Patērētāja tiesības noteiktas Patērētāju tiesību aizsardzības likumā. Jūs varat aizstāvēt savas tiesības, ja pārdevējs nepilda savas juridiskās saistības pret jums. 

Šajā lapā ir aprakstītas patērētāja tiesības, ja jūs atklājāt nopirktās preces neatbilstību. 

Ja jūsu problēma ir saistīta ar neatbilstošiem pakalpojumiem, jūs varat uzzināt vairāk par problēmām ar pakalpojumiem un ar digitālo saturu/pakalpojumiem. 

Preci var uzskatīt par neatbilstošu, ja:

  • neatbilst tam, ko jūs varat pamatoti sagaidīt no šāda veida preces; 
  • neatbilst tam, kas ir norādīts jūsu līgumā; 
  • neatbilst jebkuram aprakstam vai paraugam, kuru jūs redzējāt; 
  • tai nav atbilstošas kvalitātes;  
  • tā nevar tikt izmantota mērķim, par kuru jūs pārdevēju informējāt, kad preci pirkāt. 
  • pārdevējs preci uzstādīja un iemesls preces neatbilstībai ir nepareiza vai nekvalitatīva uzstādīšana; 

Piemērs: 

Jūs pasūtījāt virtuves iekārtas izgatavošanu un uzstādīšanu. Pēc virtuves iekārtas uzstādīšanas konstatētas neatbilstības.

Pakalpojuma sniedzējam par saviem līdzekļiem ir jādemontē uzstādītā iekārta, jānovērš neatbilstības un jāveic atkārtota uzstādīšana. 

  • jūs uzstādījāt preci pēc nepareizas (neprecīzas) lietošanas pamācības; 

Preci var uzskatīt par neatbilstošu arī tad, ja:

  • nav izsniegtas instrukcijas un jebkuri citi būtiski piederumi; 
  • nav nodrošinātas rezerves daļas, kas ir iekļautas jūsu līgumā; 
  • nav nodrošināta preces saderība (sadarbspēja) ar Jūsu esošām ierīcēm un programmatūru; 
  • nav nodrošināti līgumā paredzētie atjauninājumi precēm ar digitālajiem elementiem. 

Pievērsiet uzmanību! 

Ja vienā pirkumā iegādājāties vairākas savstarpēji saistītas preces, bet nozīmīga neatbilstība konstatēta tikai vienai no tām, jums ir tiesības atteikties: 

  • gan no neatbilstošās preces,  
  • gan no pārējām precēm, ja tās pamatoti nevarat paturēt.  

Piemērs:  

Jūs iegādājaties krēslu un papildus šim krēsla modelim arī piemērotus galvas un roku balstus. Taču krēslam tiek konstatēta nozīmīga neatbilstība.

 Jums ir tiesības atteikties ne tikai no krēsla, bet arī no iegādātajiem galvas un roku balstiem, jo tos nav iespējams lietot atsevišķi bez krēsla. 

 Pārdevējam ir jāatceļ arī jebkurš pakalpojums, kuru jūs pasūtījāt kopā ar neatbilstošo preci, piemēram, ledusskapja apdrošināšana. 

Ja jums ir neatbilstoša prece, jums ir jāvēršas pie pārdevēja un jāizskaidro, kāda ir problēma vai kādi ir preces trūkumi. Lielāko daļu problēmu pārdevējs var ātri un vienkārši atrisināt. 

Jums ir tiesības pieteikt prasību par preces neatbilstību 2 gadu laikā no preces piegādes/iegādes dienas, proti, dienas, kad pārdevējs nodeva un jūs pieņēmāt attiecīgo preci.

Prasība jāiesniedz 2 mēnešu laikā no dienas, kad jūs atklājāt neatbilstību. Jums ir jānodod prece pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam, lai tas var novērtēt preces trūkumus un veikt nepieciešamās darbības to novēršanai. 

Ja preces neatbilstība atklājas gada laikā no preces piegādes, pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam ir jāpierāda, ka prece atbilst līguma noteikumiem un tāda tā bija preces piegādes brīdī.  

Ja pārdevējs nav nodrošinājis atbilstošu preci, tam ir jānovērš tās trūkumi. Tas jādara: 

  • bez maksas, 
  • saprātīgā termiņā, 
  • neradot jums būtiskas neērtības. 

Ja jūs vēlaties izmantot savas patērētāju tiesības, to vislabāk ir darīt rakstveidā. Saglabājiet pierādījumus par veiktajām darbībām, piemēram, maksājuma dokumentu un saraksti ar pārdevēju par problēmas risinājumu. Pierādījumi būs nepieciešami, ja problēmu ar pārdevēju neizdosies atrisināt vienošanās ceļā. 

Vienmēr vispirms nosūtiet pārdevējam rakstveida sūdzību un izvērtējiet sniegto atbildi, pirms jūs turpināt aizstāvēt savas patērētāja tiesības. Pārdevējam ir jāsniedz jums atbilde 15 darbdienu laikā. Ja šajā termiņā pārdevējs nesniedz atbildi, tiek uzskatīts, ka pārdevējs atsakās pildīt jūsu prasību. 

Ja pārdevējs vai ražotājs precei ir devis komercgarantiju, jūs varat vērsties pārdevēja vai ražotāja noteiktajā servisā visā komercgarantijas dokumentā noteiktajā termiņā. 

Preces trūkumu novēršanai jums ir likumīgas tiesības izvēlēties un prasīt izpildīt kādu no šādām darbībām: 

  • vispirms – preces remonts vai  preces apmaiņa;
  • preces cenas samazinājums; 
  • preces cenas atmaksa – tikai gadījumos, kad preces trūkumi ir nopietni vai remonts un maiņa nav iespējama. 

Ja preces neatbilstība atklājas pirmā gada laikā, pārdevējam ir jāpierāda, ka prece bija atbilstoša tad, kad jūs to saņēmāt. 

Ja nopirktā prece izrādās neatbilstoša, jūs vispirms varat pieprasīt: 

  • salabot bojāto preci  vai citādi novērst preces neatbilstību 

vai 

  • apmainīt preci, ja tas ir iespējams vai nav nesamērīgi.  

Pārdevējam remonts vai maiņa ir jānodrošina: 

  • saprātīgā laikā; 
  • neradot jums būtiskas neērtības; 
  • bez maksas, tas nozīmē, ka pārdevējs nevar prasīt atlīdzināt izmaksas par preces nosūtīšanu, darbu, materiālu un citas izmaksas). 

Ja pārdevējs atsakās nogādāt preci trūkumu novēršanai vai apmaiņai, jūs varat: 

  • pats nogādāt preci pie pārdevēja 

vai 

  • lūgt to izdarīt kādam citam un prasīt no pārdevēja segt izdevumus par preces nogādāšanu. 

Jūs varat prasīt samazināt preces cenu vai naudas atmaksu tad, ja pārdevējs: 

  • nevar  vai atsakās nodrošināt remontu vai maiņu saprātīgā laikā; 
  • tā pati vai cita problēma atkārtojas, neskatoties uz pārdevēja mēģinājumiem to novērst; 
  • saka, ka bojājuma novēršana ir pārāk dārga.  
  • neatbilstība ir tik nozīmīga, ka ir pamatoti pieprasīt tūlītēju naudas atmaksu; 
  • no faktiskajiem apstākļiem ir redzams, ka pārdevējs nenovērsīs neatbilstību. 

Ja precei konstatētā neatbilstība ir maznozīmīga, jūs nevarat pieprasīt naudas atmaksu. Strīda gadījumā pārdevējam un pakalpojuma sniedzējam ir jāpierāda, ka neatbilstība ir maznozīmīga.  

Ja prasāt, lai pārdevējs samazina preces cenu, Jums ar pārdevēju jāvienojas par preces vērtības samazinājumu par to laiku, kad prece neatbilda jūsu līgumam. 

Ja prasāt atmaksāt cenu, tad pārdevējs ir tiesīgs ar jums vienoties par atbilstošu cenas samazinājumu, novērtējot: 

  • preces nolietojums preces lietošanas laikā; 
  • labums, ko jūs guvāt, lietojot preci. 

Normatīvie akti nenosaka metodiku, pēc kādas aprēķināms nolietojums vai gūtais labums. Pārdevējs var piedāvāt risinājumu atbilstoši iekšēji izstrādātai kārtībai. 

… saites uz dažādiem saistītiem materiāliem, rakstiem u.tml.

Tava Eiropa logo

Šī lapa ir daļa no Eiropas Komisijas portāla Tava Eiropa.

Vai atradāt to, ko meklējāt?
Palīdziet mums uzlabot