Kas ir patērētājs?

Patērētāja tiesības noteiktas Patērētāju tiesību aizsardzības likumā.

Šajā lapā ir aprakstītas patērētāja tiesības, pērkot jeb iegādājoties preces. Jūs varat uzzināt vairāk par savām patērētāja tiesībām, arī pērkot pakalpojumus,  digitālo saturu vai digitālos pakalpojumus. 

Jums ir patērētāja tiesības, ja:  

  • jūs pērkat vai izmantojat preci savām vajadzībām, ne darbam vai saimnieciskās darbības veikšanai;  
  • jūs pērkat preci no pārdevēja, kas jums piedāvā vai pārdod preci savas saimnieciskās vai profesionālās darbības ietvaros;
  • jūs pērkat preci no Latvijas vai Eiropas Savienības (ES) pārdevēja.

Pārdevējam vienmēr ir jāpārdod prece, kas: 

  • atbilst tam, ko jūs varat pamatoti sagaidīt no šāda veida preces; 
  • atbilst tam, kas ir norādīts jūsu līgumā; 
  • atbilst jebkuram aprakstam vai paraugam, kuru jūs redzējāt; 
  • ir atbilstošas kvalitātes un ar vajadzīgo funkcionalitāti;  
  • var tikt izmantota mērķim, par kuru jūs pārdevējam minējāt, kad preci pirkāt. 

Kad tas ir iespējams, pārdevējam ir arī jānodrošina: 

  • lietošanas pamācība (instrukcija) un jebkuri citi būtiski preces piederumi; 
  • rezerves daļas, kas ir paredzētas līgumā; 
  • pareiza preces uzstādīšana; 
  • preces saderība (sadarbspēja) ar Jūsu esošām ierīcēm; 
  • līgumā paredzētie atjauninājumi precēm ar digitālajiem elementiem; 
  • iespēja preci apskatīt vai pārbaudīt.  

Jums ir tādas pašas tiesības uz preču atbilstību un kvalitāti, ja preci pērkat ar atlaidi vai ja prece ir lietota. 

Jums ir tiesības iegādāties līguma noteikumiem atbilstošas preces!Pārdevējs un pakalpojuma sniedzējs ir atbildīgs par jebkuru preces iegādes dienā eksistējošu neatbilstību. 

Prece nav neatbilstoša, ja  pirkuma brīdī jūs tikāt informēts par to, ka precei ir kāds defekts vai neatbilstība līgumam, noteikta preces rakstura un īpašību novirze un jūs tam nepārprotami piekritāt. 

Pārdevējam nav pienākums novērst radušos defektus, ja prece nedarbojas šādu iemeslu dēļ: 

  • dabiska nolietošanās; 
  • nejaušs bojājums vai nepareiza lietošana; 
  • jūs neuzstādījāt atjauninājumus, lai produkts turpinātu pareizi darboties. 

Pievērsiet uzmanību!

Uz preci ar digitāliem elementiem (piemēram, viedpulkstenis, viedtālrunis) ir attiecināmas tās pašas prasības kā uz jebkuru citu preci.

Prece ar digitāliem elementiem ir prece:

  • kuru nevar lietot bez noteikta digitāla satura vai digitāla pakalpojuma,
  • kura tiek pārdota ar tajā uzstādītu digitālo programmatūru vai tajā iekļautu digitālo pakalpojumu atbalstu, elementiem,
  • kas ir materiālo datu nesējs vai jebkādi materiāli kustami priekšmeti, kas ietver digitālo saturu vai digitālo pakalpojumu.

Ja pārdevējs sniedza skaidru un saprotamu informāciju par preces atjauninājumiem un to uzstādīšanu, bet sapratīgā termiņā Jūs to neveicāt vai neveiksiet, tad pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs nebūs atbildīgs par radušos neatbilstību, ja tāda radīsies. 

Pārdevējam ir jāsniedz patērētājam konkrēta informācija pirms preces iegādes. Informācijai jābūt skaidrai, viegli saprotamai un jāietver: 

  • detalizēts preces apraksts – ja tas jau nav skaidrs; 
  • kopējā cena (ieskaitot PVN) vai kā cena tiks aprēķināta; 
  • informācija par jebkādām papildu maksām (ja piemērojams); 
  • informācija, vai jums ir tiesības atcelt pirkumu, proti, izmantot atteikuma tiesības (ja piemērojams); 
  • pārdevēja nosaukums vai vārds/uzvārds, adrese un tālruņa numurs. 

Ja rodas strīds par sniegto informāciju, pārdevējam ir jāpierāda, ka jums tika sniegta visa nepieciešamā informācija. 

Vairāk informācijas lasiet par prasībām prezentāciju/ izbraukuma tirdzniecībai un distances tirdzniecībai (saite uz Pirkumi tiešsaistē  un sliekšņa tirdzniecība/ izbraukuma tirdzniecība).

Ja rakstveidā nevarat atrisināt problēmu, jūs varat aizstāvēt savas patērētāja tiesības. (Kā risināt strīdu). 

Pārdodot lietotas preces, pārdevējam ir tādi paši pienākumi kā pārdodot jebkuru preci.

  • Pirms lietotas preces pārdošanas pārdevējam ir jāinformē jūs par visiem preces trūkumiem vai defektiem, ja tādi ir. Pārdevējs ir atbildīgs par lietotas preces defektiem, ja par tiem nav jūs informējis. 
  • Pirms pirkšanas vienmēr rūpīgi pārbaudiet lietotu preci, lai pārliecinātos, ka tai nav defektu, nepilnību vai nolietojuma.
  • Pirms dārgu priekšmetu, piemēram, automašīnu, rotaslietu vai antīku priekšmetu, iegādes ieteicams saņemt neatkarīga eksperta atzinumu.

Jums nav saistoša pārdevēja sniegtā informācija par īsāku prasības pieteikšanas termiņu, piemēram, sešu mēnešu laikā no iegādes brīža, arī tad, ja iegādāta lietota prece. Jums ir ar likumu noteiktas tiesības divu gadu laikā vērsties pie pārdevēja par neatbilstošu preci. 

Lietotas/remontētas preces tirdzniecība un garantija. 2 gadu garantija, patiesa informācija, garantijas izņēmums, ieteikums.

Saskaņā ar likumu  prece ir piegādāta, kad jūs fiziski to saņemat. Atbildība par preci pāriet arī uz jebkuru personu, kuru jūs pilnvarojat savā vārdā saņemt preci, piemēram, kaimiņu vai kurjeru. Ja pārdevējs organizē piegādi, tas ir atbildīgs par jebkādiem bojājumiem, kas notiek pirms jūs fiziski saņemat preci. 

Pārdevējam ir jānodrošina iespēja jums pirms preces saņemšanas to apskatīt vai pārbaudīt. Izmantojiet šo iespēju! Tā novērsīsiet problēmas, ja piegādātā/saņemtā prece pārvadājot būs bojāta, vai tā nebūs pilnā komplektācijā vai pat vispār nebūs ievietota iepakojumā. 

 

Pārdevējam ir jānodrošina jūsu preces piegāde: 

  • datumā, par kuru jūs vienojāties; 
  • 30 dienu laikā pēc pirkuma, ja jūs nesaskaņojāt datumu. 

Jūs varat pieprasīt jaunu piegādes datumu, ja pārdevējs nepiegādā preci termiņā, par kuru sākotnēji vienojāties vai 30 dienu laikā. 

Vispirms sazinieties ar pārdevēju (pakalpojuma sniedzēju), lai noskaidrotu kavēšanās iemeslu. Vienojieties par preces piegādi papildu termiņā. 

Jūs varat atcelt pirkumu, ja: 

  • pārdevējs nevar vai atsakās piegādāt jūs apmierinošā jaunajā termiņā; 
  • jaunais piegādes datums jums vairs nav pieņemams, piemēram, jums bija nepieciešama prece līdz noteiktam datumam, kas ir pagājis. 

Jums ir jāinformē pārdevējs, ka jūs izmantojat savas tiesības atcelt pirkumu, ja prece savlaicīgi netika piegādāta. Pārdevējam ir jāatmaksā nauda bez nepamatotas kavēšanās, bet ne vēlāk kā 14 dienu laikā no brīža, kad tas saņēma informāciju no jums par atteikuma tiesību izmantošanu.

Ja rakstveidā nevarat atrisināt problēmu, jūs varat aizstāvēt savas patērētāja tiesības. (Kā risināt strīdu). 

Ja pasūtījāt preci attālināti (e-veikalā, pa tālruni, no kataloga) vai prezentāciju/izbraukuma  tirdzniecībā, jūs varat izmantot atteikuma tiesības (saite uz Ja izmantojat atteikuma tiesības).

Ja veikalā klātienē nopirkāt preci un tai nav defektu, jūs nevarat prasīt atpakaļ naudu vai maiņu, jo Patērētāju tiesību aizsardzības likumā patērētājam nav noteiktas šādas tiesības.  

Ja jūs pārdomājāt vai kļūdījāties izvēlē (jums neder izmērs, nepatīk krāsa, nepiestāv, neapmierina funkcijas, pēc iegādes atradāt izdevīgāku piedāvājumu utt.), pārdevējs likumīgi var atteikties pildīt jūsu prasību, bet var brīvprātīgi piedāvāt risinājumu. 

Pārdevējs var būt pretimnākošs, piemēram, informēt par piedāvājumu 3 vai 30 dienu laikā preci apmainīt, bet precei ir jābūt nelietotai, oriģinālajā iepakojumā un ar visām cenu zīmēm un uzlīmēm u.tml.  

Ja pārdevējs pārdod neatbilstošu preci, jums ir tiesības pieteikt prasību par preces neatbilstību 2 gadu laikā no preces piegādes/iegādes dienas. Ja precei atklājat neatbilstību, jums vispirms ir jāvēršas pie pārdevēja.  Vairāk lasiet par to, kad prece ir uzskatāma par neatbilstoša (saite uz Neatbilstoša prece) un kā rīkoties, lai risinātu problēmu.

Ja preces neatbilstība atklājas gada laikā no preces piegādes, pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam ir jāpierāda, ka prece atbilst līguma noteikumiem un tāda tā bija preces piegādes brīdī.  

… saites uz dažādiem saistītiem materiāliem, rakstiem u.tml. 

Tava Eiropa logo

Šī lapa ir daļa no Eiropas Komisijas portāla Tava Eiropa.

Vai atradāt to, ko meklējāt?
Palīdziet mums uzlabot