Šī sadaļa būs noderīga ikvienam, kas plāno ceļojumu un vēlas izprast savas tiesības un pienākumus. Te lasiet par kompleksajiem un saistītajiem tūrisma pakalpojumiem, kā arī būtiskiem aspektiem, kas jāzina, plānojot ceļojumu vai izvēloties tūrisma pakalpojumu sniedzēju.

Tūrisma operatora un tūrisma aģenta pakalpojumus ir tiesīgi sniegt tikai tie pakalpojumu sniedzēji, kas ir saņēmuši speciālo atļauju (licenci) kompleksu tūrisma pakalpojumu sniegšanai un reģistrējušies tūrisma operatoru un tūrisma aģentu datubāzē (Datubāze). Saistītu tūrisma pakalpojumu sniedzējiem jāreģistrējas Datubāzē.   

Tūrisma aģents var būt tikai ceļojuma pārdevējs, bet tūrisma operators ir ceļojuma organizators un var pārdot savus ceļojumus pats vai pilnvarot kādu tūrisma aģentu to darīt viņa vārdā. Tūrisma operatoram ir nepieciešams nodrošinājums, kas parasti ir apdrošināšanas polise vai bankas izsniegta garantija. Nodrošinājums paredzēts ceļotāju veikto maksājumu atmaksai, ja tūrisma operators, ja tūrisma operators vai saistītu tūrisma pakalpojumu sniedzējs likviditātes problēmu dēļ nespēj pildīt savas saistības un sniegt attiecīgos pakalpojumus.

Visi licencētie tūrisma operatori un  tūrisma aģenti, kā arī saistītu tūrisma pakalpojumu sniedzēji ir reģistrēti Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) uzturētajā Datubāzē. Tajā sniegto informāciju par ceļojuma organizatoru ieteicams apskatīties jebkuram, kurš plāno savu ceļojumu.

Svarīgi!

Izvēlieties tikai licencētus un reģistrētus tūrisma pakalpojuma sniedzējus un pārliecinieties, ka ceļojuma organizētājam ir nodrošinājums – klientu iemaksātās naudas garantija.

Saistīts tūrisma pakalpojums  –  vismaz divi dažādu veidu ceļojuma pakalpojumi, kuri iegādāti viena un tā paša ceļojuma nolūkā un par kuriem (parasti, bet ne obligāti) ir noslēgti atsevišķi līgumi ar atsevišķiem ceļojuma pakalpojumu sniedzējiem. Tas attiecas uz situācijām:

  • pirmā tūrisma pakalpojuma sniedzējs veicinājis vismaz vēl viena cita tūrisma pakalpojuma iegādi no cita pakalpojuma sniedzēja;
  • līgums par otro tūrisma pakalpojumu tiek noslēgts ne vēlāk kā 24 stundas pēc pirmā tūrisma pakalpojuma rezervācijas apstiprināšanas. 

Saistītam tūrisma pakalpojumam var būt raksturīgi:

  • Saistītu tūrisma pakalpojumu sniedzējs sekmē vairāku atsevišķu tūrisma pakalpojumu iegādi;
  • Tiek noslēgti atsevišķi līgumi ar atsevišķiem tūrisma pakalpojumu sniedzējiem, katrs pakalpojuma sniedzējs atbild par sava tūrisma pakalpojumu sniegšanu;
  • Saistītu tūrisma pakalpojumu sniedzējs par savu piedāvāto tūrisma pakalpojumu daļu sniedz nodrošinājumu (apdrošināšanas polise vai kredītiestādes garantija likviditātes problēmu gadījumā).

Pakalpojuma sniedzēja maksātnespējas gadījumā ceļotājam būs ilgstošāks naudas atgūšanas process, jo katrs pakalpojumu sniedzējs ir atbildīgs par savu pakalpojumu.

Piemērs

Jūs rezervējat lidojumu ar aviokompāniju un pēc tam saņemat apstiprinājuma e-pastu, kurā cita kompānija piedāvā automašīnas nomu. Ja 24 stundu laikā pēc sākotnējās lidojuma rezervācijas jūs izmantojat piedāvājumu rezervēt automašīnu, tas tiek uzskatīts par saistītu ceļojumu pakalpojumu.

 

Piemērs

Jūs rezervējat lidojumu, izmantojot aviokompāniju vai ceļojumu kompāniju, un šī tīmekļa vietnes apmeklējuma laikā jūs arī apmaksājat vai piekrītat apmaksāt viesnīcu no cita uzņēmuma.

 

Komplekss tūrisma pakalpojums ir vismaz divu dažādu ceļojuma pakalpojumu apvienojums viena ceļojuma ietvaros, kas tiek piedāvāts par vienotu cenu un atbilst noteiktām pazīmēm.

Jūsu ceļojums ir kompleksā tūrisma pakalpojums, ja tas ir:

  • pirkts vienā vietā un no viena pārdevēja
  • izveidots kā komplekts pēc ceļotāja pieprasījuma
  • ceļojumu aģents vai tūrisma operators pārdod par vienotu cenu
  • sastāv vismaz no diviem ceļojumu pakalpojumiem:
    • transports
    • izmitināšana
    • automašīnas vai cita transportlīdzekļa noma
    • citas tūrisma aktivitātes, kas nav tieši saistītas ar iepriekšminēto, bet veido ievērojamu daļu no ceļojuma izmaksām (piemēram, ekskursijas gida pavadībā)
  • aptver vismaz 24 stundas (vai ietver nakšņošanu)

Kompleksa tūrisma pakalpojumam raksturīgi:

  • Ceļotājs iegādājas tūrisma operatora (organizatora) apvienotu kompleksu tūrisma pakalpojumu, kas sastāv no vairākiem (vismaz diviem) tūrisma pakalpojumiem / vai
  • Ceļotājs (ar tūrisma operatora palīdzību) pats kombinē un veido individuālu kompleksu tūrisma pakalpojumu, kas sastāv no vairākiem (vismaz diviem) tūrisma pakalpojumiem;
  • Tūrisma operators ir atbildīgs par visa kompleksā tūrisma pakalpojuma sniegšanu, neatkarīgi no tā, vai par konkrēto ceļojumu noslēgts viens vai vairāki līgumi Tiek noslēgts viens vai vairāki līgumi, bet tūrisma operators ir atbildīgs par visa kompleksā tūrisma pakalpojuma sniegšanu;
  • Tūrisma operatoram ir nodrošinājums (apdrošināšanas līgums vai bankas garantija maksātnespējas gadījumā).

Piemērs

Ja par vienotu cenu jums tiek piedāvāti vismaz divi pakalpojumi – piemēram, naktsmītne un transports – un jāveic priekšapmaksa, tas jau tiek uzskatīts par komplekso tūrisma pakalpojumu.

 

Rezervējot komplekso tūrisma pakalpojumu (ceļojumu), jūs noslēdzat līgumu ar organizatoru — tūrisma aģentu vai tūrisma operatoru. Informācija ceļojuma brošūrā vai viņu tīmekļa vietnē nedrīkst būt nepatiesa vai maldinoša. Pirms līguma noslēgšanas jums jāsaņem visa būtiskā informācija par ceļojumu.

Pirms jūs saista līgums, tūrisma operatoram vai tūrisma aģentam ir jāsniedz jums noteikta informācija par ceļojumu, tostarp:

  • kopējā cena, ieskaitot nodokļus vai papildu maksas
  • maksāšanas kārtība, tostarp jebkura rezervācijas maksa
  • galamērķis un ceļojuma norises ilgums
  • ceļojuma transporta veids, kā arī atiešanas laiki un vietas
  • izmitināšanas atrašanās vieta, veids un kategorija
  • ēdienreižu plāns, ja tāds ir
  • informācija par līguma atcelšanu – par tūrisma operatora un ceļotāja tiesībām (piemēram, ja kompleksā ceļojuma norisei nepieciešams minimālais cilvēku skaits)
  • informācija par visām iekļautajām ekskursijām vai citiem pakalpojumiem
  • sūdzību iesniegšanas procedūra, ja organizators neizpilda savu līguma daļu
  • organizatora nosaukums, juridiskā adrese, tālruņa numurs un e-pasta adrese un, ja komplekso pakalpojumu pārdod ar tūrisma aģenta starpniecību, attiecīgā gadījumā arī tūrisma aģenta nosaukums.
  • organizatora vietējā pārstāvja vai kontaktpersonas kontaktinformācija gadījumam, ja ceļojuma laikā jums ir jāsazinās ar organizatoru, lai saņemtu palīdzību.
  • vispārīga informācija par pases un vīzas prasībām, kā arī vakcināciju
  • jebkādas apdrošināšanas prasības

Papildus reklāmai informāciju par tūrisma pakalpojumu var sniegt arī ceļojuma programma, ko izsniedz izvēlētais pakalpojuma sniedzējs.

Ceļojuma programma ir tūrisma pakalpojuma sniedzēja sagatavots dokuments, buklets vai elektronisks paziņojums, kas satur informāciju par Jūsu iecerēto ceļojumu. Ceļojuma programmai jāsatur šāda informācija:

1. ceļojuma galamērķis un uzturēšanās laiks;
2. pakalpojumi, kas iekļauti cenā;
3. transportlīdzekļa (transportlīdzekļu) veids, kategorija un ērtību raksturojums;
4. tūristu mītnes klasifikācija attiecīgajā valstī, atrašanās vieta (reģions, pilsēta) un ērtību raksturojums;
5. paredzētās ēdienreizes, kas iekļautas pakalpojuma cenā;
6. ceļojuma maršruts;
7. pakalpojuma cena un samaksas kārtība;
8. ceļošanai nepieciešamie dokumenti (pase, vīza) un citas prasības, kas saistītas ar ieceļošanu attiecīgajā valstī un izceļošanu no tās;
9. medicīniskās formalitātes, kas saistītas ar braucienu un uzturēšanos attiecīgajā valstī;
10. termiņš, līdz kuram tūrisma operators paziņo klientam par ceļojuma atcelšanu, ja ceļojumā jābūt noteiktam dalībnieku skaitam un tas nav pietiekams (vai citiem pamatotiem iemesliem);
11. cita informācija par pakalpojumu, piemēram, papildu izmaksas.

Svarīgi!

Ceļojuma programma ir saistoša tūrisma pakalpojuma sniedzējam, izņemot gadījumus, ja pirms līguma noslēgšanas jūs esat rakstiski brīdināts par izmaiņām ceļojuma programmā un šīs izmaiņas ir nepārprotami iekļautas programmā vai izmaiņas tajā tiek izdarītas saskaņā ar rakstisku vienošanos starp jums un pakalpojuma sniedzēju.

 

 

Līgums ar kompleksā tūrisma pakalpojumu sniedzēju ir svarīgākais dokuments, kas pasargā ceļotāju no pārpratumiem un riskiem.

Tūrisma pakalpojuma sniedzēja pienākums ir noslēgt ar jums līgumu par tūrisma pakalpojumu izmantošanu. Līguma forma var būt dažāda (mutiska, rakstiska vai elektroniska).

Kāpēc līgums ir svarīgs

Līgums nodrošina, ka ir fiksēta informācija par līguma būtiskajām sastāvdaļām – cenu un kas ietilpst pakalpojumā: transportu, viesnīcu un citiem pakalpojumiem.
Līgumu ieteicams noformēt rakstveidā.

Papildu pakalpojumus, piemēram, ekskursijas, bieži var nopirkt ceļojuma laikā, taču pamata noteikumiem jābūt skaidriem jau iepriekš.

 

Pirms līguma noslēgšanas pārliecinieties:

  • Vai pakalpojuma sniedzējam ir licence un tas ir reģistrēts Datubāzē.
  • Kas iekļauts ceļojuma cenā.
    Noskaidrojiet, kādi pakalpojumi ir iekļauti cenā, bet par ko jāmaksā atsevišķi.
  • Kādi dokumenti nepieciešami.
    Pārbaudiet, vai vajadzīga pase, vīza, vakcinācija vai pilnvarojums bērnam.
    Atcerieties – dažās valstīs ar personas apliecību nepietiek, un pasei jābūt derīgai vismaz 6 mēnešus pēc ceļojuma beigām.
  • Kādi ir atcelšanas nosacījumi.
    Uzziniet, kā rīkoties, ja tūrisma operators atceļ ceļojumu vai Jums nav iespējams doties ceļojumā, piemēram, bērna slimības dēļ.

Līgumā obligāti jābūt norādītam:

  • Tūrisma operatora un aģenta nosaukumam, kontaktinformācijai, tostarp, kur vērsties ceļojuma laikā.
  • Pirmslīguma informācijai par ceļojumu.
  • Ceļojuma cenai un papildu izmaksām.
  • Līguma atcelšanas un ceļotāja tiesību noteikumiem.
  • Strīdu risināšanas kārtībai.
  • Informācijai par apdrošināšanu – brīvprātīgu vai obligātu.
  • Informācijai par ceļojuma organizatora nodrošinājuma izsniedzēju (piemēram, apdrošinātāju).
  • Norādei, vai ceļotājs drīkst nodot līgumu citai personai.

Dodoties ceļojumā, pārbaudiet visu vēlreiz:

  • Ņemiet līdzi pasi vai personas apliecību.
  • Pārbaudiet vīzu, vakcinācijas un iztikas līdzekļu prasības galamērķī.
  • Iepazīsties ar Ārlietu ministrijas ceļošanas brīdinājumiem par konkrētajām valstīm.

Svarīgi!

Ja jums tiek sniegta pakalpojumu programma, tās apraksts ir līguma neatņemama sastāvdaļa. Tūrisma pakalpojuma sniedzējs ir tiesīgs līgumā atkārtoti nenorādīt pakalpojumu programmā iekļauto informāciju.

PTAC padomi ceļotājiem: pārliecinies, vai līgumā ar tūrisma operatoru vai aģentu ir norādīts nosaukums, kontaktinformācija, nodrošinājuma izsniedzējs, pirmslīguma informācija, cena, nodokļi, papildmaksas un informācija par apdrošināšanu. Aicinājums ceļot droši arī skolēnu brīvlaikā. Attēlā redzami ilustratīvi elementi – lidmašīna, Eifeļa tornis, mākoņi un simbols "OK".

Svarīgi!

Rūpīgi izlasīts un skaidri noformēts līgums palīdzēs izvairīties no pārpratumiem un nodrošinās mierīgu, patīkamu atpūtu visai ģimenei.

Ja tūrisma operators veic būtiskas izmaiņas ceļojuma norisē (izņemot cenu) vai atceļ ceļojumu, viņam ir jāsniedz jums viens no šiem piedāvājumiem:

  • līdzvērtīgas vai augstākas kvalitātes alternatīvs pakalpojums, nepieprasot no jums papildu samaksu
  • zemākas klases alternatīvs pakalpojums, kompensējot cenas starpību
  • naudas atmaksa par nesniegtiem pakalpojumiem

Ja ceļojuma norises laikā nav iespējams piedāvāt alternatīvu pakalpojumu vai jūs no tā atsakāties, tūrisma operatoram bez papildmaksas jānodrošina jums līdzvērtīgs transports atpakaļ uz ceļojuma sākuma vietu vai uz citu ar jums saskaņotu vietu.

Tūrisma operatoram ir tiesības atcelt ceļojumu tādu apstākļu dēļ, kas nav tā kontrolē. Šādā gadījumā jums ir tiesības saņemt visas iemaksātās naudas atmaksu vai alternatīvu ceļojuma piedāvājumu. Jums ir jāvienojas ar organizatoru par vēlamo iespēju.

Būtiskas izmaiņas jūsu tūrisma pakalpojuma līgumā  var būt:

  • Ceļojuma galamērķa maiņa – piemēram, sākotnēji plānots Parīze, bet piedāvā Barselonu.
  • Izmitināšanas kategorijas pazemināšana – no 4 viesnīcas uz 2 viesnīcu.
  • Transporta veida maiņa – no lidojuma uz autobusu ilgā ceļojumā.
  • Svarīgu apskates objektu izslēgšana
    – piemēram, ekskursija uz galveno muzeju vairs nav iekļauta.
  • Cenas palielinājums par vairāk nekā 8%
    – būtisks sadārdzinājums, kas dod tiesības izbeigt līgumu.
  • Neizpildītas ceļotāja īpašās prasības
    – piemēram, pieprasīta piekļuve personām ar kustību traucējumiem, bet tā netiek nodrošināta.

Ceļojuma cenas izmaiņas nav atļautas 20 dienu laikā pirms izbraukšanas datuma. Tomēr pirms tam organizators var paaugstināt cenas tikai tad, ja palielinās:

  • pasažieru pārvadāšanas izmaksas degvielas vai citu enerģijas avotu izmaksu dēļ
  • nodokļu, nodevu un maksājumu līmenis, tostarp tūrisma nodokļi, nolaišanās nodokļi vai iekāpšanas vai izkāpšanas nodevas ostās un lidostās
  • valūtas kursi, kas attiecas uz komplekso ceļojumu.