Kas ir patērētājs 

Patērētāja tiesības noteiktas Patērētāju tiesību aizsardzības likumā.

Šajā lapā ir aprakstītas patērētāja tiesības, slēdzot līgumus. Te ir apskatītas šādas tēmas:  

  • informācija, kas jums jāzina pirms līguma noslēgšanas;  
  • par pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja pienākumu līgumā iekļaut tikai taisnīgus noteikumus un nosacījumus.  

Jums ir patērētāja tiesības, ja jūs slēdzat līgumu  :  

  • savām vajadzībām, ne darbam vai saimnieciskās darbības veikšanai;  
  • ar pārdevēju vai  pakalpojuma sniedzēja, kas jums piedāvā vai pārdod preci vai pakalpojumu savas saimnieciskās vai profesionālās darbības ietvaros. 
  • ar Latvijas vai Eiropas Savienības (ES) pārdevēju vai pakalpojumu sniedzēju. 

Kad veicat pirkumu, jūs noslēdzat līgumu ar pārdevēju vai pakalpojumu sniedzēju. To var slēgt mutiski vai rakstveidā. Biežāk sastopamie patērētāju līgumu veidi: pirkuma līgums, pakalpojumu līgums, īstermiņa nomas līgums. 

Jūs kā patērētājs esat atzīts par vājāko līgumslēdzēju pusi salīdzinājumā ar pārdevēju vai pakalpojumu sniedzēju, ņemot vērā jūsu zināšanas un ietekmi līgumu noslēgšanas procesā.   

Patērētāju tiesību akti nosaka, ka jums jābūt pieejamai visai nepieciešamajai informācijai pirms līguma noslēgšanas. Pirms līguma parakstīšanas pārdevējam vai pakalpojumu sniedzējam ir jādod jums iespēja iepazīties ar līguma noteikumiem, piemēram:  

  • informāciju par to, kas ir pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs;  
  • informāciju par to, ko jūs pērkat;  
  • cik tas maksā un kā un kad jums jāmaksā;  
  • vai ir jebkādas papildu maksas un nodevas;  
  • kādi ir jūsu pienākumi un tiesības; 
  • kādi ir komersanta pienākumi un tiesības 
  • vai, kad un kā var veikt izmaiņas līgumā;  
  • kā tiks risināti strīdi;  
  • kas notiek, ja viena puse neizpilda līguma nosacījumus;  
  • kā var lauzt (pārtraukt) līgumu;  
  • no kura brīža līgums stājas spēkā un cik ilgi tas ir spēkā.  

Informācijai jābūt sniegtai tā, lai jūs saprastu, kam jūs piekrītat. Tas nozīmē:  

  • tā ir rakstīta vienkāršā un saprotamā valodā,  
  • noteikumi ir skaidri izklāstīti un atbilstoša lieluma un piemērotas formas burtiem,  
  • jauniem vai sarežģītiem noteikumiem tiek īpaši pievērsta jūsu uzmanība,  
  • noteikumi, kas attiecas uz izmaksām, ir skaidri izskaidroti, piemēram, atcelšanas maksas, līgumsodi.  

Noslēdzot līgumu, katra no līgumslēdzējām pusēm uzņemas konkrētas saistības – tiesības un pienākumus. Ja jūs piekrītat līgumam, jums ir saistoši tā noteikumi un nosacījumi. Vienmēr izlasiet līgumus un noteikumus!

Ir noderīgi zināt:  

  • kā jūs varat atcelt savu līgumu – piemēram, ja jūs vēlētos mainīt pakalpojumu sniedzēju;  
  • par jūsu līguma ilgumu un kas notiek pēc tam – piemēram, vai pēc viena gada jūsu līgums automātiski tiek pagarināts uz vēl vienu gadu;  
  • vai noslēdzāt vienreizēju līgumu vai abonēšanas līgumu, kur pakalpojums tiek sniegts ilgstoši vai atkārtoti apmaiņā pret regulāru maksu.   

Pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs nedrīkst līgumā patērētājam iekļaut netaisnīgus līguma noteikumus. Tas nozīmē, ka līguma noteikumi nedod pārdevējam vai pakalpojumu sniedzējam negodīgas priekšrocības, salīdzinot ar jums. 

Patērētāju tiesību aizsardzības likumā ir iekļauts netaisnīgu noteikumu saraksts, taču tas nav izsmeļošs. Izlasiet netaisnīgu līgumu sarakstu.  

Par netaisnīgiem nevar uzskatīt šos līguma noteikumus:  

  • līguma būtiskās sastāvdaļas – piemēram, līguma priekšmets vai pirkuma cena,  
  • noteikumus, kurus jūs esat izrunājuši ar pārdevēju vai pakalpojumu sniedzēju, bet tie pretēji labticīguma prasībām rada sekas par sliktu jums,
  • noteikumus, kas ir noteikti ar likumu/normatīvo aktu.  

Svarīgi! Netaisnīgi noteikumi nav spēkā no līguma noslēgšanas brīža. Bet līgums paliek spēkā, ja tas var pastāvēt pēc tam, kad izslēgti netaisnīgie noteikumi. Ja līguma noteikums irneskaidrs, to tulko par labu patērētājam.  

Ja jūs uzskatāt, ka līguma noteikums ir netaisnīgs vai neskaidrs, vispirms vērsieties pie pārdevēja vai pakalpojumu sniedzēja un lūdziet tam izskaidrot to vai meklēt risinājumu. Ja ar pārdevēju vai pakalpojuma sniedzēju nevarat atrisināt problēmu mutvārdos un Kad jūs vēlaties aizstāvēat savas patērētāja tiesības, to vislabāk to darīt rakstveidā. Saglabājiet pierādījumus par veiktajām darbībām, piemēram, līgumus, maksājuma dokumentus un sarakstie ar pārdevēju vai pakalpojuma sniedzēju par problēmas risinājumu. Pierādījumi būs nepieciešami, ja problēmu ar pārdevēju vai pakalpojuma sniedzēju neizdosies atrisināt vienošanās ceļā.

Ja starp jums rodas strīds par līgumu vai noslēgtajā līgumā ietvertie noteikumi ir netaisnīgi:  

  • gan pārdevējs vai pakalpojumu sniedzējs, gan jūs varat vērsties tiesā,   
  • jūs ar iesniegumu varat vērsties arī PTAC (Saite uz Kā sūdzēties).  

Papildus varat lasīt:

  • … saites uz dažādiem saistītiem materiāliem, rakstiem u.tml.
Tava Eiropa logo

Šī lapa ir daļa no Eiropas Komisijas portāla Tava Eiropa.

Vai atradāt to, ko meklējāt?
Palīdziet mums uzlabot