Patērētāju kolektīvo prasību mehānisms nodrošinās patērētājiem iespēju realizēt savas individuālās tiesības uz atlīdzību par radīto kaitējumu vai viņu patērētāju tiesību pārkāpuma konstatēšanu un pārtraukšanu kopā ar nodarītā kaitējuma atlīdzinājumu tiesas ceļā.
Ja preces pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs ar savu rīcību ir pārkāpis patērētāju tiesības un radījis kaitējumu vairākiem patērētājiem, patērētāji var apvienot savus spēkus un kopīgi vērsties tiesā ar prasību par radītā kaitējuma atlīdzību.
Kolektīvo prasību patērētāju vārdā tiesā iesniedz un patērētājus tiesā pārstāv kvalificētā institūcija. Tāpat kvalificētai institūcijai ir piešķirtas tiesības vērsties Patērētāju tiesību aizsardzības centrā vai citā kompetentajā uzraudzības un kontroles iestādē iesniegumu par patērētāju kolektīvo interešu pārkāpuma konstatēšanu un novēršanu.
Kvalificētā institūcija ir patērētāju tiesību aizsardzības biedrība vai cita biedrība, kuras darbības mērķos ietilpst patērētāju interešu aizsardzība un kurai Patērētāju tiesību aizsardzības centrs ir piešķīris kvalificētās institūcijas statusu.
Patērētāju tiesību aizsardzības centrs savā mājaslapā uztur sarakstu ar Latvijas kvalificētajām institūcijām.
Savukārt Eiropas Komisija veido kvalificēto institūciju sarakstu, kuras ir tiesīgas iesniegt pārrobežu kolektīvās prasības.
| Kvalificētās institūcijas nosaukums | Kontaktinformācija | Tīmekļvietnes adrese | Statūtos noteiktais mērķis |
|---|---|---|---|
| Biedrība “Latvijas Patērētāju interešu aizstāvības asociācija” |
Brīvības iela 55-432 |
https://pateretajs.lv/ | Latvijas patērētāju tiesību un likumīgo interešu aizsardzība, kā arī to ievērošanas veicināšana dažādās ekonomikas nozarēs un sabiedrībā kopumā, tajā skaitā atbalsta un palīdzības sniegšana patērētāju problēmu risināšanā. |