Liela sabiedrības daļa šobrīd izvēlas ceļot, izmantojot jūras un iekšzemes ūdensceļu transportu (kuģus). Lai aizsargātu kuģu pasažieru tiesības noteiktos gadījumos, ir pieņemta Regula (ES) 1177/2010 par pasažieru tiesībām, ceļojot pa jūru un iekšzemes ūdensceļiem. 

Šajā lapā lasiet par to, kā risināt problēmjautājumus, ja, ceļojot ar kuģi, tādi rodas, piemēram, pakalpojums ir atcelts vai kavējas vai rodas problēmas ar bagāžu u.c.

Regula (ES) 1177/2010 attiecas uz jums, ja jūs ceļojat:

  1. no ostas, kas atrodas ES dalībvalsts teritorijā;
  2. ar ES pārvadātāju no ostas, kas atrodas ārpus ES teritorijas uz ostu, kas atrodas ES teritorijā;
  3. tādā kruīza braucienā, kur iekāpšanas osta atrodas ES teritorijā. (Kruīzu kuģu pasažieriem gan ir daži ierobežojumi, piemēram, reisa kavēšanās  vai atcelšanas gadījumā nav tiesību izvēlēties starp atmaksu un maršruta maiņu.)

* ES pārvadātājs ir  pārvadātājs, kurš veic uzņēmējdarbību ES dalībvalsts teritorijā vai sniedz pasažieru pārvadājumu pakalpojumus uz ES dalībvalsts teritoriju vai no tās. 

Plašāk par pasažieru tiesībām Jūs varat iepazīties portālā Tava Eiropa | Jūsu pasažieru tiesības.

Ja  jūsu brauciens ar kuģi (prāmi) ir atcelts vai izbraukšana aizkavējas ilgāk nekā 90 minūtes jūs jāinformē par jauno gaidāmo izbraukšanas un iebraukšanas laiku un pārvadātājam ir jums jāpiedāvā izvēlēties:

  • saņemt biļetes cenas atmaksu un vajadzības gadījumā bezmaksas braucienu atpakaļ uz izbraukšanas vietu

vai

  • pēc iespējas ātrāk bez papildu maksas ar līdzīgiem nosacījumiem aizvest uz jūsu galamērķi pa citu maršrutu.

Noteiktās situācijās jums ir tiesības arī uz palīdzību, piemēram, maltīti vai dzērieniem, nakstmītni, un arī kompensāciju.  Pārvadātāja pienākums ir informēt jūs par tiesībām, kādas jums ir katrā konkrētā situācijā.

Plašāk par pasažieru tiesībām Jūs varat iepazīties portālā Tava Eiropa | Jūsu pasažieru tiesības.

Ja pārvadājuma laikā radušās problēmas ar bagāžu – tā ir nozaudēta vai bojāta, pasažierim ir tiesības vērsties pie pārvadātāja. Šīs tiesības nosaka Jūras kodekss.

Pasažiera pienākums, saskaņā ar Jūras kodeksu, ir nosūtīt rakstveida paziņojumu pārvadātājam, viņa darbiniekam vai pārstāvim, ja:

  1. bagāža ir acīmredzami bojāta:
    • par kajītes bagāžu – pirms izkāpšanas vai izkāpšanas laikā;
    • par pārējo bagāžu – pirms bagāžas piegādes vai tās piegādes laikā.
  2. bagāžas bojājums nav acīmredzams vai bagāža nozaudēta:
    • 15 dienu laikā no bagāžas izkraušanas krastā vai brīža, kad bagāža tika piegādāta pasažierim vai tai vajadzēja tikt piegādātai;
    • Ja pasažieris minētajos gadījumos neveic nekādas darbības, tiek pieņemts, ka viņš ir saņēmis bagāžu nebojātu, izņemot gadījumus, kad tiek pierādīts pretējais.

Latvijas Jūras administrācija uzrauga kuģa tehnisko atbilstību normatīvo aktu prasībām.

PTAC ir atbildīgā iestāde, kas veic pasažieru tiesību uzraudzību un izskata pasažieru sūdzības saskaņā ar Regula (ES) 1177/2010 un Jūras kodeksa 251.1 panta otro daļu. PTAC sniedz palīdzību pasažieriem strīdos ar pārvadātājiem par pasažieru pārvadājumu pakalpojumiem un kruīziem no ostām, kuras atrodas Latvijā, un pasažieru pārvadājumu pakalpojumiem no trešām valstīm uz ostām Latvijā.

Iesniedzot iesniegumu/sūdzību PTAC, klāt jāpievieno pārvadātājam adresētā iesnieguma kopija, pārvadātāja sniegtās atbildes, ja tāda ir sniegta, kopija, biļetes un iekāpšanas kartes kopija, un citi dokumenti, kas pamato strīda esību. Vairāk par strīdu risināšanu.

Svarīgi!

Ja pasažieri strīdā ar pārvadātāju pārstāv tā pārstāvis, papildus jāpievieno pasažiera parakstīta pilnvara, kā arī, ja likumiskie pārstāvji pārstāv bērnus, klāt jāpievieno bērnu dzimšanas apliecības kopija.

Ja starp jums un pārvadātāju ir izveidojies strīds par pasažieru pārvadājumu pakalpojumiem un kruīzu, Jūs varat vērsties arī Patērētāju strīdu risināšanas komisijā, kas ir ārpustiesas strīdu risinātājs Latvijā avio un kuģu pasažieru tiesību jomā.

Svarīgi!

Patērētāju strīdu risināšanas komisijā izskatīs jūsu strīdu, ja pirms tam jūs būsiet vērsies PTAC vai Eiropas patērētāju informēšanas centrā, bet strīds starp jums un pārvadātāju nebūs atrisināts.