Mūsdienās pašsaprotami ir izmantot tādus pakalpojumus kā internets, t.sk., mobilais internets, televīzija, balss telefonija mobilajā un fiksētajā telefonu tīklā. Tādējādi viena no mūsu ikdienas dzīves sastāvdaļām ir dažādu elektronisko sakaru pakalpojumu izmantošana.

Šajā lapā lasiet par šādiem elektronisko sakaru pakalpojuma līguma izvēles un lietošanas posmiem:

  • Piemērotākā elektronisko sakaru pakalpojuma izvēles īpatnības;
  • Elektronisko sakaru līguma slēgšana;
  • Netaisnīgi līguma noteikumi;
  • Informācija par līguma izmaiņām;
  • Jūsu tiesības vienpusēji izbeigt līgumu;
  • Līguma izbeigšana terminētajiem elektronisko sakaru līgumiem;
  • Kur vērsties pēc palīdzības.

Elektronisko sakaru pakalpojums ir pakalpojums, kuru parasti nodrošina par atlīdzību un kurš pilnīgi vai galvenokārt sastāv no signālu pārraidīšanas elektronisko sakaru tīklos (piemēram, interneta piekļuves pakalpojumi, televīzijas programmu pārraides pakalpojumi, balss telefonijas pakalpojumi mobilajā un fiksētajā telefonu tīklā). Par konkrētu elektronisko sakaru pakalpojumu saņemšanu ir noslēdzams līgums ar elektronisko sakaru pakalpojumu sniedzēju. Līgums ir obligāti noslēdzams rakstveidā vai arī izmantojot elektronisko sakaru līdzekļus, piemēram, ar interneta starpniecību.

Bieži konkrētus elektroniskos sakaru pakalpojumus izvēlamies, balstoties uz reklāmā (piedāvājumā) sniegto informāciju, tāpēc pirms līguma noslēgšanas pievērsiet uzmanību reklāmā (piedāvājumā) sniegtajai informācijai, kā arī aicinām iepazīties ar papildu informāciju par konkrēto piedāvājumu un pakalpojumu, piemēram, pakalpojumu sniedzēja tīmekļvietnē. 

  • Iepazīstieties ar visu piedāvājumā (reklāmā) sniegto informāciju, kam ir jābūt sniegtai saprātīgi salasāmā, saskatāmā, viegli uztveramā veidā.

Piemēram, dažkārt būtiska informācija, tostarp, par pakalpojuma kopējām izmaksām, var būt sniegta reklāmas teksta apakšējā daļā vai mazākiem burtiem, kas salīdzinājumā ar reklāmas galveno saukli var būt mazāk pamanāma, tomēr ir būtiska lēmuma pieņemšanai.

Svarīgi!

Ja informācija par pakalpojumu vai dažiem līguma darbības aspektiem nav sniegta skaidrā, saprotamā u.tml. veidā, vai arī iegūstot papildu informāciju no pakalpojuma sniedzēja, vēl joprojām nav skaidri līguma aspekti, aicinām izvērtēt līguma slēgšanas nepieciešamību.

  • Rūpīgi iepazīstieties ar izteiktā piedāvājuma saturu un tā izmantošanas noteikumiem, īpaši pievēršot uzmanību publiskajā piedāvājumā (reklāmā) sniegtajām norādēm par papildu nosacījumu un/vai ierobežojumu spēkā esamību, lai varētu izmantot konkrēto piedāvājumu.

Piemēram, var būt paredzēts nosacījums, ka noteiktā satura pakalpojums par piedāvāto cenu ir izmantojams:

- ja tiek slēgts terminēts līgums uz noteiktu laika periodu (piemēram, 12 vai 24 mēnešiem),

- ja vienlaikus tiek iegādāts arī cits pakalpojums,

- ja tiek lietots noteikts tarifu plāns,

- ja tiek izmantots noteikts datu apjoms,

- ja tiek veikta automātiska rēķina apmaksa u.tml.

  • Apdomīgi izvēlēties automātisko maksājumu par pakalpojumu, jo nereti ir gadījumi, kad maksa tiek noņemta pat dubultā un lietotājs to atklāj tikai pēc laika.

Noskaidrojiet, vai piedāvātais pakalpojums, tostarp, ar paredzētajiem nosacījumiem, ir pieejams jūsu dzīvesvietā vai citā paredzētajā pakalpojuma izmantošanas vietā. Mobilā interneta, ņemot vērā radioviļņu izplatīšanās īpatnības, signāla līmenis dažādās vietās būs atšķirīgs, līdz ar to elektronisko sakaru pakalpojumu kvalitāte būs atšķirīga. Daži komersanti pirms līguma noslēgšanas piedāvā iespēju testēt pakalpojumus, tādēļ šo iespēju ieteicams izmantot, lai saprastu kādā kvalitātē šie elektroniskie pakalpojumi darbojas konkrētā adresē un ar konkrēto tehniku. Piemēram, atsevišķi interneta, telefonijas, televīzijas pakalpojumi var nebūt pieejami noteiktās teritorijās tehnisku vai citu iemeslu dēļ.

  • Ja piedāvājumā norādīts pakalpojuma apraksts un/vai cena – pievērsiet uzmanību tam, uz ko piedāvātā cena tiek attiecināta, jo ne vienmēr par norādīto cenu ir iespējams saņemt augstākās kvalitātes pakalpojumu. Piedāvājumā var būt norādīta zemākā cena, bet raksturots pakalpojums ar augstāko kvalitātes vērtību.

Piemēram, lai arī reklāmā sniegta informācija, saskaņā, ar kuru tiek piedāvāts internets līdz 100 Mbit/s no 6,90 EUR mēnesī, taču faktiski no piedāvāto pakalpojumu klāsta par minēto naudas summu ir pieejams internets ar zemāku ātrumu, bet maksimālā piedāvātā interneta ātruma pakalpojumam paredzēta augstāka maksa.

Atcerieties! Ja piedāvājumā ir vienīgi norāde uz zemu pakalpojuma cenu (piemēram, internets par 4.90 EUR  mēnesī), pirms piekrišanas piedāvājumam ir jāpainteresējas par garantētā pakalpojuma nosacījumiem, jo zema pakalpojuma cena var norādīt arī uz, iespējams, zemu pakalpojuma kvalitāti.

  • Pievērsiet uzmanību tam, vai ir sniegta informācija par piedāvātā pakalpojuma kopējo cenu visā obligātajā līguma darbības termiņā, ja tāds ir paredzēts. Iespējams, ka noteiktā līguma darbības periodā cena var būt zemāka par to, kāda tā ir paredzēta pārējā līguma spēkā esamības laikā.

Piemēram, reklāmā sniegta informācija: digitālā televīzija par 6.50 EUR mēnesī, taču minētā cena ir spēkā tikai pirmos 6 mēnešus no 24 obligātajiem līguma darbības mēnešiem, savukārt, pārējā līguma darbības laikā tā ir 12.50 EUR mēnesī.

  • Esiet vērīgi attiecībā uz publiskajos piedāvājumos (reklāmās) izteiktajiem apgalvojumiem, katrā konkrētajā gadījumā izvērtējot piedāvājuma atbilstību savām vajadzībām un interesēm.

Svarīgi!

 Rūpīgi izvērtējiet piedāvājumus, kuros sniegta tāda informācija kā „izdevīgākais”, „labākā cena”, „zemākās izmaksas” u.tml. Salīdziniet dažādus piedāvājumus!

  • Telefonijas pakalpojumu izmantošanas gadījumā – noskaidrojiet iespējamās savienojuma maksas esamību un apmēru, kā arī iespējamās īsziņas piegādes maksu un apmēru.

Piemēram, īsziņas cenai var būt piemērota arī noteikta maksa par īsziņas nosūtīšanu.

  • Veicot zvanus vai sūtot īsziņas uz paaugstinātās maksas tālruņu numuriem, painteresējieties par paaugstināto maksas pakalpojumu cenu. Vērība jāpievērš speciālajiem tālruņa numuriem, kas bieži vien ir trīs-četru ciparu numuri, kā arī paaugstinātas maksas numuriem, kas parasti sākas ar 9000, jo parasti tie ir paaugstinātās maksas pakalpojumu numuri. Šaubu gadījumā informāciju iespējams iegūt paaugstinātās maksas pakalpojumu sniedzēju, kā arī operatoru interneta mājas lapās, zvanot pa informatīvajiem tālruņiem vai vēršoties pakalpojumu sniegšanas vietās.

Informāciju par numura piederību konkrētam pakalpojuma sniedzējam un tā pielietojumu iespējams iegūt mājas lapā www.numuri.lv.

  • Interneta pakalpojumu izmantošanas gadījumā – lai gan reklāmās tiek piedāvāts maksimāli augsts interneta ātrums, pirms līguma noslēgšanas noskaidrojiet pakalpojuma sniedzēja garantētā lejupielādes un augšupielādes interneta ātrumus konkrētajā pakalpojuma izmantošanas vietā (tiem jābūt norādītiem līgumā/līguma projektā). Papildus ir iespējams iepazīties ar pakalpojuma sniedzēja deklarētajiem vidējiem mērījumu rādītājiem (tie publiski pieejami Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijas tīmekļvietnē).

Svarīgi!

  • Parasti publiskajos piedāvājumos (reklāmās) informācija par interneta ātrumu ir attiecināta uz datu pārraides ātrumu līdz Latvijas interneta apmaiņas punktam; savukārt, interneta ātrums ārzemēs var būt mainīgs neatkarīgi no pakalpojuma sniedzēja garantētā pieslēguma ātruma Latvijas teritorijas ietvaros.
  • Tīkla jaudas ātrums nenozīmē, ka norādītais ātrums būs pieejams individuālam pakalpojuma lietotājam.
  • Arī Jūsu rīcībā esošās tehniskās iekārtas var ietekmēt pakalpojumu, tostarp, interneta pieslēguma, lietošanas iespējas, tomēr tas neatbrīvo pakalpojuma sniedzēju no atbildības par piedāvājuma izpildi atbilstoši sniegtajai informācijai/ līguma noteikumiem.
  • Ja Jūs vēlaties izmantot mobilo internetu, iepazīstieties ar piedāvājumā (reklāmā, mājas lapā) sniegto informāciju par pakalpojuma pārklājuma zonām Latvijas teritorijā, kā arī iepazīsties ar informāciju par datu pārraides ātrumu un datu pārraides apjoma ierobežojumiem, kas var ietekmēt izvēlētā pakalpojuma cenu.

Pirms jūs nolemjat noslēgt līgumu par konkrētu elektronisko sakaru pakalpojumu saņemšanu rūpīgi iepazīstieties ar līgumu un tā nosacījumiem un nepieciešamības gadījumā uzdodiet pakalpojuma sniedzējam sev interesējošos jautājumus.

Līgumā pievērsiet uzmanību tam, vai noslēdzamais elektronisko sakaru pakalpojumu līgums ir terminēts vai beztermiņa. Piemēram, bieži tiek piedāvāts noslēgt elektronisko sakaru pakalpojumu līgumu uz noteiktu termiņu, bet par tā izbeigšanu pirms līgumā noteiktā termiņa patērētājam var būt paredzēta kāda sankcija (līgumsods).

Pirms terminēta līguma noslēgšanas izvērtējiet, vai varēsiet visu līgumā paredzēto laiku izmantot konkrēto pakalpojumu.

Ja jūs izvēlaties slēgt terminētu elektronisko sakaru pakalpojumu līgumu, tad pirms līguma noslēgšanas pievērsiet uzmanību šādai informācijai:

  • kopējām izmaksām, salīdzinot ar izmaksām, kas rastos, slēdzot līgumu, kuram netiek noteikts minimālais darbības termiņš;
  • līgumā paredzētajiem līgumsodiem;
  • līguma ietvaros piešķiramo iekārtu vērtībai vai nomas maksai, ja tāda paredzēta.

Minēto pirmslīguma informāciju elektronisko sakaru pakalpojumu sniedzējs var norādīt līgumā vai arī sniegt Jums citā viegli uztveramā veidā.

Gadījumā, ja Jūs slēdzat jaunu elektronisko sakaru pakalpojumu līgumu, tad likumā maksimāli pieļaujamais elektronisko sakaru pakalpojumu līguma termiņš ir vai nu 12 vai 24 mēneši vai kādu citu termiņu, bet ne garāks par 24 mēnešiem. Elektronisko sakaru pakalpojumu sniedzējam ir jāpiedāvā Jums iespēja sākotnēji noslēgt līgumu ar maksimāli pieļaujamo termiņu gan uz 12, gan uz 24 mēnešiem, savukārt Jums ir tiesības izvēlēties vienu no šiem abiem termiņiem. Ņemiet vērā, ka pie līguma ar 12 un 24 mēnešu termiņu var būt atšķirīgi nosacījumi, piemēram, pakalpojuma cena u.tml., līdz ar to pirms līguma noslēgšanas jums būtu ieteicams salīdzināt pakalpojuma piedāvājuma izdevīgumu attiecībā gan uz 12, gan 24 mēnešu termiņu.

Svarīgi!

Pakalpojuma sniedzējs nedrīkst jums piedāvāt noslēgt vai pagarināt līgumu uz noteiktu termiņu, ja Jums netiek piedāvāts kas papildus (piemēram, atlaide). 

Iepazīstoties ar elektronisko sakaru pakalpojumu līguma saturu, pievērsiet uzmanību šādiem aspektiem:

  • elektronisko sakaru pakalpojuma aprakstam;
  • sniegto elektronisko sakaru pakalpojumu kvalitātes nosacījumiem, tajā skaitā pakalpojuma kvalitātes vērtībām (piemēram, interneta ātrumam)
  • vai līgums ir beztermiņa vai arī līgums ir noslēdzams uz noteiktu minimālo darbības termiņu;
  • ja līgums paredz automātisku termiņu pagarinājumu, tad kāda ir kārtība, lai paziņotu viedokli par nevēlēšanos pagarināt līguma darbības termiņu;
  • elektronisko sakaru pakalpojumu apmaksas kārtībai;
  • vai pakalpojuma ierīkošana ir par maksu, vai tā ir bezmaksas;
  • kompensācijas un atlīdzības noteikumiem, kas piemērojami, ja pakalpojuma sniedzējs nav ievērojis līgumā iekļautos elektronisko sakaru pakalpojumu kvalitātes - kādas un kāda apmēra sankcijas paredzētas, ja netiek izpildīti līgumā noteiktie pienākumi, piemēram, līgumsods, līguma laušana;
  • kādi ir līguma izbeigšanas nosacījumi (parasti līgumos ir noteikts, ka patērētājam ir nepieciešams iesniegt rakstveida iesniegumu par līguma laušanu noteiktu laiku, piemēram, 30 dienas iepriekš);
  • kāda ir kārtība, kādā jāpaziņo par to, ka pakalpojums nav kvalitatīvs vai nav pieejams un kādā laika periodā ir paredzēts novērst pakalpojuma neatbilstību;
  • kāda ir strīdu izšķiršanas un pretenziju iesniegšanas kārtība.

Svarīgi!

Elektronisko sakaru pakalpojumu sniedzējam ar jums ir jānoslēdz līgums rakstveidā vai arī ar izmantojot elektronisko sakaru saziņas līdzekļus (piemēram, ar e-pasta starpniecību). Līgumā ir jābūt ietvertai noteiktai informācijai, piemēram, pakalpojuma apraksts, kvalitātes nosacījumi, cenas un tarifi, elektronisko sakaru pakalpojumu apmaksas kārtība un rēķina piegādes adrese, strīdu izskatīšanas un pretenziju iesniegšanas kārtība.

Publiskā interneta piekļuves pakalpojumam – garantētais pieslēguma ātrums (augšupielādes un lejupielādes) posmā no galalietotāja pieslēguma punkta līdz Latvijas interneta apmaiņas punktam, kā arī pakalpojuma pieejamība un bojājumu novēršanas laiks. Garantētam pieslēguma ātrumam jābūt 20% no reklamētā pieslēguma ātruma.

Balss telefonijas pakalpojumiem fiksētajā telefonu tīklā – minimālā runas pārraides kvalitātes vērtība, kas noteikta izmantojot piecu ballu novērtēšanas sistēmu un bojājumu novēršanas laiks savā fiksētajā telefonu tīklā.

Balss telefonijas pakalpojumiem mobilajā telefonu tīklā – minimālā runas pārraides kvalitātes vērtība, izmantojot piecu ballu novērtēšanas sistēmu, maksimālais īsziņas piegādes laiks savā mobilajā telefonu tīklā.

Televīzijas programmu pārraides pakalpojumam – bojājumu novēršanas laiks un minimālā attēla kvalitātes vērtība atbilstoši televīzijas programmu pārraides pakalpojuma kvalitātes piecu ballu novērtēšanas sistēmai.

  • Ja līgums tiek noslēgts jūsu dzīvesvietā, pakalpojuma sniedzēja pārstāvim ierodoties pie Jums, tas ir uzskatāms par "sliekšņa" līgumu un jums ir tiesības no tā atkāpties 14 dienu laikā, nosūtot rakstveida atteikumu.

Patērētāju tiesību aizsardzības centra (PTAC) konstatētie galvenie pārkāpumi elektronisko pakalpojumu sniegšanas līgumos:

1) Līgumā nav pietiekami skaidri noteikts līguma darbības termiņš.

Piemēram, Līgumā noteikts, ka Līgums stājas spēkā tā parakstīšanas brīdī un ir noslēgts uz nenoteiktu laiku. Tajā pašā Līgumā ir noteikts, ka: Līguma minimālais darbības termiņš ir viens gads.

Ietverot Līgumā vienlaikus šādus noteikumus patērētājam nav skaidri saprotams, kāds ir Līguma darbības termiņš. Šādi noteikumi saskaņā ar Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 6.panta otro daļu ir uzskatāmi par neskaidriem līguma noteikumiem un līdz ar to ir tulkojami par labu patērētājam.

2) Līgumā ir paredzēts līgumsods (vai citāda veida sankcijas), ja patērētājs lauž Līgumu pirms Līguma minimālā darbības termiņa beigām.

Piemēram, Līguma noteikums paredz, ka:

Klients ir tiesīgs lauzt līgumu ne ātrāk kā pēc 8 mēnešiem no šī līguma parakstīšanas dienas. Gadījumā, ja klients vēlas vienpusējā kārtā lauzt līgumu, tas maksā kompensāciju 8 mēnešu abonēšanas maksu apmērā, saskaņā ar līguma pielikumu Nr.2.

Gadījumā, ja Klients atsakās nomāt Pakalpojumu pirms Līguma minimālā darbības termiņa beigām, tas tiek uzskatīts par Līguma laušanu un par atteikšanos Klients samaksā Izpildītājam atteikšanās maksu 3 abonēšanas maksas apmērā un 20.00 Ls (divdesmit lati 00 sant.) par Pakalpojuma ierīkošanu.

Šādi noteikums saskaņā ar Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 5.panta otrās daļas 5.punktu un 6.panta trešās daļas 1.punktu ir uzskatāms par netaisnīgu līguma noteikumu, jo saskaņā ar Elektronisko sakaru likuma 23.panta trešo daļu lietotājam (patērētājam) ir tiesības izbeigt Līgumu bez līgumsoda (sankciju) piemērošanas, ja viņš ir saņēmis elektronisko sakaru komersanta paziņojumu par Līguma nosacījumu grozījumiem, bet lietotājs tiem nepiekrīt. Arī tad, ja patērētājs ir noslēdzis Līgumu uz minimālo termiņu, patērētājam ir tiesības vienpusēji atkāpties no Līguma pirms šī minimāli noteiktā termiņa beigām bez līgumsoda piemērošanas, ja pamats tam ir elektronisko sakaru komersanta sniegts līguma noteikumiem (kvalitātei) neatbilstošs elektronisko sakaru pakalpojums.

3) Līgumos norādīts, ka elektronisko sakaru komersants ir tiesīgs grozīt Līguma nosacījumus, par to informējot abonentu, taču Līgumos šādos gadījumos bieži nav norādīts termiņš, kādā patērētājs tiek informēts, vai arī ir noteikts īsāks iepriekšējās brīdināšanas termiņš, nekā to paredz likums.

Piemēram, Līguma noteikums paredz, ka:

Operators par abonēšanas maksas izmaiņām paziņo Klientam rakstiski vai pa e-pastu divas nedēļas iepriekš.

Operators ir tiesīgs grozīt Līguma noteikumus, sniedzot Klientam rakstisku paziņojumu par grozījumiem vismaz 15 (piecpadsmit) dienas pirms grozījumu spēkā stāšanās.

Šādi noteikumi saskaņā ar Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 5.panta otrās daļas 5.punktu un 6.panta trešās daļas 1.punktu ir uzskatāms par netaisnīgu līguma noteikumu, jo elektronisko sakaru komersantam ir jāinformē patērētājs par Līguma nosacījumu grozījumiem un tiesībām izbeigt Līgumu bez līgumsoda piemērošanas ne vēlāk kā vienu mēnesi pirms Līguma nosacījumu grozījumu spēkā stāšanās dienas, to paredz Elektronisko sakaru likuma 23.panta  trešā daļa.

Par grozījumiem Līguma nosacījumos un tiesībām izbeigt Līgumu bez līgumsoda samaksas elektronisko sakaru pakalpojumu sniedzējam patērētājs ir jābrīdina individuāli rakstveidā, kas arī bieži netiek ievērots Līgumos.

4) Interneta pakalpojumu Līgumos nav vispār norādīts vai norādīts tikai aptuvenais datu pārraides ātrums, nenorādot minimālo un maksimālo datu pārraides ātrumu.

Piemēram, Līgumā norādīts, ka datu pārraides ātruma ierobežojums ir līdz ... kbit/s.

Līguma noteikums paredz, ka:

Izpildītājs nodrošina vienu Klienta norādīto datoru ar „Internet” pieslēgumu.
– Latvijas trafiks ar ātrumu līdz 5124 kbps.
– Ārzemju trafiks ar ātrumu līdz 512 kbps.

Līgumos datu pārraides minimālais un maksimālais ātrums būtu norādāms tādēļ, ka patērētājam ir tiesības pārliecināties par sniegtā pakalpojuma kvalitāti. Nenorādot minimālo vai maksimālo datu pārraides ātrumu, patērētājs tiek nostādīts savu interešu aizsardzībai neizdevīgā stāvoklī salīdzinājumā ar pakalpojuma sniedzēju.

5) Daudzos Līgumos tiek ietvertas šķīrējtiesas klauzulas (vai nu tādas, kas paredz strīdu izskatīšanu tika šķīrējtiesā vai arī šķīrējtiesā vai tiesā pēc prasītāja izvēles).

Piemēram, Līguma noteikums paredz, ka:

Ja Puses nevar atrisināt strīdu sarunu ceļā, tas tiek izšķirts pēc prasītāja izvēles Latvijas Republikas tiesā pēc piekritības vai Rīgas Neatkarīgajā šķīrējtiesā, saskaņā ar šīs šķīrējtiesas reglamentu viena šķīrējtiesneša sastāvā, rakstveida procesā un ar nosacījumu, ka gadījumā, ja atbildētājs neiesniedz atsauksmi uz prasību, uzskatāms, ka tas atzīst prasību. Pušu savstarpējās attiecības regulē šis Līgums un Latvijas Republikas tiesību akti. 

6) Līgumos nav noteikts termiņš (stundas, dienas), kādā notiek īslaicīga pakalpojumu sniegšanas pārtraukšana.

Piemēram, Līguma noteikums paredz, ka:

Operators nav atbildīgs par īslaicīgu pakalpojumu sniegšanas pārtraukšanu, ja tā ir saistīta ar tīkla uzturēšanu un attīstībai nepieciešamajiem profilaktiskajiem vai remontdarbiem, iekārtu vai programmatūras maiņu.

Saskaņā ar Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 6.panta otro daļu šāds Līguma noteikums ir vērtējams kā neskaidrs, līdz ar to tas ir tulkojams par labu patērētājam. Jānorāda, ka Līgumā, nenosakot termiņu (stundās, dienās), patērētājs nevar uzzināt par laika posmu, kādā notiek īslaicīga pakalpojumu sniegšanas pārtraukšana, elektronisko sakaru komersantam veicot elektronisko sakaru tīkla uzturēšanas darbus vai remontdarbus.

7) Par saistību pārkāpumu Līgumos tiek ietverts neproporcionāli liels līgumsods.

Piemēram, Līguma noteikums paredz, ka:

Par katru Līguma iepriekšējā punktā minēto noteikumu pārkāpumu ABONENTS maksā (…) līgumsodu Ls 500 (pieci simti lati) apmērā un atlīdzina (…)  visus šajā sakarā radītus zaudējumus.

8) Par Līguma noteikumu neievērošanu līgumsods ir paredzēts tikai vienai no līgumslēdzēju pusēm – patērētājam, neparedzot nekādu līgumsodu elektronisko sakaru pakalpojuma sniedzējam gadījumā, ja tas pārkāpj (neievēro) Līguma noteikumus, piemēram, nenodrošina patērētājam piekļūšanu interneta tīklam visu diennakti.

Piemēram, Līguma noteikums paredz, ka:

Par šī līguma noteikumu neievērošanu, izņemot šā līguma p2.3., IZPILDĪTĀJS ir tiesīgs pieprasīt no PASŪTĪTĀJA līgumsodu līdz 500 (piecsimt latiem).

Ņemot vērā to, ka Līgums ir uzskatāms par divpusēju līgumu, no kura izriet tiesības un pienākumi abām pusēm – gan pakalpojuma sniedzējam, gan patērētājam, tad saskaņā ar Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 5.panta otrās daļas 5.punktu šādi Līguma noteikumi ir pretrunā ar līgumslēdzēju pušu tiesiskās vienlīdzības principu, jo patērētāju nostāda neizdevīgā stāvoklī salīdzinājumā ar pakalpojuma sniedzēju un ir pretrunā ar labticīguma prasībām, jo par Līguma saistību nepildīšanu pakalpojumu sniedzējam nav paredzēts nekāds līgumsods – saistību pastiprināšanas līdzeklis, ko kāda persona uzņemas ciest sakarā ar savu saistību tajā gadījumā, ja viņa šo saistību neizpildītu vai neizpildītu pienācīgi.

9) Līgumā pakalpojuma sniedzējs paredzējis sev vienpusējas tiesības grozīt Līguma noteikumus, neparedzot patērētājam tiesības atkāpties no līguma bez līgumā noteikto sankciju piemērošanas.

Piemēram, Līguma noteikums paredz, ka:

Pakalpojuma sniedzējam ir tiesības izdarīt vienpusējus grozījumus Līgumā noteikto Komplektu saturā (televīzijas programmu klāstā). Pēc Klienta vēlēšanās, atverot televīzijas vai radio programmu un/vai Paketi, Klients maksā samaksu saskaņā ar Cenrādi.

vai

Pakalpojuma sniedzējs ir tiesīgs noteikt programmas paketes sastāvu, bet noteiktais paketes sastāvs un cenas par to var mainīties.

10) Līgumā ir paredzēti noteikumi, ar kuriem pakalpojuma sniedzējs ierobežo savu atbildību pret patērētāju, izvairoties no līguma pienācīgas izpildes.

Piemēram, Līgumā noteikts, ka Pakalpojuma sniedzējs atbild tikai par Līguma apzinātu vai smagas nolaidības dēļ notikušu pārkāpumu.

Jānorāda, ka Latvijas Republikas spēkā esošajos normatīvajos aktos nav lietots termins "smaga nolaidība". Ar šādu noteikumu pakalpojuma sniedzējs ir ierobežojis savu atbildību pret patērētāju, izvairoties no līguma pienācīgas izpildes.

11) Līgumā nav noteikts, ka par izmaiņām un grozījumiem Līguma noteikumos pakalpojuma sniedzējs informē patērētāju individuāli rakstveidā vai sniedz citu patērētājam pieņemama veida paziņojumu.

Piemēram, Līguma noteikums paredz, ka:

Pakalpojuma sniedzējam ir tiesības grozīt un papildināt Tipveida noteikumus un Cenrādi, t.sk. ieviest jaunus maksājumus un maksas, par kurām tiek paziņots Klientam (…) interneta lapā: (…) vismaz 30 dienas iepriekš. Informāciju par grozījumiem un papildinājumiem var saņemt arī no (…) klientu apkalpošanas (…) un Pilnvarotajiem pārstāvjiem. 

12) Līgumā ietverts noteikums, kas atļauj ražotājam, pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam paturēt patērētāja samaksāto summu, ja patērētājs atkāpjas no līguma, bet neparedz patērētājam tādu pašu iespēju, proti, saņemt ekvivalentu summu, ja ražotājs, pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs atkāpjas no Līguma. Saskaņā ar PTAL 6.panta trešās daļas 10.punktu šāds noteikums uzskatāms par netaisnīgu.

Piemēram, Līguma noteikums paredz, ka:

ABONENTAM kabeļtelevīzijas pakalpojumu abonēšanas maksa jāmaksā ne mazāk kā par vienu mēnesi uz priekšu līdz nākošā mēneša 1.datumam.

Savukārt saskaņā ar Līguma 4.5. punktu:

Laužot Līgumu pēc ABONENTA iniciatīvas, pieslēgšanas maksa un uz priekšu samaksātā abonēšanas maksa ABONENTAM netiek atgriezta.

13) Līguma ietverti noteikumi, kas paredz, ka pakalpojuma sniedzējs atsakās atbildēt par jebkādiem zaudējumiem, kas radušies patērētājam pakalpojuma sniegšanas vai nesniegšanas rezultātā, kā arī par patērētāja izdevumiem un zaudējumiem, kuri radušies, patērētājam tieši vai netieši izmantojot konkrēto pakalpojumu.

Piemēram, Līguma noteikums paredz, ka:

Izpildītājs nekādā gadījumā nav atbildīgs par zaudējumiem, kas radušies Klientam Pakalpojuma sniegšanas/ nesniegšanas rezultātā.

vai

Izpildītājs nav atbildīgs par jebkādiem Klienta izdevumiem, zaudējumiem, kuri radušies, Klientam tieši vai netieši izmantojot Pakalpojumu.

Šādi noteikumi neatbilst Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 27.panta pirmās daļas un 29.panta sestās daļas prasībām. Tāpat šādi Līguma noteikumi ir netaisnīgi līguma noteikumi saskaņā ar Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 6.panta trešās daļas 1.punktu un 5.panta otrās daļas 1.punktu, jo samazina ar likumu noteikto pakalpojuma sniedzēja atbildību, kas ir pretrunā ar līgumslēdzēju pušu tiesiskās vienlīdzības principu.

14) Līgumos noteikts, ka pakalpojuma sniedzējs patērētāja parādsaistību gadījumā ir tiesīgs bez brīdinājuma pārtraukt pakalpojuma sniegšanu patērētājam (lietotājam).

Piemēram, Līguma noteikums paredz, ka:

Ja Klients nokavē kādu no Izpildītājam pienākošos maksājumus ilgāk par 15 (piecpadsmit) dienām no maksājuma veikšanai noteiktā termiņa pēdējās dienas notecēšanas, Izpildītājam ir tiesības bez papildus brīdinājuma/atgādinājuma pārtraukt Pakalpojuma sniegšanu Klientam.

Šis nosacījums ir pretrunā 2001.gada 3.jūlija Ministru kabineta noteikumu Nr. 298 "Kārtība, kādā pārtraucama sabiedrisko pakalpojumu sniegšana" 7.punktam,  jo nav ievērota kārtība, kādā pakalpojuma sniedzējs - elektronisko sakaru komersants var pārtraukt elektronisko sakaru pakalpojumu sniegšanu tiem patērētājiem (lietotājiem), kuri nav samaksājuši par saņemtajiem elektronisko sakaru pakalpojumiem vai nav izpildījuši citas saistības pret elektronisko sakaru pakalpojumu sniedzēju. Ja lietotājs noteiktajā termiņā nesamaksā par elektronisko sakaru pakalpojumu vai nav samaksājis par kādu no saņemtajiem elektronisko sakaru pakalpojumiem, elektronisko sakaru komersants var pārtraukt sniegt elektronisko sakaru pakalpojumu, par to rakstiski brīdinot patērētāju (lietotāju) 10 dienas iepriekš.

Ja elektronisko sakaru pakalpojuma saņemšanai ir nepieciešama speciāla iekārta (piemēram, modems, dekoders), kas nav izmantojama analoģiska veida elektronisko sakaru pakalpojuma saņemšanai no cita elektronisko sakaru pakalpojumu sniedzēja, tad jūs, izvērtējot savas vajadzības un salīdzinot piedāvājumus, jūs esat tiesīgs izvēlēties, vai nu iegādāties iekārtu savā īpašumā vai arī slēgt īres līgumu par iekārtas izmantošanu.

Izņēmums, kad pakalpojuma sniedzējs, drīkst jums nepiedāvāt slēgt īres līgumu par iekārtas izmantošanu, ir tikai gadījums, kad elektronisko sakaru komersants, kurš patērētājam piedāvāto iekārtu ir piesaistījis konkrētam elektronisko sakaru tīklam uz noteiktu laiku un, līguma saistībām beidzoties, nodrošina iekārtas atsaistīšanu, ļaujot to izmantot analoģiska veida elektronisko sakaru pakalpojuma saņemšanai no cita elektronisko sakaru komersanta (piemēram, mazcenas mobilie telefoni).

Svarīgi!

Pirms līguma slēgšanas vienmēr pārliecinieties, vai iekārtas pirkuma vai īres līgumā ir norādīta informācija par to, ka iekārta nav izmantojama analoģiska veida elektronisko sakaru pakalpojuma saņemšanai no citiem elektronisko sakaru pakalpojumu sniedzējiem.

Ja tiek mainīts kāds no līguma nosacījumiem, piemēram, mainīta pakalpojuma cena, elektronisko sakaru pakalpojumu sniedzējam ir šādi pienākumi:

  • jāievēro likumā noteiktais informēšanas termiņš, proti, jānosūta brīdinājums mēnesi pirms grozījumu spēkā stāšanās;
  • patērētājs jāinformē ne tikai par gaidāmajām izmaiņām, bet arī tiesībām izbeigt līgumu bez līgumsoda piemērošanas (ja tāds paredzēts);
  • līguma noteikumu vienpusēju grozījumu veikšanas gadījumā patērētājs par tiem ir jāinformē individuāli (piemēram, nosūtot ikmēneša rēķinu vai nosūtot e-pastu);

Svarīgi!

Par individuālu informēšanas veidu, piemēram, nav uzskatāma paziņojuma ievietošana elektronisko sakaru pakalpojumu sniedzēja mājaslapā.

  • Līguma vienpusēji grozījumi

Ja elektronisko sakaru pakalpojuma sniedzējs ir veicis izmaiņas līguma noteikumos (par to pakalpojuma sniedzējam ir pienākums sniegt paziņojumu patērētājam), Jums ir tiesības noteiktā termiņā (ne vēlāk kā 30 dienu laikā) no paziņojuma saņemšanas/ veikto izmaiņu konstatēšanas brīža vienpusēji atkāpties no līguma bez līgumsoda, tostarp, bez līgumsoda samaksas.

Piemēram, patērētājs ir tiesīgs vienpusēji lauzt līgumu bez līgumsoda piemērošanas, ja televīzijas pakalpojumu sniedzējs ir izdarījis izmaiņas to televīzijas programmu klāstā, kas ir iekļautas līguma nosacījumos (saraksta veidā vai līgumā norādot konkrētus televīzijas kanālu nosaukumus) un par kādu līgumslēdzējas puses bija vienojušās līguma noslēgšanas brīdī.

  • Elektronisko sakaru pakalpojumu neatbilstība līguma noteikumiem

Jums ir tiesības izbeigt elektronisko sakaru pakalpojumu līgumu pirms tajā noteiktā termiņa bez līgumsoda, ja līguma izbeigšanas iemesls ir sniegtā elektronisko sakaru pakalpojuma neatbilstība līgumā noteiktajām elektronisko sakaru pakalpojuma kvalitātes parametru vērtībām.

Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija pirms līguma izbeigšanas un pēc patērētāja pieprasījuma konstatē konkrētajam patērētājam sniegtā elektronisko sakaru pakalpojuma kvalitātes neatbilstību līgumā noteiktajām elektronisko sakaru pakalpojuma kvalitātes parametru vērtībām. Šis ir ļoti svarīgs nosacījums, tādēļ neizbeidziet  līgumu pirms Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisija ir veikusi pārbaudi par Jums sniegtā pakalpojuma kvalitātes neatbilstību līgumā noteiktajām elektronisko sakaru pakalpojuma kvalitātes parametru vērtībām.

Ja elektronisko sakaru pakalpojumu līgumā, kas ar Jums noslēgts uz noteiktu termiņu, par līguma pirmstermiņa izbeigšanu ir paredzēts līgumsods, tad līgumsodam ir proporcionāli jāsamazinās atkarībā no laika perioda ilguma, kad pakalpojums ir ticis izmantots. Šis nosacījums attiecas arī uz gadījumiem, kad pakalpojuma saņemšanai tiek piesaistīta kāda iekārta (piemēram, modems, telefons).

Piemēram, līgumsoda apmēram ir jābūt mazākam, izbeidzot līgumu, kurš noslēgts uz noteiktu termiņu – 24 mēnešiem, pēc tam, kad 12 mēnešus jau esat lietojis pakalpojumu, nekā gadījumā, ja šo pakalpojumu būtu lietojis tikai 7 mēnešus.

Sākotnēji visi strīdi ar pakalpojumu sniedzēju patērētājam ir jārisina, vēršoties pie pakalpojuma sniedzēja. Ja tas neizdodas, atkarībā no strīda rakstura jums ir tiesības iesniegt sūdzību atbildīgajā iestādē.

  • Ja sūdzība saistīta ar netaisnīgiem līguma noteikumiem, negodīgu komercpraksi (reklāmām) vai to, ka elektronisko sakaru pakalpojumu sniedzējs nenodrošina atteikuma tiesību realizāciju vērsieties Patērētāju tiesību aizsardzības centrā (PTAC)
  • Ja sūdzība saistīta ar sniegtā pakalpojuma kvalitāti. Pirms vēršanās SPRK pakalpojuma līgumu izbeigt nevajadzētu, jo šādā gadījumā SPRK nebūs iespējams konstatēt pakalpojuma atbilstību līgumā norādītajiem kvalitātes parametriem vērsieties Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā (SPRK).