Jums ir spēkā patērētāju tiesības, ja pērkat preces no uzņēmumiem, kas atrodas Eiropas Savienībā (ES). Tomēr, pērkot no uzņēmuma ārpus ES (piemēram, Apvienotā Karaliste, ASV, Ķīna utt.), jums nav nodrošinātas tādas pašas tiesības. Jums var arī nākties maksāt papildu nodokļus un maksas.

Piemēram, ES bāzētām tīmekļa vietnēm ir 14 dienu atteikuma tiesību periods, kura laikā jūs varat atgriezt preci un saņemt pilnu naudas atmaksu. Tas var neattiekties uz tīmekļa vietnēm, kur pārdevējs ir reģistrēts  ārpus ES.

Lai noskaidrotu, kur uzņēmums atrodas, jūs nevarat paļauties tikai uz tīmekļa vietnes nosaukumu vai cenām, kas tiek parādītas eiro. Piemēram, tīmekļa vietnes adrese, kas beidzas ar “.lv “, ne vienmēr nozīmē, ka uzņēmums atrodas Latvijā.

Jūs varat pārbaudīt tīmekļa vietnes lietošanas noteikumus un privātuma politiku, kā arī sadaļu "Sazinieties ar mums", lai atrastu komersanta fizisko (juridisko) adresi.

Vietnes lietošanas noteikumi

Katrs uzņēmums noteiks savus iekšējos noteikumus, piemēram, par atteikuma tiesībām. Vienmēr izlasiet vietnes lietošanas noteikumus, lai pārbaudītu viņu iekšējo politiku. Noskaidrojiet, vai:

  • jums ir tiesības atgriezt preci;
  • jums ir jāmaksā pasta izdevumi par preču atgriešanu;
  • jūs varat atcelt pasūtījumu pirms tā nosūtīšanas;
  • jūs varat atgriezt preci, ja pārdomājat;
  • vai visi iespējamie nodokļi (PVN, muitas un akcīzes nodoklis) jau ir  iekļauti gala cenā. Ja nav, jūs saņemsiet rēķinu no Valsts ieņēmumu dienesta, kad jūsu preces tiks piegādātas.

Papildu ieteikumi, plānojot iepirkšanos tiešsaistes vietnēs ārpus ES:

  • Izvēlieties uzticamus interneta veikalus. Pārbaudiet, vai tie ir zināmi un droši.
  • Meklējiet internetā citu pircēju atsauksmes par izvēlēto interneta vietni.
  • Izlasiet līguma nosacījumus, piegādes un samaksas kārtību.
  • Pārliecinieties, ka veikals piegādā preces uz Latviju.
  • Noskaidrojiet, vai prece nav aizliegta importam ES.
  • Izvēlieties drošu maksājumu metodi, piemēram, PayPal.
  • Pārbaudiet, vai vietne ir tehniski droša (https, slēdzenes simbols).
  • Noskaidrojiet informāciju par pārdevēju (uzņēmuma nosaukums, adrese) un kontaktinformāciju ātrai saziņai (e-pasta adrese, telefons).
  • Saglabājiet pirkuma dokumentus un saraksti ar veikalu.

Problēmu risināšana

Ja rodas problēmas, vispirms sazinieties ar uzņēmumu, izmantojot viņu piedāvāto sūdzību pieteikumu formu vai e-pasta adresi. Ja uzņēmums atsakās sadarboties ar jums, jums būs jāmeklē citas iespējas atrisināt problēmu. (Saite uz Kā sūdzēties (Sūdzības par komersantiem ārpus ES))

 Ja konkrētais interneta veikals reģistrēts ārpus Eiropas Savienības robežām, PTAC nebūs kompetents sniegt palīdzību strīdu risināšanā. Šādā situācijā kā viens no risinājumiem ir sūdzības iesniegšana starptautiskā līmenī izveidotajā tiešsaistes strīdu risināšanas tīklā econsumer.gov (ja konkrētā valsts ir iesaistīta projektā).

Ja iepērkaties ES vietnēs, nodokļi un maksas jau ir iekļautas cenā. Ja iepērkaties ārpus ES, nodokļi un citas maksas var tikt pievienotas, tikai tad, kad preces tiks importētas. Papildu izmaksas būs atkarīgas no preču vērtības, veida un izcelsmes.

Visbiežāk sastopamās papildu maksas ir pievienotās vērtības nodoklis (PVN), muitas nodoklis un pasūtījuma apstrādes maksas.

Pievienotās vērtības nodoklis (PVN)

PVN ir jāmaksā par visiem sūtījumiem neatkarīgi no to vērtības. PVN ir jāmaksā par visām izmaksām, ieskaitot piegādi, apdrošināšanu, apstrādes un administrācijas maksas.

Muitas nodoklis un citas apstrādes maksas

Ja pasūtāt tiešsaistē no uzņēmuma ārpus ES un preču kopējā vērtība ir €150 vai vairāk, jums būs jāmaksā arī muitas nodoklis.

Daži uzņēmumi pievieno nodokļus un citas maksas kopējai pasūtījuma cenai, izrakstot rēķinu. Pārbaudiet noteikumos vai sazinieties uzreiz ar uzņēmumu, lai iegūtu apstiprinājumu tam pirms pirkuma veikšanas. Ja viss ir iekļauts vienā rēķinā, jums nebūs jāmaksā papildu maksas, kad jūsu preces tiks piegādātas.

Vēl ir iespēja, ka piegādes uzņēmums no jums iekasē papildu nodokļus un maksas, kas attiecas uz jūsu precēm. Tad Jūs, visticamāk, saņemsiet paziņojumu no piegādes uzņēmuma, kurā būs norādīts, cik daudz jums jāmaksā un kā to samaksāt. Šajos gadījumos piegādes uzņēmums iekļaus papildu maksu par šo rēķinu un maksājumu apstrādi.

Preces atgriešana un samaksātās naudas atgūšana

Ja atgriežat iegādāto preci, jums var būt iespēja pieprasīt PVN un jebkura muitas nodokļa atmaksu. Noteikti saglabājiet pierādījumu, ka preci nosūtījāt atpakaļ.

Ja šīs maksas samaksājāt tieši tiešsaistes mazumtirgotājam, kad veicāt pirkumu, tad jūs tās saņemsiet atpakaļ kā daļu no kopējās naudas atmaksas.

Ja PVN un/vai muitas nodokli samaksājāt pasta vai kurjeru uzņēmumam, tad jums rakstveidā viņiem jāpieprasa atmaksa par samaksātajiem nodokļiem. Jūs, visticamāk, nesaņemsiet atmaksu par jebkurām administratīvajām maksām, ko samaksājāt viņiem par PVN un/vai muitas nodokļa apstrādi un rēķinu sagatavošanu.

Apmeklējiet Valsts ieņēmumu dienesta tīmekļvietni, lai iegūtu vairāk informācijas par PVN un muitas nodokļa atmaksas pieprasīšanu.

Eiropas Komisija arī sniedz informāciju par nodokļu un maksas maksāšanu ārpus ES.