Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (PTAC) sadarbībā ar Mēbeļu ražotāju asociāciju Latvijā un nozares ekspertiem ir sagatavojis informatīvu materiālu, kas palīdzēs patērētājiem gudri un pārdomāti izvēlēties mīkstās mēbeles gan veikalos klātienē, gan internetā.
2024. gadā PTAC no patērētājiem saņēma 80 iesniegumu saistībā ar mēbeļu iegādi. Lielākā daļa no tiem (44) bija par veikalos tirgoto preču kvalitāti, savukārt 29 iesniegumi bija par nepiegādātām precēm un neatmaksātu naudu, pārējie - par atteikuma tiesībām, cenu norādīšanu u.c. Gandrīz puse (21) no kvalitātes sūdzībām bija tieši par dīvāniem – tie bieži tika izmantoti kā ikdienas gultas, lai gan tam nebija paredzēti.
Mīkstās mēbeles parasti kalpo 7–10 gadus, tāpēc svarīgi tās izvēlēties pārdomāti. Neatbilstoša izvēle var radīt diskomfortu un liekus tēriņus.
5 lietas, kam pievērst uzmanību
- Pielietojums – vai mēbele paredzēta mājām (sēdēšanai vai gulēšanai), publiskajām telpām vai ārtelpām;
- Konstrukcija – visizturīgākie ir masīvkoka vai saplākšņa rāmji. No kokskaidu plātnes vai tikai ar līmi vai nepiemērotām skavām vien savienoti rāmji kalpos īsāku laiku;
- Pildījums – putu blīvums, atsperes vai atmiņu putas, dažādu šķiedru pildījumi nosaka gan komfortu, gan kalpošanas ilgumu. Lēti izejmateriāli var ātri deformēties un veidot neērtas “bedres”;
- Audums – izvēlies nodilumizturīgu, viegli kopjamu audumu. Ja ir bērni vai mājdzīvnieki, noderēs traipus atgrūdošs vai ūdensnecaurlaidīgs pārklājums;
- Papildu elementi – dažādi mehānismi, veļas kastes, kontaktligzdas, iebūvēti plaukti.
Atceries!
- Lielākā daļa dīvānu nav paredzēti ikdienas gulēšanai. Ja dīvānu gribi lietot kā gultu katru dienu, noteikti vaicā pārdevējam un pārbaudi ražotāja informāciju, vai dīvāns tam ir paredzēts.
- Mēbelēm jābūt nodrošinātām ar: ražotāja nosaukumu, lietošanas un kopšanas instrukciju, materiālu aprakstu, brīdinājumiem, garantijas noteikumiem, ja tādi ir, kā arī informāciju par to, vai iespējama rezerves daļu iegāde, labošana.
Pērkot internetā:
- Pārbaudi, vai pieejama visa būtiskā informācija par preci, tās lietošanas ierobežojumiem un pārdevēja kontakti.
- Pirms maksājuma veikšanas iepazīsties ar atteikuma tiesībām un garantiju.
Ja iegādātā mēbele ir ar defektiem vai neatbilst aprakstam:
- Rakstiski vērsies pie pārdevēja, norādot defektus un savu prasību.
- Ja risinājums netiek rasts, vari iesniegt sūdzību PTAC.
Plašāka informācija sagatavotajā ieteikumu materiālā.