Normatīvie akti nenosaka pārdevēja pienākumu pieņemt atpakaļ preci, kurai nav ražošanas defekta, un atgriezt patērētājam naudu, ja prece iegādāta klātienē (veikalā), un prece kādu subjektīvu iemelsu dēļ (piemēram, neder izmērs, nepatīk krāsa u.tml.) patērētājam vairs nav vajadzīga.
Ja komersants ir kļūdījies vai tīšām nav nomainījis cenu zīmi un, veicot maksājumu, jums lūdz samaksāt augstāku cenu, jums nav automātisku tiesību iegādāties preci par norādīto cenu.
Ja pārdevējs pirms apmaksas jūs informē, ka spēkā ir augstāka cena, jums ir iespēja iegādāties preci par augstāku cenu vai arī atteikties pirkt šo preci.
Jūs kā patērētājs sākotnēji esat tiesīgs izvēlēties remontu vai maiņu. Ja tas nav iespējams vai ir nesamērīgi, tad ir tiesīgs prasīt naudas atmaksu vai cenas samazinājumu. To raedz Patērētāju tiesību aizsardzības likuma 28.panta otrā daļā
Neatkarīgi no tā, vai iegādātā prece ir jauna, lietota, remontēta, patērētājam ir tiesības izvirzīt pretenziju pārdevējam par preces atbilstību līguma noteikumiem divu gadu laikā no dienas, kad patērētājs preci ir saņēmis.
Ja preces pārdevējs ir informējis patērētāju par konkrētām preces īpašībām, to novirzi, tad patērētājam nav tiesību izteikt pārdevējam pretenzijas par tām. Bet par citām preces neatbilstībām - var.
Pārdevējam, pārdodot preci, ir jāsniedz par to pilnīga un patiesa informācija, lai patērētājs, saņemot informāciju par preci, varētu izdarīt pamatotu izvēli par tās iegādi.
Informāciju par preci, tās trūkumiem būtu nepieciešams sniegt rakstveidā pie pašas preces, lai strīda gadījumā pārdevējs varētu pierādīt, ka šāda informācija patērētājam tika sniegta.
Patērētājs ir tiesīgs izteikt pretenzijas par preces kvalitāti divu gadu laikā no preces piegādes dienas. Pretenzija izvirzāma divu mēnešu laikā no defekta atklāšanās.
Ja strīdu nav iespējams atrisināt pārrunu ceļā, iesniedziet pārdevējam rakstveida iesniegumu.
Iesniegumā norādiet:
· savu vārdu, uzvārdu, dzīvesvietas adresi un kontaktinformāciju;
· iesnieguma iesniegšanas datumu;
· strīda būtību, savu prasījumu un tā pamatojumu.
Iesniegumam pievienojiet darījumu apliecinoša dokumenta kopiju (maksājuma dokumentu - čeks, kvīts), kā arī citus iesniegumu pamatojošus dokumentus, piemēram, fotogrāfijas vai ekrānuzņēmumus u.c.( ja iespējams).
Pārdevējam 15 darbdienu laikā no iesnieguma saņemšanas dienas ir jāsniedz jums rakstveida atbilde uz iesniegumu un jāinformē par iespējamo prasījuma izpildes veidu vai strīda risinājumu, ja minētajā laikposmā nav panākta vienošanās par jūsu prasījuma izpildi vai alternatīvu prasījuma izpildes veidu.
Ja pārdevējs atsakās izpildīt jūsu prasījumu vai jūs neapmierin pārdevēja piedāvātais risinājums, jūs esat tiesīgs iesniegt parakstītu iesniegumu PTAC, pievienojot visus lietas materiālus, kas pamato strīda esību (tai skaitā – sarakste ar pārdevēju, maksājuma dokumenti, fotogrāfijas u.c.). Šeit ir PTAC iesnieguma veidlapa.
Naudas atmaksu var prasīt, ja pārdevējam neizdodas novērst radušos defektu, tas ir, ja pēc preces remonta vai preces maiņas iepriekšējais defekts atkārtojas.
Savukārt, ja precei rodas citi jauni defekti, tad būtu jādod pārdevējam iespēja novērst arī šos defektus, bet, ja defekti rodas regulāri un rada patērētājam neērtības, tad patērētājam būtu tiesības prasīt pārdevējam par preci samaksāto naudu. Taču katrs gadījums ir vērtējams individuāli.
Pārdevējam prece jāapmaina vai tās neatbilstība līguma noteikumiem jānovērš bez atlīdzības un saprātīgā termiņā, neradot neērtības patērētājam un ņemot vērā preces raksturu, kā arī paredzamo tās lietošanas nolūku. Par saprātīgu termiņu būtu uzskatāmas 30 dienas. Bet katrs gadījums ir vērtējams individuāli. Ilgums var būt atkarīgs no tā, vai detaļas ir pieejamas uz vietas vai tās ir jāpasūta no citām valstīm u.tml..
Likums neparedz, ka var tikt pagarināta likumiskā garantija. Patērētājam ir tiesības vērsties pie pārdevēja ar prasību 2 gadu laikā no preces nopirkšanas un/ vai saņemšanas dienas.
Ja prece vai pakalpojums nav piegādāts 30 dienu termiņā vai termiņā, par kādu puses vienojās, tad patērētājs ir tiesīgs rakstiski vērsties pie pārdevēja/pakalpojuma sniedzēja un prasīt, lai prece tiktu piegādāta vai pakalpojums tiktu sniegts papildu termiņā.
Ja arī šajā papildu termiņā prece vai pakalpojums netiek saņemts, tad patērētājs ir tiesīgs vienpusēji atkāpties (iesniedzot rakstveida iesniegumu) no noslēgtā līguma un prasīt atmaksāt samaksāto naudu.
Naudas atmaksa par nepiegādātu preci vai termiņā nesniegtu pakalpojumu jāveic 14 dienu laikā.
Ja nauda netiek atmaksāta, patērētājs ir tiesīgs vērsties PTAC ar parakstītu iesniegumu, kam pievienoti materiāli, kas pamato strīda esību, tai skaitā iesniegums pārdevējam, maksājuma dokumenta kopija, rēķina kopija, noslēgtā līguma, ja tāds ir, kopija.
Normatīvie akti paredz, ka pārdevējs var atteikt nodrošināt atteikuma tiesības, ja patērētājs ir atvēris iepakojumu precei, kuru veselības un higiēnas apsvērumu dēļ nevar atdot atpakaļ. Tomēr katrs gadījums ir vērtējams individuāli, vai tiešām prece ir uzskatāma higiēnas prece. Vairāk par atteikuma tiesību izņēmumiem.
Ja prece iegādāta, izmantojot distances saziņas līdzekļus (internets, tālrunis, katalogs), tad jums, nepaskaidrojot nekādus iemeslus, ir tiesības atteikties no preces (iesniedzot atteikumu) un atgūt samaksāto naudu.
Jums kā patērētājam ir tiesības atteikties no preces 14 dienu laikā, bet, ja nav sniegta informācija par atteikuma tiesībām un/vai nav izsniegta atteikuma veidlapa, tad jūs esat tiesīgs atteikties viena gada +14 dienu laikā, iesniedzot pārdevējam atteikumu.
Pārdevējam 14 dienu laikā no atteikuma saņemšanas dienas ir jāatmaksā jums samaksātā nauda, tai skaitā piegādes izdevumi, taču pārdevējs ir tiesīgs aizturēt naudas atmaksu līdz brīdim, kamēr pārdevējs ir saņēmis preci atpakaļ.
Jums jāsedz preces atpakaļatdošanas tiešās izmaksas, ja pārdevējs par to ir informējis līguma noslēgšanas brīdī (distances līguma noteikum).
Ja nav zināms, uz kurieni preci jānosūta, jums rakstveidā jāpieprasa pārdevējam sniegt informāciju par atpakaļsūtīšanas adresi. Ja pārdevējs nesniedz atbildi, tad jums rakstveidā jāinformē pārdevējs par adresi, kur preci iespējams saņemt.
Preci atteikuma tiesību termiņā var lietot tādā apmērā, kā to būtu iespējams lietot/pārbaudīt, iegādājoties preci klātienē, veikalā uz vietas.
Prece jāatgriež nelietota, bet, ja prece tomēr ir lietota, pārbaudīta vairāk kā nepieciešams, lai noskaidrotu preces galvenās īpašības, tad patērētājs ir atbildīgs par preces vērtības samazināšanos. Šādos gadījumos atteikuma tiesības netiek zaudētas, bet pārdevējs, pierādot vērtības samazināšanos, ir tiesīgs prasīt atlīdzināt radušos zaudējumus.
Normatīvie akti neparedz, ka būtu jāsaglabā preces iepakojums. Tomēr, ja preces iepakojums ir uzskatāma par būtiska preces sastāvdaļu, tad iepakojuma sabojāšanas vai nesaglabāšana gadījumā tas varētu tikt vērtēts kā preces vērtības samazināšanās, kā rezultātā pārdevējs būtu tiesīgs prasīt atlīdzināt radušos zaudējumus.