Jums ir patērētāja tiesības tikai tad, ja jūs pērkat preci vai pakalpojumu no komersanta, nevis no citas fiziskas personas.

Šajā lapā ir aprakstītas jūsu tiesības uz informāciju un tiesības atcelt pirkumu jeb izmantot atteikuma tiesības, ja iepērkaties tiešsaistē, pēc kataloga, pa tālruni vai ārpus uzņēmuma telpām (sliekšņa tirdzniecība).

Tiešsaistes tirdzniecība un pirkumi ar citu distances saziņas līdzekļu starpniecību

Distances līgums ir vienošanās par preces iegādi vai pakalpojuma sniegšanu, kas noslēgta neklātienes apstākļos, izmantojot elektroniskos saziņas līdzekļus.

Distances līguma pazīmes:

  • līguma puses – līgums slēgts starp patērētāju un komersantu (pārdevēju, pakalpojuma sniedzēju)
    • līgums, kas slēgts patērētāju starpā, nav distances līgums
    • līgums, kas slēgts tirgotāju starpā, nav distances līgums
  • neklātiene – vienošanās ir notikusi patērētājam un tirgotājam fiziski klāt neesot/nesatiekoties
  • organizēts tirdzniecības veids – līgums noslēgts, izmantojot veidu (sistēmu), ko tirgotājs parasti izmanto līgumu slēgšanai -
    • tirgotāja interneta veikals ir uzskatāms par tirgotāja organizētu sistēmu
    • līgumu slēgšana pa tālruni vai izmantojot elektronisko pastu ir uzskatāma par tirgotāja organizētu sistēmu, ja tirgotājs šādā veidā parasti veic līgumu slēgšanu
    • līgumu slēgšanas pa tālruni vai izmantojot elektronisko pastu nav uzskatāma par tirgotāja organizētu sistēmu, ja tirgotājs parasti šādā veidā līgumu slēgšanu neveic.
  • distances saziņas apstākļi – līgums noslēgts, izmantojot tikai distances saziņas līdzekļus, piemēram: izmantojot interneta vietni, mobilo aplikāciju, elektronisko pastu, tālruni, TV veikalu, katalogu u.tml.

Tirdzniecība ārpus uzņēmuma telpām (sliekšņa tirdzniecība jeb tirdzniecība ārpus pastāvīgās saimnieciskās vai profesionālās darbības vietas) ir preču un pakalpojumu pārdošana, pārdevējam un patērētājam vienlaikus fiziski klātesot kādā vietā ārpus tirgotāja uzņēmuma telpām, piemēram, patērētāja mājās vai darba vietā, tirgotāja organizēta izbraukuma laikā vai prezentācijā.

Šādai tirdzniecībai parasti ir raksturīgs:

  • tiek izmantots pārsteiguma moments;
  • ir iespējams psiholoģisks spiediens no pārdevēja puses;
  • tas var notikt, ja esat un arī tad, ja neesat lūdzis pārdevēja apmeklējumu;
  • jums var nebūt iespējas adekvāti novērtēt preces vai pakalpojuma kvalitāti;
  • jums var nebūt iespējas salīdzināt cenu ar citiem piedāvājumiem.

Pārdošana internetā, ar telefona vai ar pasta sūtījumu starpniecību bez tiešas jūsu tikšanās ar pārdevēju nav tiešā tirdzniecība, tā ir distances tirdzniecība.

Pirms pirkuma veikšanas

Gan piedāvājot noslēgt līgumu attālināti, gan ārpus uzņēmuma telpām, komersantam ir jāsniedz jums šāda informācija:

  • par komersantu – tā nosaukums, fiziskā adrese, tālruņa numurs, e-pasta adrese;
  • ko jūs pērkat – kas ir prece vai pakalpojums, tā galvenās īpašības;
  • kādi ir preces piegādes (un uzstādīšanas) vai pakalpojuma nodrošināšanas nosacījumi;
  • kādas ir izmaksas – kopējā cena vai kā tiks aprēķināta cena, piegādes un citas maksas;
  • vai jums ir atteikuma tiesības – jūsu tiesības atcelt pirkumu un kā to izdarīt;
  • par piegādi, līguma izpildi, apmaksas kārtību un citiem līguma noteikumiem.

Svarīgi!

Tikai tāpēc, ka vietnes adrese beidzas ar “.lv”, vēl nenozīmē, ka pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs atrodas Latvijā. Vienmēr pārbaudiet informāciju tīmekļvietnē, lai redzētu, kurā valstī vietne atrodas un kas ir vietnes uzturētājs.

Komersantam ir jāinformē jūs, kādos gadījumos jūs varat izmantot atteikuma tiesības, un jānorāda atteikšanās (atteikuma tiesību izmantošanas) termiņi, jāizsniedz jums atteikuma veidlapa (saite uz sadaļu Komersantiem https://www.ptac.gov.lv/lv/atteikuma-veidlapa ) un jāizskaidro, kā izmantot atteikuma tiesības.

Ja jūs izmantojat atteikuma tiesības, komersantam jānodrošina atmaksa:

  • ne vēlāk kā 14 dienas pēc atteikuma paziņojuma saņemšanas,
  • izmantojot to pašu maksājuma metodi, ar kuru jūs maksājāt (ja vien jūs nevienojāties citādi),
  • un jāatceļ jebkurš cits pakalpojums, ko pasūtījāt kopā ar preci/pakalpojumu – piemēram, apdrošināšana dīvānam.

Komersants ir tiesīgs aizturēt atmaksu jums līdz preces saņemšanai vai arī līdz tam brīdim, kad tas no jums saņems dokumentu, kas apliecina preces nosūtīšanu.

Informācija tiešsaistes tirdzniecības platformā

Tiešsaistes tirdzniecības platformā, piemēram, ebay.ie, booking.com, 220.lv  u.c., operatoram vienkāršā valodā un viegli atrodamā vietā ir jāinformē jūs:

  • kā viņi sakārto rezultātus savā tiešsaistes meklēšanā;
  • vai pārdevējs ir komersants vai fiziska persona;
  • ka šo darījumu neaizsargā patērētāju tiesības, ja pārdevējs ir fiziska persona;
  • kādus patērētāju tiesību aizsardzības pienākumus uzņemas vietnes uzturētājs un kādus – pārdevējs vai pakalpojuma sniedzējs.

Iepērkoties tiešsaistes tirdzniecības platformā, tās lietošanas noteikumos pārbaudiet, vai aizsardzība attiecas uz preci, ko pērkat, un pārdevēju, no kura pērkat, vai un kā tā palīdzēs risināt strīdus /problēmas,  ja tādas radīsies un kādi ir preces atgriešanas vai atmaksas pieprasīšanas termiņi.

Ja rodas problēmas, nekavējoties sazinieties ar pārdevēju. Ja tas nepalīdz, sazinieties ar tirgus platformu, lai ziņotu par pārdevēju. Ja maksājāt ar kredītkarti vai debetkarti, iesniedziet reklamāciju savā bankā. (saite uz Kā sūdzēties)

Atteikuma tiesības

Jūs varat atcelt pirkumu 14 dienu laikā no preces saņemšanas brīža. Jums ir rakstveidā jāinformē pārdevējs, ka vēlaties izmantot atteikuma tiesības. Pēc tam jums ir vēl 14 dienas, lai nodotu vai nosūtītu preci pārdevējam.

Jūs varat izmantot atteikuma tiesības, gan pēc distances līguma noslēgšanas, gan arī tad, ja prece tika iegādāta ārpus uzņēmuma telpām.

Atteikuma tiesības var izmantot 14 dienu laikā:

  • no līguma noslēgšanas dienas – ja noslēdz līgumu par pakalpojuma sniegšanu,
  • no preces piegādes dienas – ja pasūta preci,
  • no pēdējās preces piegādes dienas – ja pasūtījumā iekļauj vairākas preces,
  • no pēdējās preces partijas vai daļas piegādes dienas – ja piegādi veic pa partijām vai daļām,
  • no pirmās preces piegādes dienas – ja līgums paredz regulāru preču piegādi.

Atteikuma tiesības jūs varat izmantot 1 gada laikā, ja komersants neinformēja jūs par atteikuma tiesībām un nenodrošināja "atteikuma veidlapu". Strīda gadījumā komersantam ir pienākums pierādīt, ka tas jūs informēja par atteikuma tiesībām.

Ja izmantojat atteikuma tiesības

Ja vēlaties izmantot savas tiesības atcelt pirkumu (atteikuma tiesības):

  • rakstveidā informējiet komersantu 14 dienu termiņā,
  • nododiet vai nosūtiet atpakaļ preci komersantam 14 dienu laikā pēc atteikuma veidlapas vai paziņojuma iesniegšanas;
  • samaksājiet jebkādas piemērojamās izmaksas, piemēram, atpakaļ nosūtīšanas izdevumus, maksu par pakalpojumu vai pakalpojuma daļu, ko izmantojāt;
  • nelietojiet preci, kuru vēlaties atdot atpakaļ, vai neizmantojiet pakalpojumu, kuru atceļat.

Aizpildītu atteikuma veidlapu vai paziņojumu par atteikuma tiesību izmantošanu Jūs varat nosūtīt pa pastu vai iesniegt elektroniski. Jūs varat elektroniski aizpildīt veidlapu komersanta tīmekļvietnē, ja tāda tiek piedāvāta.

Izmantojot atteikuma tiesības, jums nav jāpaskaidro komersantam atteikšanās iemesls. Ja rodas strīds, jums ir jāpierāda, ka izmantojāt savas tiesības atcelt pirkumu. Saglabājiet sev atteikuma veidlapas vai atteikuma vēstules/paziņojuma kopiju.

Ja jūs izmantojāt atteikuma tiesības, bet 14 dienu laikā komersants naudu nav atmaksājis, vērsieties rakstveidā pie komersanta ar sūdzību. Ja jūs neapmierina komersanta atbilde, varat veikt citus pasākumus. (saite uz Kā sūdzēties)

Atteikšanās no pakalpojuma un digitālā satura

Jūs varat atteikties no pakalpojuma, kura sniegšana nav pabeigta – ja pakalpojuma sniegšana atteikuma tiesību termiņā ir uzsākta un Jūs apliecinājāt komersantam, ka piekrītat atteikuma tiesību zaudēšanai.

Jūs nevarat atteikties no pilnībā sniegta pakalpojuma – ja pakalpojuma sniegšana atteikuma tiesību termiņā ir uzsākta ar skaidru jūsu piekrišanu par atteikuma tiesību zaudēšanu.

Svarīgi! 

Jums ir jāmaksā proporcionāla maksa par atteikuma tiesību laikā saņemto pakalpojumu.

Jūs varat atteikties no digitālā satura, kura piegāde nav uzsākta.

Jūs nevarat atteikties no digitālā satura, kura piegāde ir uzsākta  atteikuma tiesību termiņā ar skaidru jūsu piekrišanu par atteikuma tiesību zaudēšanu.

Jūs nevarat izmantot atteikuma tiesības noteiktos apstākļos, piemēram, ja:

  • pakalpojuma sniegšana ir pilnībā pabeigta – ja pakalpojuma sniegšana ir uzsākta ar jūsu piekrišanu, saņemot apliecinājumu par atteikuma tiesību zaudēšanu;
  • uzsākta digitālā satura piegāde – ja digitālā satura piegāde uzsākta ar jūsu piekrišanu, saņemot apliecinājumu par atteikuma tiesību zaudēšanu;
  • preces vai pakalpojuma cena atkarīga no finanšu tirgus svārstībām, ko tirgotājs nevar kontrolēt;
  • prece izgatavota pēc individuāliem jūsu norādījumiem;
  • prece ātri bojājas;
  • precei tuvojas derīguma termiņa beigas;
  • piegādes rezultātā prece neatgriezeniski sajaucas ar citām lietām;
  • atvērts tādas preces iepakojums, kuru veselības un higiēnas apsvērumu dēļ nevar atdot atpakaļ;
  • atvērts preces iepakojums – audio, video ieraksti, datorprogrammas;
  • laikrakstu, žurnālu piegāde, (izņēmums ir  abonēšana, jo no distancē slēgta abonēšanas līguma ir iespējams atteikties);
  • līgums noslēgts izsolē.

Atteikuma tiesības neattiecas arī uz dažām jomām/nozarēm:

  • pasažieru transporta pakalpojumi:
    • avio pasažieru pārvadājumi,
    • dzelzceļa pasažieru pārvadājumi,
    • ūdensceļu pasažieru pārvadājumi,
    • autobusu pasažieru pārvadājumi.
  • noteiktā laikā vai laika posmā sniedzami pakalpojumi:
    • izmitināšanas pakalpojumi (izņemot dzīvojamo telpu īri),
    • preču (kravas) pārvadāšanas pakalpojumi,
    • transporta līdzekļu īre/ nomas pakalpojumi ,
    • ēdināšanas pakalpojumi,
    • izklaides un atpūtas pakalpojumi.

Ja vēlaties atcelt pakalpojumu šajās nozarēs/jomās, pārbaudiet līguma noteikumus, lai redzētu, vai tas ir iespējams. Ja jūtat, ka komersants neievēro noslēgtā līguma nosacījumus, vērsieties pie komersanta ar sūdzību. Ja jūs neapmierina komersanta sniegtā atbildi, varat veikt citus pasākumus (saite uz sadaļu “Kā sūdzēties”).

Atteikuma veidlapas paraugs (https://www.ptac.gov.lv/lv/atteikuma-veidlapa

1. Video; Iepirkšanās internetā | Kādam tirgotājam var uzticēties, iepērkoties internetā (https://www.ptac.gov.lv/lv/pirkumi-ar-elektronisko-sazinas-lidzeklu-starpniecibu)

2. Video: Vebinārs "Kā veiksmīgi iepirkties internetā'' (https://www.ptac.gov.lv/lv/pirkumi-ar-elektronisko-sazinas-lidzeklu-starpniecibu)

Kā izvēlēties drošu i-veikalu? (https://www.ptac.gov.lv/lv/ka-izveleties-drosu-i-veikalu)

Padomi patērētājiem, iegādājoties mobilā satura pakalpojumus (https://www.ptac.gov.lv/lv/padomi-pateretajiem-iegadajoties-mobila-satura-pakalpojumus)

Iepazīsties ar līguma nosacījumiem (https://www.ptac.gov.lv/lv/iepazisties-ar-liguma-nosacijumiem)

Atteikuma tiesības un kredīta devēja pienākumi atteikuma tiesību izmantošanas gadījumā (Atteikuma tiesības/Komersantiem https://www.ptac.gov.lv/lv/atteikuma-tiesibas-0)

Pirkumi ārpus pastāvīgās tirdzniecības vietas (https://www.ptac.gov.lv/lv/pirkumi-arpus-pastavigas-tirdzniecibas-vietas)