Dzīvokļa iegāde ir viena no lielākajām dzīves investīcijām – tā nozīmē ne tikai jaunas mājvietas izvēli, bet arī ilgtermiņa finansiālu lēmumu, kas ietekmē drošību un stabilitāti nākotnē.

Šajā lapā lasiet par lietām, kam ir svarīgi pievērst uzmanību, iegādājoties nekustamo īpašumu – dzīvokli vai māju. Ieteikumi ir izstrādāti sadarbībā ar  Ekonomikas ministriju, Būvniecības valsts kontroles biroju un Rīgas valstspilsētas pašvaldības Pilsētas attīstības departamentu.

1. Īpašuma atbilstība līguma noteikumiem

Noslēdzot nekustamā īpašuma pirkuma līgumu, pārdevējs un pircējs vienojas par galvenajām īpašuma īpašībām. Iegādātajam īpašumam jāatbilst līguma noteikumiem un būvniecību regulējošiem normatīviem (ja tie attiecināmi uz konkrēto gadījumu).

2. Neatbilstību konstatēšana

  • Ja konstatējat neatbilstības, Jums ir tiesības prasīt pārdevējam tās novērst. Vispirms vērsieties pie komersanta (pārdevēja) ar rakstisku iesniegumu.
  • Ja rodas strīds par īpašuma atbilstību noslēgtā līguma noteikumiem, jaunu ēku būvniecību vai esošu ēku būtisku pārbūvi, tas jārisina saskaņā ar Civillikumu un būvniecības normatīvajiem aktiem.
  • Ja problēma skar vairākus īpašniekus, ieteicams izvirzīt kolektīvu prasību, apvienojoties visiem dzīvokļu īpašniekiem, kuri iegādājušies neatbilstošu īpašumu.
  • Ja problēma ir saistīta ar daudzdzīvokļu mājas inženierkomunikācijām, kas ir kopīpašums par risinājumiem lemj dzīvokļu īpašnieku kopsapulce (saite uz sadaļu “Dzīvokļu īpašnieku kopība un tās lēmumi”.
  • Ja neizdodas vienoties par risinājumu, jūs varat vērsties kompetentā iestādē, pie attiecīgās jomas ārpustiesas strīdu risinātāja vai tiesā. Vairāk par strīdu risināšanu.

Svarīgi!

Ja pārdevējs neatbild uz jūsu iesniegumu, PTAC var palīdzēt saņemt atbildi no pārdevēja, bet PTAC nerisina strīdus par īpašuma kvalitāti vai atbilstību būvnormatīviem un nevar uzlikt pārdevējam pienākumu novērst konstatētās neatbilstības, jo dzīvokļa īpašums nav kustama ķermeniska lieta Patērētāju tiesību aizsardzības likuma izpratnē.