Patērētāja tiesības noteiktas Patērētāju tiesību aizsardzības likumā.

Šajā lapā ir aprakstītas jūsu tiesības, ja jūs pērkat digitālo saturu vai digitālo pakalpojumu.

Jūs varat lasīt vairāk par savām tiesībām, iegādājoties arī citus pakalpojumus vai preces.

Jums ir patērētāja tiesības, ja:  

  • jūs pērkat vai izmantojat digitālo saturu vai digitālo pakalpojumu savām vajadzībām, ne darbam vai saimnieciskās darbības veikšanai;
  • jūs pērkat digitālo saturu vai digitālo pakalpojumu no pakalpojuma sniedzēja, kas jums to piedāvā vai pārdod savas saimnieciskās vai profesionālās darbības ietvaros;
  • jūs pērkat digitālo saturu vai digitālo pakalpojumu no Latvijas vai Eiropas Savienības (ES) pakalpojuma sniedzēja.  

Digitālais saturs

Digitālais saturs ir dati, kas ir:

  • ražoti un piegādāti digitālā formā, ko jūs varat iegādāties e-veikalos vai dažādās tiešsaistes platformās un lejupielādēt vai iegādāties DVD vai diskā, piemēram, filmas, video spēles, mūzika, e-publikācijas, mobilās aplikācijas, datorprogrammas;
  • izveidots, pamatojoties uz jūsu specifiskajām prasībām, piemēram, personalizētas digitālās apsveikuma kartiņas;
  • personīgā informācija, ko jūs izveidojat, piemēram, saturs jūsu sociālo mediju kontā.

Digitālie pakalpojumi

Digitālais pakalpojums ir pakalpojums:

  • kas jums dod iespēju sagatavot, apstrādāt un uzglabāt datus digitālā veidā,
  • ļauj piekļūt datiem digitālā veidā, piemēram, straumēšanas pakalpojumi (filmas, TV šovi, video spēles) vai sociālo mediju konts,
  • ļauj kopīgot datus,
  • kas ir pielāgots, lai atbilstu jūsu specifiskajām prasībām, piemēram, pielāgots tiešsaistes apmācības kurss,
  • ļauj digitālā veidā mijiedarboties ar datiem, kurus augšupielādējāt vai radījāt jūs vai citi minētā pakalpojuma lietotāji, piemēram, saziņa tiešsaistē, iepazīšanās portāli, datu glabāšanas pakalpojumi u.c.;

Prece ar digitāliem elementiem  

Precei ar digitāliem elementiem (piemēram, viedpulkstenis, viedtālrunis) ir piemērojams regulējums par preci. Līdz ar to, ja jūs esat iegādājies preci ar digitālajiem elementiem, tad attiecībā uz to nav piemērojamas prasības, kas attiecināmas uz digitālo saturu vai digitālo pakalpojumu.

Pārdevējam jānodrošina, lai prece darbojas ar paredzēto digitālo saturu vai digitālo pakalpojumu, piemēram, ar jūsu izvēlētā mobilā tālruņa versiju vai ar jūsu izvēlēto operētājsistēmu. Lasiet par to, kas pārdevējam ir jādara, lai nodrošinātu jūsu patērētāja tiesības, ja jūs iegādājaties preces (saite uz Preču iegāde).

Pārdevējs un pakalpojuma sniedzējs ir atbildīgs par digitālā satura vai digitālā pakalpojuma atbilstību līguma noteikumiem.

Komersantam vienmēr ir jānodrošina digitālais saturs/pakalpojums:

  • kas ir tieši tāds, kā pārdevējs aprakstīja – ar solīto kvalitāti, darbību un visām īpašībām;
  • kas darbojas tā, kā jūs gribējāt, un par ko informējāt pārdevēju, slēdzot līgumu (piemēram, pirkumu tiešsaistē);
  • kam ir izsniegti visi nepieciešamie piederumi un skaidra lietošanas pamācība;
  • kam ir pieejami atjauninājumi, ja līgumā tas ir paredzēts;
  • kas darbojas tā, kā šāda veida pakalpojumi parasti darbojas, atbilstoši likumiem un labajai praksei;
  • kas ir droši, pieejami, nepārtraukti lietojami un saderīgi ar jūsu ierīci;
  • atbilst reklāmai, informācijai vai izmēģinājuma versijai, ko jūs redzējāt pirms pirkuma.

Vienkāršāk sakot – jums jāsaņem tas, kas tika solīts, un tam jādarbojas pareizi un droši.

Komersantam arī ir jānodrošina:

  • pareiza instalēšana/integrēšana vai instrukcija, kā jums to instalēt/integrēt;
  • informācija par digitālajiem un drošības atjauninājumiem.

Svarīgi!

Pakalpojuma sniedzēja pienākums ir pierādīt, ka digitālais saturs vai digitālais pakalpojums jums ir piegādāts.

 

Pakalpojuma sniedzējam ir jāsniedz jums konkrēta informācija pirms pirkuma. Informācijai jābūt skaidrai un viegli saprotamai. Tai jāietver:

  • pakalpojuma detaļas (ja tās jau nav skaidras),
  • kopējā cena (ieskaitot PVN) vai tas, kā cena tiks aprēķināta,
  • papildu maksājumi (ja piemērojams),
  • par atteikuma tiesībām,
  • komersanta vārds, adrese un tālruņa numurs.

Ja ir strīds par to, kāda un vai informācija tika sniegta, komersantam ir jāpierāda, ka tas jums sniedza šo informāciju.

Lasiet vairāk par tiesībām, kas jums ir, iegādājoties digitālo saturu/pakalpojumus tiešsaistē (saite uz  Iepirkšanās tiešsaistē un izbraukuma tirdzniecība).

Digitālo saturu un digitālo pakalpojumu var piegādāt:

  • vienu reizi, piemēram, lejupielādēt video spēli, aplikāciju, citu datorprogrammu, audio vai video datni;
  • vairākās atsevišķās piegādēs, piemēram, noskatoties video nomā iegādātu filmu ilgākā laika periodā;
  • pastāvīgi noteiktā laika posmā, piemēram, ja digitālo produktu abonē.

Pirms līguma noslēgšanas pakalpojuma sniedzējam ir skaidri jāinformē, vai jums piegādās vienreizēju digitālo saturu/pakalpojumu vai sniegs pakalpojumu ilgtermiņā, piemēram, saskaņā ar abonēšanas līgumu.

Svarīgi! 

Prasības attiecībā uz digitālā produkta atbilstību, piegādi un sekām ir attiecināmas arī uz tādiem līgumiem, kuru ietvaros digitālie produkti patērētājiem tiek sniegti apmaiņā pret personas datiem, neveicot apmaksu naudā. 

 

Ja pakalpojuma sniedzējs nepilda savus juridiskos pienākumus pret jums, jums vispirms ir jāsazinās ar pakalpojuma sniedzēju un jāvienojas par situācijas risinājumu vai par neatbilstības novēršanu.

Lasiet vairāk par to, ko darīt, ja jums ir problēma ar digitālo saturu un pakalpojumiem.

Papildus varat iepazīties ar: