PTAC pieņem lēmumu pret SIA „Creamfinance Latvia”, kas pārstāv “Crediton.lv” un “Ladyloan.lv”

Patērētāju tiesību aizsardzības centrs (turpmāk – PTAC) 2018.gada 29.martā ir pieņēmis lēmumu patērētāju kolektīvo interešu pārkāpuma lietā ar kuru SIA „Creamfinance Latvia” (turpmāk – Sabiedrība) tiek uzlikts tiesiskais pienākums izbeigt negodīgu komercpraksi un piemērota soda nauda 15 000,00 EUR apmērā. Sabiedrība pārstāv divus īstermiņa kreditēšanas zīmolus – “Crediton.lv” un “Ladyloan.lv”.

Lietas izskatīšanas gaitā PTAC konstatēja, ka Sabiedrība ar patērētājiem noslēgtajos līgumos ir iekļāvusi netaisnīgus līguma noteikumus. Pirmkārt pārkāpuma būtība izpaužas apstāklī, ka Sabiedrība, noslēdzot aizdevuma līgumu ar patērētāju un piemērojot aizdevumam 100% atlaidi, jeb aizdevuma likmi 0%, kavētas vai nepilnīgas kredīta summas atmaksas gadījumā atceļ atlaidi un aprēķina procentus (komisijas maksu) par visu faktisko periodu, tostarp, bezprocentu periodu, piemērojot tādu procentu likmi gadā, kāda būtu piemērota, ja aizdevumam nebūtu bijusi atlaide. 

Otrkārt Sabiedrības līgumā ietvertā nokavējuma procentu likme nav atbilstoša normatīvo aktu prasībām, konkrētajā gadījumā 0,39% dienā. Piemērojot atlaidi un piedāvājot samazinātu procentu likmi, aizdevuma līgumam tiek piemērota un līgumā norādīta konkrēta aizdevuma likme. Šī likme tiek ņemta par pamatu nosakot nokavējuma procentu maksimālo apmēru. Līdz ar to attiecīgajā gadījumā Sabiedrība bija tiesīga aprēķināt nokavējumu procentus 0.1% apmērā par katru nokavējuma dienu, jo aizņēmuma likmes gadā sākotnējā periodā bija 0%.  Ņemot vērā iepriekš minēto, PTAC norāda, ka attiecīgais līguma noteikums, kurš nosaka nokavējuma procentu apmēru, ir uzskatāms par netaisnīgu un tas nav spēkā esošs no līguma noslēgšanas brīža.

Lietas izskatīšanas gaitā PTAC konstatēja, ka Sabiedrība, ietverot līgumā netaisnīgos līguma noteikumus un piemērojot tos patērētājiem, īsteno profesionālai rūpībai neatbilstošu komercpraksi, kas var negatīvi ietekmēt vidusmēra patērētāja ekonomisko rīcību. PTAC skaidro, ka, lai arī līguma noteikumos tiek minēts, ka aizdevuma komisijas maksai tiek piemērota 100% atlaide un tiek norādīta informācija par atlaides spēkā neesamību, ja klients neveic aizdevuma atmaksu noteiktajā termiņā, apstāklis vien, ka patērētājs ir iepazinies ar līguma noteikumu, nenodrošina līguma noteikumu taisnīgumu un īstenotās komercprakses godīgumu. Turklāt vidusmēra patērētājs paļaujas uz pakalpojuma sniedzēju, un ka tā īstenotā komercprakse ir tiesiska un atbilstoša normatīvo aktu prasībām.

Ievērojot pārkāpuma apjomu un ilgumu, tostarp lēmumā analizētos pārkāpuma izdarīšanas apstākļus, raksturu un radīto ietekmi un to, ka PTAC rīcībā nav informācija, ka konstatētā prakse būtu pārtraukta, PTAC secina, ka Sabiedrības nodarītais pārkāpums ir vērtējams kā smags. Tādējādi Sabiedrībai tiek noteikta soda nauda 15 000,00 EUR apmērā un pienākums izbeigt lēmumā konstatēto negodīgo komercpraksi.

Gadījumā, ja patērētājam attiecībā uz lēmumā minēto ir pamats uzskatīt, ka Sabiedrība vai kāds cits kreditēšanas pakalpojuma sniedzējs ir aizskāris viņa patērētāja tiesības, PTAC aicina vispirms griezties pie konkrētā pakalpojumu sniedzēja, lai atrisinātu radušos situāciju, lūdzot veikt pārrēķinu. Savukārt gadījumā, ja strīdu nav iespējas atrisināt, aicinām patērētājus vērsties tiesā, izmantojot šajā lēmumā ietverto argumentāciju.

Papildu informācija:
Evija Lene
Patērētāju informēšanas un komunikāciju daļa
Evija.Lene@ptac.gov.lv, 67388622

Publicēšanas datums 12.04.2018.