Maksātspējas vērtēšana ir kredīta devēja pienākums pirms līguma slēgšanas pārliecināties, ka patērētājs spēs atmaksāt kredītu. Tas palīdz novērst situācijas, kad cilvēks uzņemas parādus, kurus nevar segt.

Šajā lapā lasiet par to, kāpēc vērtēt patērētāja maksātspēju ir svarīgi. kādi ir kredītdevēja un patērētāja pienākumiem un kā risināt problēmas, ja tādas rodas.

Kāpēc ir svarīgi vērtēt maksātpēju

  • Lai patērētājs neiekļūtu vēl lielākās finanšu grūtībās.
  • Lai kredīta devējs rīkojas atbildīgi un ievēro likumu.

Maksātspējas izvērtēšanas mērķis ir nodrošināt to, lai ar patērētāju tiek slēgti tikai tādi kreditēšanas līgumi, kuros paredzētās saistības patērētājs visticamāk spētu izpildīt.

Ko dara kredīta devējs

  • Pieprasa informāciju par patērētāja ienākumiem, izdevumiem un esošajām saistībām.
  • Pārbauda datus, izmantojot patērētāja sniegto informāciju un datubāzes (piemēram, kredītinformācijas biroju).
  • Ja kredīta summa pārsniedz 100 EUR, pieprasa izziņu par patērētāja ienākumiem no Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras (VSAA) vai Valsts ieņēmumu dienesta (VID.)

Svarīgi!

Arī pērkot preces uz nomaksu ar atlikto maksājumu, patērētājs slēdz patērētāja kreditēšanas līgumu, un tā spēja atmaksāt kredītu tiek vērtēta.

Ko dara patērētājs

  • Sniedz pilnīgu un patiesu informāciju par saviem ienākumiem un izdevumiem.
  • Ja informācija ir nepatiesa, var rasties problēmas un strīdi.

    Detalizētas prasības maksātspējas izvērtēšanai aprakstītas PTAC Vadlīnijās patērētāja kreditēšanas jomā.

    Kredītiestādēm, kas atrodas Latvijas Bankas uzraudzībā, piemērojami arī tās izdotie noteikumi.

    Ja maksātspēja nav izvērtēta pareizi:

    • Kredīta devējs nevar prasīt vairāk par likumiskajiem procentiem.
    • Pamatsumma patērētājam būs jāatmaksā jebkurā gadījumā.
    • Ja rodas strīds par līgumisko procentu aizstāšanu ar likumiskajiem procentiem, tas ir risināms tiesā.

    Kā rīkoties, ja kredīta līguma slēgšanas brīdī DSTI (kredītizmaksu attiecība pret ienākumiem) ir pārsniegts

    PTAC izskata patērētāju sūdzības un iesniegumus par jebkuru finanšu pakalpojuma sniedzēju, risina patērētāju kolektīvo interešu lietas, kā arī individuālā situācijā var sniegt pirmšķietamu viedokli.