar pagājušo gadu ir novērojam konsultāciju pieprasījumos. 2019.gada aprīlī PTAC ir sniedzis 11 637 konsultācijas, bet 2020.gadā 13 899 konsultācijas. Šī gada aprīlī visvairāk patērētāji ir vērsušies PTAC ar jautājumiem par tūrisma pakalpojumiem. 2019. gada attiecīgajā periodā tika sniegtas 147 konsultācijas, bet 2020.gadā  gandrīz trīs reizes vairāk - 426 konsultācijas. Patērētāji vēlējās noskaidrot kādas ir viņu tiesības gadījumos, ja tūrisma operators par nenotikušo ceļojumu neatmaksā samaksāto naudu vai atmaksā to tikai daļēji, kā arī kā rīkoties ja tiek piedāvāti tikai ceļojuma vaučeri. 

Ņemot vērā lielu skaitu atcelto avio reisu, būtisks sniegto konsultāciju skaita pieaugums ir novērojams arī avio pakalpojumu jomā, kur konsultāciju skaits no 82 (2019.gada aprīlī) ir pieaudzis līdz 234 2020.gadā. Patērētāji vērsās PTAC ar jautājumiem kā rīkoties, kad aviokompānijas neatmaksā naudu par atceltajiem lidojumiem un nepiedāvā iespēju pieteikties naudas atmaksai. Tostarp dažkārt aviokompānijas nosaka arvien jaunus naudas atmaksas termiņus. 

Tāpat konsultāciju pieaugums salīdzinot ar pagājušo gadu novērojams izklaides, sporta un atpūtas pakalpojumu jomā, konsultāciju skaitam palielinoties vairāk kā par četrām reizēm. 2019.gada aprīlī sniegtas 36, bet šī gada aprīlī 167 konsultācijas. Patērētāji vēlējās uzzināt kā rīkoties situācijas, kad pasākuma organizators pārceļ pasākumu uz laiku, kurā to nav iespējams  apmeklēt. Tāpat patērētāji vērsās PTAC ar jautājumiem saistībā ar sporta klubu abonementu, kuru nav iespējams izmantot, jo tika apturēta visu sporta klubu darbība.

Runājot par iepirkšanos interneta veikalos, jāatzīmē ka PTAC nav saņēmis sūdzības par jaunizveidotajiem veikaliem, bet turpina saņemt sūdzības par jau iepriekš interneta vidē zināmiem komersantiem. Lielākoties patērētāji vēršas ar sūdzībām par preces nepiegādāšanu iepriekš solītajā termiņā. Lai arī komersanta pienākums ir nemaldināt patērētāju un sniegt patiesu informāciju ne tikai par preci, bet ari par piegādes laiku, aicinām patērētājus būt saprotošiem, jo ne vienmēr piegāde kavējas konkrētā komersanta vainas dēļ. Šobrīd esošā apjoma dēļ gan piegādes uzņēmumi, gan pakomāti ir pārslogoti kā rezultātā patērētājs var saņemt preci vēlāk kā plānots. 

Tāpat patērētāji vēršas PTAC ar sūdzībām par situācijām, kad komersanti vilcinās ar naudas atmaksu nepiegādātajām precēm. Īpaši šāda problēma tiek novērota pasūtot pārtiku situācijās, kad pasūtījums tiek piegādāts tikai daļēji. 

Tā kā PTAC sniedz konsultācijas ne tikai patērētājiem, bet arī komersantiem – šī gada aprīlī PTAC ir vērsušies arī vairāki komersanti ar informācijas pieprasījumiem saistībā ar tādu individuālo aizsardzības līdzekļu kā sejas masku un respiratoru ievešanu Latvijā, ražošanas uzsākšanu un atbilstības dokumentāciju.

PTAC aicina patērētājus būt saprotošiem un ņemt vērā, ka šobrīd esošā situācija ir izaicinājums arī komersantiem un atgādina, ka strīda gadījumā patērētājam vispirms ir jāvēršas pie komersanta un jācenšas vienoties par kopīgu risinājumu. 

Papildu informācija:
Sanita Gertmane
Patērētāju tiesību aizsardzības centra
Patērētāju atbalsta, sabiedrības informēšanas un komunikāciju daļas vadītāja
Tālr.: 68806519, 22006628
E-pasts: Sanita.Gertmane@ptac.gov.lv

Publicēšanas datums: 21.05.2020.