Komercprakse ir darbība (uzvedība, apgalvojums, komerciāla saziņa, tirgvedība) vai bezdarbība (noklusējums), kas tieši saistīta ar tirdzniecības veicināšanu, preces (ķermeniskas vai bezķermeniskas lietas) pārdošanu vai pakalpojuma sniegšanu patērētājam.

Tā ir jebkura darbība/ bezdarbība attiecībā pret patērētāju pirms līguma noslēgšanas, līguma slēgšanas laikā, kā arī pēc līguma slēgšanas.

Piemēram:

  • reklāmas sniegšana, izplatīšana;
  • informācijas sniegšana interneta mājaslapā;
  • piedāvājumu izteikšana patērētājam pa tālruni;
  • saziņa ar patērētāju līguma slēgšanas laikā;
  • parādu piedziņas darbības.

Komercprakses īstenotājs ir jebkura fiziskā vai juridiskā persona, kas savas saimnieciskās vai profesionālās darbības ietvaros īsteno komercpraksi, kā arī jebkura cita fiziskā vai juridiskā persona, kas rīkojas komercprakses īstenotāja vārdā vai uzdevumā.

Piemēram:

  • pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs;
  • reklāmas izplatītājs;
  • mārketinga pasākuma rīkotājs, kas darbojas pārdevēja uzdevumā;
  • servera turētājs.

Aizliegta ir negodīga komercprakse attiecībā pret patērētājiem, aizsargājot patērētāju kolektīvas ekonomiskās intereses.

Galvenais negodīgu komercpraksi reglamentējošais normatīvais akts – Negodīgas komercprakses aizlieguma likums.

* Likumā nostiprinātais tiesiskais regulējums attiecināms uz tādu komercpraksi, kura var vai varētu būtiski negatīvi ietekmēt vidusmēra patērētāja ekonomisko rīcību – ja komercprakses īstenotāja īstenotā prakse (darbība, bezdarbība) ir vērsta tikai uz citiem komersantiem, tā nepakļaujas negodīgas komercprakses tiesiskajam regulējumam.

Negodīgas komercprakses pazīmes

Komercprakse var būt negodīga vispārējā gadījumā vai negodīga jebkuros apstākļos.

Vispārējā gadījumā komercprakse ir vērtējama no vidusmēra patērētāja uztveres viedokļa. Par vidusmēra patērētāju ir atzīstams pietiekoši zinošs un informēts, kā arī pietiekoši vērīgs un piesardzīgs patērētājs.

Komercprakse ir negodīga, ja tās ietekmē patērētājs pieņem lēmumu, kādu citādi nebūtu pieņēmis.

Profesionālajai rūpībai neatbilstoša komercprakse

Negodīgas komercprakses aizlieguma likuma 6.-9.pants

  • Komercprakse ir profesionālajai rūpībai neatbilstoša, ja tā netiek veikta ar tāda līmeņa prasmi un rūpību, ko patērētājs var pamatoti sagaidīt un kas atbilst attiecīgajā saimnieciskās vai profesionālās darbības jomā vispāratzītai godīgai tirgus praksei un labas ticības principam.
  • Par patērētāja ekonomisko rīcību negatīvi ietekmējošu uzskata tādu komercpraksi, kura būtiski ierobežo patērētāja iespēju pieņemt uz informāciju balstītu lēmumu un kuras rezultātā patērētājs var pieņemt tādu lēmumu par  rīcību saistībā ar darījumu, kādu citādi nebūtu pieņēmis.

* Vērtējot patērētāja ekonomisko rīcību no komercprakses ietekmes viedokļa, nav obligāts nosacījums, ka patērētājam attiecīgs līgums ir jānoslēdz – pietiek vien, ja tās ietekmē patērētājs pieņem lēmumu iegādāties preci vai saņemt pakalpojumu vai atturēties no šādas rīcības, jo tikai pēc konkrēta lēmuma pieņemšanas patērētājs rīkojas, piemēram, zvana pārdevējam un/vai dodas uz pārdevēja tirdzniecības vietu, lai iegādātos preci, un šādā gadījumā konkrētā lēmuma rezultātā tiek ietekmēta patērētāja ekonomiskā rīcība.

Piemērs:

Mājaslapā tiek piedāvāts iegādāties bērnu preces, slēdzot distances līgumus. Patērētāji sūdzas, ka pārdevējs nepilda noslēgtajos distances līgumos noteikto piegādes pienākumu, kā arī neatmaksā patērētāju samaksāto pirkuma maksu, laužot līgumus. Nav ievērota profesionālā rūpība, jo: pārdevējs nevar pierādīt preču pieejamību un nodrošināt to piegādi, kā arī  pārdevējs nepilda iemaksātās naudas atmaksāšanas noteiktā termiņā pienākumu atbilstoši distances līgumu jomā pastāvošajām prasībām.

Maldinoša komercprakse

Negodīgas komercprakses aizlieguma likuma 9.-10.pants

Maldinoša komercprakse var izpausties kā:

  • maldinošas darbības: - komercprakses ietvaros tiek sniegta nepatiesa informācija vai šī informācija jebkādā veidā, tostarp vispārējās pasniegšanas ziņā, maldina vai varētu maldināt vidusmēra patērētāju pat tad, ja faktiski ir pareiza; - tās ietvaros tiek negodīgi izmantota salīdzinošā reklāma; - netiek ievērots parakstītais labas prakses kodekss.
  • maldinoša noklusēšana: - komercprakses ietvaros noklusēta būtiska informācija, kas nepieciešama patērētāja lēmuma pieņemšanai; - komercprakses ietvaros būtiskā informācija tiek slēpta vai sniegta neskaidri, nesaprotami, divdomīgi vai nepiemērotā laikā vai veidā (nenorādot komerciālo nolūku, ja nav skaidrs), piemēram, informācija par preces vai pakalpojuma galvenajām īpašībām, komercprakses īstenotāja identitāti; preces vai pakalpojuma cenu.

Piemēri:

Patērētāja kreditēšanas reklāmā sniegts apgalvojums: „Pārnāc pie mums un 12 mēnešus maksā EUR 0,00”. Minētais apgalvojums nav patiess, jo refinansēšanas gadījumā jāmaksā komisijas maksa par kredīta apkalpošanu un noformēšanu, kā arī, sākot ar otro mēnesi pēc kredīta līguma parakstīšanas, jāveic aizdevuma pamatsummas un procentu maksājumi. Tādējādi īstenota maldinoša darbība.

Uzņēmums  piedāvā tūrisma braucienu piedāvājumus ar 50% atlaidi ceļojumiem vasarā, kaut gan patērētājiem ir iespēja iegādāties ceļojumus ar šādu atlaidi tikai vienam vasaras mēnesim. Tādējādi īstenota maldinoša darbība.

Elektronisko sakaru pakalpojumu (internets, televīzija) piedāvājumā interneta mājaslapā nav sniegta informācija par minimālo līguma slēgšanas termiņu (24 mēneši), kā arī, sniedzot informāciju, par cenu (6.00 euro mēnesī) pirmajos sešos līguma darbības mēnešos, nav sniegta informācija par cenu, sākot ar septīto līguma darbības mēnesi (18.00 euro mēnesī), kā arī nav sniegta visa informācija par pakalpojuma saņemšanas izmaksām (ierīkošanas maksu). Tādējādi īstenota maldinoša noklusēšana.

Agresīva komercprakse

Negodīgas komercprakses aizlieguma likuma 12.pants

  • Komercprakse ir agresīva, ja, ņemot vērā visas tās īpatnības un visus apstākļus, var secināt, ka tā faktiski ietver neatlaidīgas darbības, piespiešanu, tostarp fiziska spēka vai nesamērīgas ietekmes izmantošanu, negatīvi ietekmē vai var negatīvi ietekmēt vidusmēra patērētāja izvēles vai rīcības brīvību un rezultātā patērētājs pieņem vai var pieņemt tādu lēmumu par rīcību saistībā ar darījumu, kādu citādi nebūtu pieņēmis
  • Par nesamērīgu ietekmi uzskata varas pozīcijas izmantošanu pret patērētāju un patērētāja pakļaušanu spiedienam pat tādos gadījumos, kad fizisks spēks netiek lietots un netiek draudēts ar tā lietošanu, tomēr būtiski tiek ierobežota patērētāja iespēja pieņemt uz informāciju balstītu lēmumu.

* Lai noteiktu, vai komercpraksē ir izmantotas neatlaidīgas darbības, piespiešana vai nesamērīga ietekme, ņem vērā: - notikuma laiku, vietu, raksturu, ilgumu; - to, vai nav pieļauta draudēšana; - jebkurus apgrūtinošus vai nesamērīgus nelīgumiskus šķēršļus, ko komercprakses īstenotājs liek patērētājam gadījumos, kad patērētājs vēlas izmantot līgumiskās tiesības, tostarp izbeigt līgumu vai izvēlēties citu preci, pakalpojumu vai arī citu pārdevēju vai pakalpojuma sniedzēju;   - jebkurus draudus veikt pretlikumīgas darbības u.c.

Piemērs:

Komersants, kas sniedz  autostāvvietas pakalpojumus, izmanto automašīnu riteņu bloķēšanas iekārtu, lai panāktu tūlītēju līgumsoda samaksu. Veicot pretlikumīgas darbības, izmantojot aizturējuma tiesības, un piemērojot nesamērīga ietekmi, tiek īstenota agresīva komercprakse.

Noteiktos gadījumos, kas  atsevišķi uzskaitīti Negodīgas komercprakses aizlieguma likuma 11. un 13. pantā, komercprakse ir atzīstama par negodīgu jebkuros apstākļos. Šādos gadījumos nav atsevišķi jāvērtē ietekme uz vidusmēra patērētāja ekonomisko uzvedību, jo automātiski var tikt prezumēta negatīva vidusmēra patērētāja ekonomiskās rīcības ietekmēšana. Tas nozīmē, ka te ir ietvertas tās maldinošas vai agresīvas prakses, kas ir principā aizliegtas, neatkarīgi no tā, kā katra konkrētā prakse varētu ietekmēt vidusmēra patērētāja lēmumu.

Negodīgas komercprakses paveidi:

  1. maldinoša komercprakse jebkuros apstākļos
  2. agresīva komercprakse jebkuros apstākļos 

Maldinoša komercprakse jebkuros apstākļos

Piemēri:

  • Tiek sniegta patiesībai neatbilstoša informācija par to, ka prece vai pakalpojums var palīdzēt izārstēt slimības, novērst disfunkcijas vai fiziskos defektus (piemēram, aproce var izārstēt ādas slimības) (Likuma 11.panta 17.punkts).
  • Nolūkā veicināt preces vai pakalpojuma sniegšanu tiek izmantots plašsaziņas līdzekļa redakcionālais saturs (reklāmraksts), par ko maksājis komercprakses īstenotājs, to skaidri saturiski, ar attēliem vai skaņu nenorādot patērētājam identificējamā veidā (piemēram, žurnālā preces reklāmrakstā nav ietverta norāde uz to, ka par šāda raksta iekļaušanu izdevumā tiek maksāts) (Likuma 11.panta 11.punkts).
  • Patērētāja likumīgās tiesības tiek traktētas kā īpašs komercprakses īstenotāja piedāvājums (piemēram, patērētāja likumīgās atteikuma tiesības) (Likuma 11.panta 10.punkts).
  • Tiek apgalvots vai kā citādi radīts maldinošs iespaids par to, ka preci drīkst likumīgi pārdot vai pakalpojumu sniegt, bet tas neatbilst patiesībai (piemēram, tiek reklamēts pakalpojums, kura sniegšanai nepieciešams saņemt licenci, bet licences nav) (Likuma 11.panta 9.punkts).
  • Prece vai pakalpojums tiek raksturots ar vārdiem "bezmaksas", "par velti", "bez atlīdzības" vai tamlīdzīgi, bet patērētājam ir jāmaksā vēl kas vairāk virs nepieciešamajām izmaksām, kuras rodas, atbildot uz komercpraksi un saņemot preci vai pakalpojumu vai maksājot par preces piegādi (Likuma 11.panta 20.punkts):
  • - patērētājam ir pamats uzskatīt, ka apgalvojums „par velti” vai tml. nozīmē saņemt produktu, nedodot pretī neko ne naudas, ne produkta kvalitātes, ne apjoma samazinājuma vai citā veidā,
  • - tomēr patērētājam ir jārēķinās ar: reaģēšanas uz komercpraksi izmaksām, maksājumu veikšanas izmaksām, „parastās” piegādes izmaksām, citām skaidri norādītām izmaksām.
  • Piemērs: Sauklis “Pērc vienu grāmatu, otru saņem bez maksas.” Komercprakses īstenotājam jāspēj pierādīt, ka - bezmaksas un maksas produkti ir atdalāmi; - piedāvātais bezmaksas produkts parasti tiek piedāvāts par atsevišķu maksu; - bezmaksas produkts par velti nav iegūstams, ja patērētājs nepiekrīt piedāvājumam; - atteikšanās no bezmaksas produkta maksas produkta cenu nemaina.

    Agresīva komercprakse jebkuros apstākļos

    Piemēri:

    • Tiek radīts iespaids, ka patērētājs nevarēs atstāt attiecīgo telpu, pirms nebūs noslēdzis līgumu (piemēram, patērētājam tūrisma birojā tiek paziņots, ka viņš varēs doties prom tikai tad, kad parakstīs līgumu) (Likuma 13.panta 1.punkts);
    • Komercprakses īstenotājs ierodas pie patērētāja mājās, ignorējot viņa lūgumu nenākt, izņemot gadījumu, kad komercprakses īstenotājs ierodas, lai izpildītu savus līgumiskos pienākumus saskaņā ar normatīvajiem aktiem (piemēram, tirdzniecības aģents ierodas pie patērētāja mājās, piedāvājot iegādāties grīdas tīrīšanas līdzekļus; patērētājs norāda, ka viņam šis piedāvājums neinteresē, un lūdz iet prom, neskatoties uz ko tirdzniecības aģents uzstājīgi turpina piedāvāt preces) (Likuma 13.panta 2.punkts);
    • Reklāmā iekļauts tiešs bērniem adresēts aicinājums iegādāties preci vai saņemt pakalpojumu, vai arī pierunāt vecākus vai citus pieaugušos iegādāties preci vai saņemt pakalpojumu (piemēram, interneta mājaslapā, kurā tiek piedāvātas bērnu rotaļlietas, ietverts paziņojums: „Izvēlies savu dāvanu pats, ieliec to vēlmju groziņā, nosūti vecākiem un gaidi!”) (Likuma 13.panta 5.punkts);
    • Tiek pieprasīts tūlītējs vai atlikts maksājums par piegādātajām precēm vai sniegtajiem pakalpojumiem, ko patērētājs nav pasūtījis (piemēram, uzņēmums nosūta patērētājiem rēķinus par sniegtajiem satelīttelevīzijas pakalpojumiem, kurus tie nav pasūtījuši, un pieprasa veikt to samaksu noteiktā termiņā) (Likuma 13.panta 6.punkts);
    • Patērētājs tiek skaidri informēts, ka tas, neiegādājoties preci vai neizmantojot pakalpojumu, apdraudēs komercprakses īstenotāja darbību vai iztiku (piemēram, apavu remonta meistars patērētājiem norāda, ka, ja viņi neiegādāsies arī apavu kopšanas  līdzekļus, viņa darbība riskē tikt pakļauta bankrotam) (Likuma 13.panta 7.punkts).