Sarkans fons, māja ar lietussargu virs tās un uzraksts Īpašuma apdrošināšana

Īpašuma apdrošināšana pasargās no zaudējumiem, kas tavam mājoklim var rasties dažādu pēkšņu negadījumu dēļ, kā ugunsnelaimes, zādzības, sadzīves negadījumi, dabas stihijas un citi.
Izvēlies apdrošināšanu, kas atbilst tieši tavām vajadzībām, un jūties droši jebkurā dzīves situācijā!


1. Ko es varu apdrošināt?

Kas ir tavs īpašums, ko plāno apdrošināt? Biežākās iespējas:

  • dzīvoklis – ar vai bez pagraba;

  • māja – ar vai bez palīgēkām;

  • papildus mājai var apdrošināt arī teritorijas labiekārtojumu.


2. Vai tiks apdrošināta arī mana iedzīve – mantas mājā un palīgēkās?

Iedzīve parasti ietilpst mājokļa apdrošināšanā un tiek apdrošināta kopā ar to:

  • iedzīves apdrošināšanai tiek noteikta kopējā vērtība;

  • vērtīgākās mantas ir jāuzskaita;

  • īpaši vērtīgajām mantām ir īpaši apdrošināšanas noteikumi – gleznām, juvelierizstrādājumiem un skaidrajai naudai;

  • par specifisku aprīkojumu apdrošināšanu, piemēram, saules paneļu vai elektroauto uzlādes iekārtu, jāvienojas ar apdrošinātāju atsevišķi.


3. Pret kādiem negadījumiem mans īpašums būs apdrošināts?

Ja izvēlēsies apdrošināšanu pret visiem riskiem – tas nozīmē, ka būs apdrošināts jebkurš neparedzēts un pēkšņs notikums, ja tas nav minēts kā izņēmums. Vari izvēlēties apdrošināties tikai pret daļu no negadījumiem.

⚠️ Uzmanies un ievēro, kādas dabas stihijas tava polise atlīdzinās – kāda cēloņa plūdi? Kāda ātruma vējš vētrā? Kāda biezuma sniega sega? Vai šīs dabas stihijas ir tās, kuras Tu vēlies apdrošināt?

  • pašu rīcības nejauši izraisīti bojājumi, piemēram, izsists logs;

  • citas personas rīcība, piemēram, dzīvokļa nopludināšana no augšas.

Apdrošinātājiem ir vērtīgi papildu piedāvājumi, piemēram, civiltiesiskās atbildības apdrošināšana, avārijas diennakts palīdzība, pagaidu dzīvesvietas vai īres maksas nodrošināšana.

Biežākie apdrošināto negadījumu piemēri:

  • ugunsnelaime, kas var notikt dažādu iemeslu dēļ;

  • zādzība, laupīšana, vandalisms;

  • cauruļu plīsums, piemēram, ūdens, kanalizācijas, apkures sistēmās;

  • dabas stihijas, piemēram, negaiss, zibens, vējš, krusa, plūdi, pali.


4. Kādi ir mani pienākumi, slēdzot apdrošināšanas līgumu?

Galvenais pienākums ir sniegt godīgu un precīzu informāciju par apdrošināmo īpašumu, kā arī rūpēties par to. Apdrošinātāji operatīvi maksā atlīdzību, ja mājokļa īpašnieks godprātīgi pilda savus pienākumus.


5. Vai un kādos gadījumos man apdrošinātājs var atteikties maksāt atlīdzību?

Apdrošinātāji parasti nosaka izņēmumus – īpašos gadījumus, kad apdrošināšana nedarbosies. Visbiežāk apdrošinātājs var atteikties maksāt atlīdzību, ja:

  • nav ievēroti ugunsdrošības noteikumi, piemēram, nav tīrīti skursteņi, nepareizi izbūvētas vai lietotas apkures iekārtas (krāsnis);

  • nav ievērotas elektrodrošības prasības, piemēram, lietotas bojātas elektroierīces un regulāri netiek veiktas elektrodrošības pārbaudes;

  • nav ievēroti drošības noteikumi vai pieļauta rupja nolaidība, piemēram, nav aizslēgta māja un palīgēkas un nav aizvērti logi, neatrodoties mājās, un tādēļ nozagtas mantas;

  • notiek neatļauta un nesaskaņota būvniecība;

  • klients, viņa ģimenes locekļi vai ciemiņi rīkojušies prettiesiski;

  • zaudējumi radušies karadarbības, masu nemieru, streiku, kodolsprādziena, radiācijas iedarbības dēļ.


6. Kā aprēķina maksu par polisi?

Polises cenu sauc par prēmiju un tās aprēķinā apdrošinātāji ņem vērā dažādus faktorus:

  • no kāda materiāla ir būvēta ēka – no koka, ķieģeļiem u.c.;

  • kur atrodas īpašums, piemēram, māja pie pārplūstošas upes vai dzīvoklis pilsētā daudzdzīvokļu ēkā;

  • apdrošināmā īpašuma vērtību;

  • apdrošināmā īpašuma stāvokli – jo tas būs sliktākā stāvoklī, jo dārgāka būs apdrošināšana; svarīgi, kad veikts remonts;

  • pašrisku – jo mazāks pašrisks, jo augstāka polises cena.

Pašrisks ir naudas summa, no kuras sāk darboties apdrošināšana.
Piemēram, ja pašrisks ir 100 eiro, tad zaudējumi vērtībā līdz šai summai jāsedz pašam īpašniekam.


7. Vai lētākā cena vienmēr ir izdevīgākā?

Nē – plaša un kvalitatīva apdrošināšana, kas pasargās mājokli pret visiem riskiem, arī attiecīgi maksās. Pajautā piedāvājumu vismaz diviem apdrošinātājiem un izvēlies to, kas vislabāk atbilst tavām vajadzībām un ir visizdevīgākā arī no cenas viedokļa.


8. Cik lielu summu man apdrošinātājs izmaksās?

Apdrošinātājs un klients vienojas par īpašuma kopējo vērtību, kas arī būs maksimālā atlīdzības summa, ko klients varēs saņemt, ja mājoklis cietīs negadījumā:

  • maksimālo summu apdrošinātājs maksās, ja mājoklis būs iznīcināts pilnībā, piemēram, nodedzis ugunsgrēkā;

  • citos gadījumos apdrošinātājs segs nodarīto zaudējumu summu, piemēram, ja nozagtas mantas – mantu vērtību, ja izdegusi istaba – remonta izmaksas.

Nosaki reālu, ne pārlieku zemu apdrošinājuma summu, par kuru īpašumu vai tā daļu pēc negadījuma tiešām varēs atjaunot iepriekšējā stāvoklī. Ņem vērā – ja Tavs īpašums tiek apdrošināts par mazāku summu, nekā tas reāli ir vērts, un notiek negadījums, tas var radīt tev būtiskus finansiālus zaudējumus, jo daļu no zaudējumiem var nākties segt pašam!


Latvijā darbojas 10 apdrošināšanas sabiedrības, kas piedāvā īpašuma apdrošināšanu un konkurē savā starpā, piedāvājot klientiem dažādus apdrošināšanas noteikumus. Lai izvēlētos vispiemērotāko apdrošināšanu, ieteicams uzmanīgi iepazīties ar apdrošināšanas polisi un noteikumiem, tai skaitā risku sarakstu un izņēmumiem.

 

Tumši zils fons, divi pieauguši cilvēi un viens bērns, visi zem lietussarga. Uzraksts Dzīvības apdrošināšana ar uzkrājumu

Dzīvības apdrošināšana ar uzkrājuma veidošanu ir veids, kā ilgtermiņā apdrošināt savu dzīvību un pakāpeniski uzkrāt naudu.

Izvēlies apdrošināšanu, kas atbilst tieši tavām vajadzībām – tā tu sniegsi drošības sajūtu saviem tuviniekiem, ka viņi tiks finansiāli pasargāti pēkšņas, neparedzētas nelaimes gadījumā!


1. Kas ir dzīvības apdrošināšana ar uzkrājuma veidošanu?

Dzīvības apdrošināšana ar uzkrājuma veidošanu apvieno divas lietas – savas dzīvības apdrošināšanu un uzkrājuma veidošanu nākotnei.


2. Kā tā darbojas?

Tu noslēdz ilgtermiņa līgumu un veic regulāras iemaksas. Daļa šo iemaksu nodrošina tavas dzīvības apdrošināšanu par tādu summu, par kādu tu vienojies ar apdrošinātāju. Savukārt no pārējās naudas tiek veidots tavs uzkrājums.


3. Pret kādiem negadījumiem es būšu apdrošināts?

Tu tiec apdrošināts pret nāves iestāšanos.
Papildus var pievienot apdrošināšanu pret vēl citiem negadījumiem, kas saistīti ar cilvēka dzīvību un veselību, piemēram:

  • invaliditāte;

  • smaga slimība;

  • nelaimes gadījumi u.c.


4. Kādi ir mani pienākumi, slēdzot apdrošināšanas līgumu?

Galvenais pienākums ir sniegt godīgu un precīzu informāciju par sevi un savu veselības stāvokli.


5. Vai un kādos gadījumos apdrošinātājs var atteikties man maksāt atlīdzību?

Apdrošinātāji parasti nosaka izņēmumus – īpašos gadījumus, kad apdrošināšana nedarbosies.
Visbiežāk apdrošinātājs var atteikties maksāt atlīdzību, ja:

  • alkohola, narkotiku vai citu apreibinošu vielu ietekme: ja trauma vai nāve ir tieši saistīta ar atrašanos reibumā;

  • pašnāvība: ja nāve ir iestājusies pašnāvības rezultātā divu gadu laikā pēc līguma noslēgšanas;

  • ļauns nolūks vai rupja neuzmanība: ja nāve iestājusies tavas vai labuma guvēja apzinātas vai rupji neuzmanīgas rīcības dēļ;

  • nepatiesas informācijas sniegšana: ja esi slēpis būtisku informāciju par savu veselības stāvokli vai citas apzināti maldinošas informācijas sniegšana;

  • noziedzīgas darbības: ja negadījums iestājies, veicot noziedzīgu darbību;

  • karš, nemieri, terorisms: ja nāve ir saistīta ar karadarbību, nemieriem, terorismu u.tml.

Dažos no minētajiem gadījumiem apdrošinātājs nevis atteiks atlīdzību, bet samazināt atlīdzību vai izmaksās kritērijiem atbilstošu līguma uzkrājuma izmaksu. Atlīdzības termiņš klientiem var atšķirties atkarībā no apdrošinātāja. To ieteicams iepriekš izpētīt, salīdzinot vairākas iespējas.


6. Kā aprēķina maksu par polisi?

Polises cenu sauc par prēmiju, un tās aprēķinā apdrošinātāji ņem vērā dažādus faktorus:

  • tavu vecumu;

  • tavu veselības stāvokli;

  • dzīvesveidu, piemēram, vai tu smēķē;

  • tavas ģimenes slimību vēsturi un iedzimtību;

  • profesionālo darbību – ja tu strādā bīstamā darbā (piemēram, celtniecībā, raktuvēs, darbos ar ķīmiskām vielām), tas palielina risku;

  • vēlamo apdrošinājuma summu.

Jo zemāks risks apdrošinātājam, jo zemāka būs maksa par dzīvības apdrošināšanu.
Savukārt to, cik bieži un kādu summu tu iemaksāsi savā uzkrājumā, tu vari izvēlēties pats.

Pirms līguma noslēgšanas apdrošinātājs lūgs tev aizpildīt veselības anketu. Tajā jānorāda pēc iespējas precīzāka informācija, nedrīkst slēpt svarīgas ziņas.


7. Kāda būs maksa par mana uzkrājuma pārvaldīšanu?

Apdrošinātājs par uzkrājuma pārvaldīšanu ietur atskaitījumus jeb komisijas maksas.
Tās ietur no katras tavas iemaksas. Atskaitījumu apmērs ir norādīts polisē vai cenrādī.


8. Kādu atlīdzību es saņemšu?

Pēc līguma beigām tu saņemsi visu līguma laikā uzkrāto naudu, atņemot no tās atskaitījumus.
Lai uzkrātā nauda vienkārši nestāvētu kontā, tā tiek ieguldīta ekonomikā un var pelnīt papildu naudu. Ja tavs uzkrājums būs nopelnījis, tad tu papildus saņemsi nopelnīto naudu.

Ja līguma darbības laikā tu nomirsi, tad tiks izmaksāta līgumā paredzētā atlīdzība. Tā parasti sastāv no atlīdzības par nāvi, uzkrātās naudas un vēl tava uzkrājuma nopelnītās summas.

Ja atgadās cits negadījums, piemēram, trauma, slimība, invaliditāte, tad tu saņemsi līgumā paredzēto atlīdzību par šādiem negadījumiem.


9. Kurš saņems atlīdzību nāves gadījumā?

Tu līgumā vari norādīt labuma guvēju, kurš saņems atlīdzību tavas nāves gadījumā.
Labuma guvējus līguma laikā var mainīt.
Ja labuma guvēju neesi norādījis, tad atlīdzību saņems tavi tuvinieki mantošanas kārtībā.


10. Cik daudz es varu nopelnīt ar savu dzīvības apdrošināšanas līgumā uzkrāto naudu?

Tas ir atkarīgs no vairākiem faktoriem, kā, piemēram, polises ilguma, ieguldījumu veida un tā darbības rezultātiem, tirgus apstākļiem.

Tu vari izvēlēties veidot uzkrājumu ar garantētu ienesīgumu vai arī izvēlēties, ka tava sakrātā nauda tiek ieguldīta ieguldījumu fondos. Ja tu izvēlies iemaksas ieguldīt fondos, tad tu vairāk riskē. Tas nozīmē, ka tu vari gan nopelnīt vairāk, gan arī peļņa var svārstīties – tu vari nopelnīt mazāk vai zaudēt. To ietekmē situācija ekonomikā – jo tai klājas labāk, jo labākas iespējas saņemt lielāku peļņu no sava uzkrājuma.


11. Vai es varu saņemt kādus nodokļu atvieglojumus par savu dzīvības apdrošināšanu ar uzkrājumu?

Jā, vari, bet tikai tad, ja tavs līgums ir noslēgts vismaz uz 10 gadiem.

Tu vari saņemt iedzīvotāju ienākuma nodokļa atmaksu par veiktu iemaksu daļu, kas nepārsniedz 4000 euro gadā vai 10% no taviem gada ienākumiem pirms nodokļu nomaksas.

Šim nolūkam tev jāiesniedz gada ienākumu deklarācija Valsts ieņēmumu dienestā.


12. Vai es varu pārtraukt līgumu un ātrāk izņemt uzkrāto naudu?

Jā, ja līgums vēl nav beidzies, tu vari iesniegt pieteikumu apdrošinātājam, ka vēlies līgumu pārtraukt.

Tad apdrošinātājs tev izmaksās atpirkuma summu, kas ir daļēja uzkrājuma izmaksa. Atpirkuma summas apmērs vai aprēķināšanas kārtība noteikta līgumā. Tomēr pārtraukt līgumu pirms termiņa nav izdevīgi, jo atpirkuma summa var būt mazāka nekā uzkrājums.

Ņem vērā – ja būs saņemts kāds nodokļu atmaksas, tie būs jāatmaksā valstij.

 

Violets fons, ārsts, pacients, virs viņiem lietussargs, medicīnas krusts, stetoskops. Uzraksts Veselības apdrošināšana

Veselības apdrošināšana ir brīvprātīga, un tā palīdz segt negaidītus medicīniskos izdevumus. Parasti to kā papildu labumu saviem darbiniekiem nodrošina darba devēji. Ja darba devējs to nepiedāvā, ikviens var iegādāties arī privātpersonu veselības apdrošināšanu.


1. Kā tā darbojas?

Veselības apdrošināšana sedz daļu vai visus medicīniskos izdevumus par tavu ārstēšanos un izmeklējumiem. Katrs apdrošinātājs piedāvā dažādas programmas ar atšķirīgiem pakalpojumiem un apmaksas apmēriem.


2. Ko apmaksā veselības apdrošināšana?

Parasti apmaksā:

  • speciālistu konsultācijas;

  • laboratoriskos izmeklējumus un diagnostiku;

  • ārstēšanu;

  • noteiktas operācijas un ārstēšanu slimnīcā.

Papildus var iekļaut:

  • profilaktiskas apskates un vakcināciju;

  • fizikālo terapiju un rehabilitācijas pakalpojumus;

  • grūtniecības un dzemdību aprūpi;

  • zobārstniecību;

  • optikas preces un pakalpojumus;

  • sporta un mentālās veselības pakalpojumus (psihologs, psihoterapeits, uztura speciālists);

  • medikamentu iegādi.


3. Kas netiek apmaksāts?

  • kosmētiskās procedūras;

  • atkarību ārstēšana (alkohols, narkotikas);

  • seksuāli transmisīvo slimību, HIV vīrusa ārstēšana;

  • ģimenes plānošana un mākslīgā apaugļošana;

  • netradicionālās ārstniecības metodes.


4. Kā notiek pakalpojumu apmaksa?

Apmaksa var notikt divos veidos:

  • tu uzrādi apdrošināšanas karti vai mobilo lietotni, un apdrošinātājs norēķinās ar medicīnas iestādi par pakalpojumu;

  • tu pats apmaksā ārstēšanu un iesniedz dokumentus apdrošinātājam, lai saņemtu kompensāciju.

Apdrošinātājs apmaksā pakalpojumu saskaņā ar polisē noteikto apmaksas limitu. Tu piemaksā starpību, ja tāda rodas.


5. Kas ietekmē apdrošināšanas prēmiju?

Apdrošināšanas cenu sauc par prēmiju, un tā ir atkarīga no:

  • apdrošināto personu skaita;

  • apdrošināšanas programmā iekļautajiem pakalpojumiem un limitiem;

  • personas veselības stāvokļa.


6. Atceries!

  • izlasi apdrošināšanas noteikumus;

  • pārliecinies par izmaksu limitiem pirms pakalpojuma saņemšanas;

  • uzzini, vai vajadzīgs ģimenes ārsta vai speciālista nosūtījums;

  • noskaidro, vai plānotajai stacionārai ārstēšanai ir nepieciešams saskaņojums ar apdrošinātāju;

  • iepazīsties ar izņēmumiem, kurus apdrošināšana nesedz, un, ja nav īsti skaidrs, tad pirms pakalpojuma saņemšanas sazinies ar apdrošinātāju;

  • ja apdrošinātājs lūgs, tev būs jāsniedz precīza informācija par savu veselības stāvokli;

  • tu drīksti polisi izmantot tikai personīgi, to nevar izmantot ģimenes locekļi vai citas personas.

Svarīgi! Ja tu veselības apdrošināšanu iegādājies pats, tu vari saņemt iedzīvotāju ienākuma nodokļa atmaksu par veikto samaksu. Šim nolūkam tev jāiesniedz gada ienākumu deklarācija Valsts ieņēmumu dienestā.

Uzņēmumi var izmantot nodokļu atvieglojumus par saviem darbiniekiem iegādāto veselības apdrošināšanu.

 

Kadiķu zilzaļā krāsā fons, uz kura cilvēks ar dokumentu, klāt stilizēts vairogs. Uzraksts Nelaimes gadījumu apdrošināšana

Nelaimes gadījumu apdrošināšana ir tavs “drošības spilvens” brīdī, kad ar tevi notiek negadījums un tu zaudē darba spējas, spēju parūpēties par sevi un saviem tuviniekiem.


1. Kā tā darbojas?

Nelaimes gadījumu apdrošināšana izmaksā iepriekš noteiktu atlīdzību, ja cilvēks gūst traumu vai mirst nelaimes gadījuma rezultātā.


2. Pret kādiem nelaimes gadījumiem es varu apdrošināties?

Apdrošināšana palīdz, ja notiek negaidīts un nejaušs notikums, kuru tu pats apzināti neesi izraisījis:

  • ārēju apstākļu ietekmē radušās traumas (tās noteiktas līgumā);

  • slīkšana vai nosmakšana;

  • apdegumi, saules dūriens, apsaldējumi, ķermeņa atdzišana (izņemot saaukstēšanos);

  • zibens vai elektrības triecieni;

  • dzīvnieku kodumi;

  • saindēšanās ar indīgiem augiem, ķimikālijām, zālēm vai bojātu pārtiku;

  • ērču encefalīts, Laimas slimība;

  • alerģiska reakcija (anafilaktiskais šoks);

  • zobu bojājumi traumu dēļ;

  • invaliditāte, sakropļojums;

  • nāve.

Daži apdrošinātāji polisē var iekļaut arī citus riskus – kritiskās slimības (piemēram, vēzi, infarktu), bīstamas un infekcijas slimības, kā arī rehabilitāciju vai psiholoģisko atbalstu pēc smagiem negadījumiem. Tāpat dažkārt apdrošinātāji sedz ne tikai ārstēšanās izdevumus, bet arī slimnīcas dienas naudu.


3. Par kādiem nelaimes gadījumiem apdrošinātājs izmaksā atlīdzību?

Apdrošinātājs izmaksā atlīdzību, ja nelaimes gadījuma sekas ir:

  • pārejošs vai neatgriezenisks ķermeņa bojājums;

  • kaulu lūzums;

  • smags iekšējo orgānu bojājums;

  • ķermeņa daļas, piemēram, pirksta zaudējums;

  • redzes, ožas vai garšas zudums;

  • paralīze vai citi veselības traucējumi nelaimes gadījuma dēļ;

  • nāve;

  • pastāvīgs darba spēju zudums, arī invaliditāte.


4. Kas netiek apmaksāts?

Daži piemēri, kurus apdrošināšana visbiežāk neapmaksā:

  • ja esi rīkojies nelikumīgi, tostarp rupji pārkāpis ceļu satiksmes noteikumus;

  • ja esi bijis alkohola vai narkotiku reibumā vai apzināti kaitēji savai veselībai;

  • ja negadījuma cēlonis ir saistīts ar iepriekš bijušām, neizārstētām traumām vai hroniskām slimībām.

Jāatceras, ka sports (īpaši profesionālais) un augstāka riska aktivitātes parasti nav iekļautas standarta apdrošināšanā un par to segumu ir jāvienojas ar apdrošinātāju individuāli.


5. Vai nelaimes gadījumu apdrošināšana piemērota bērniem?

Jā, bērnu var apdrošināt ar tādiem pašiem nosacījumiem kā pieaugušo, bet vairāki apdrošinātāji piedāvā arī īpašas nelaimes gadījumu polises bērniem.
Tās mēdz iekļaut aktivitātes atpūtas un sporta aktivitātēs, kas notiek skolā, nometnē, sporta sacensībās, treniņos.


6. Kā aprēķina izmaksājamo atlīdzību un kā to saņemt?

Ja notiek negadījums un gūsti traumu, atlīdzības apmēru aprēķina saskaņā ar līgumā noteikto – tajā iekļauta tabula, kurā norādīts, cik procentus no apdrošinājuma summas katrā traumas vai slimības gadījumā izmaksās.

Ja apdrošināšanas līgums paredz ārstēšanās vai rehabilitācijas izdevumu atmaksu, tad naudu var saņemt pēc tam, kad apdrošinātājam būsi iesniedzis dokumentus, kas apliecina veikto maksājumu.

Ja tu ej bojā nelaimes gadījuma dēļ, naudu saņems līgumā norādītā persona. Ja persona nav norādīta, apdrošināšanas atlīdzību saņem mantinieki.


7. Kā aprēķina maksu par apdrošināšanu?

Apdrošināšanas cenu sauc par prēmiju, un to aprēķina apdrošinātājs.
To aprēķinot, ņem vērā, piemēram, tavu vecumu, profesiju, aktivitātes, kā arī apdrošinājuma summu – plānoto naudas apmēru, ko apdrošinātājs apņemsies izmaksāt pilnībā vai daļēji, ja notiktu negadījums.


8. Kādi ir mani pienākumi?

  • rūpīgi iepazīties ar apdrošināšanas polisi un noteikumiem;

  • ja noticis negadījums, nekavējoties vērsties pēc medicīniskās palīdzības;

  • saglabāt visus dokumentus par negadījuma apstākļiem (ārsta izziņas, izmeklējumu rezultāti, čeki, rēķini u.c.);

  • iesniegt pieteikumu apdrošinātājam atlīdzības saņemšanai apdrošināšanas līgumā noteiktajā termiņā, kā arī nodrošināt pieprasītos dokumentus un informāciju.


9. Vai man var būt vairāki nelaimes gadījumu apdrošināšanas līgumi?

Jā, tas ir sevišķi aktuāli, ja vienu līgumu tavā labā ir noslēdzis, piemēram, darba devējs, bet tev rodas vajadzība papildus apdrošināt riskus, kas tajā nav iekļauti.

Katru no noslēgtajiem līgumiem apdrošinātāji izskata atsevišķi, tieši tāpat kā tiktu vērtēts viens apdrošināšanas līgums, un apdrošināšanu iesniedzot tiek izmaksāta atlīdzība saskaņā ar katru līgumu.

 

Uz dzeltena fona divi seniori, sieviete un vīrietis, Uzraksts Mūža pensijas apdrošināšana

Mūža pensijas apdrošināšana ir veids, kā tu vari izmantot savu pensiju 2. līmenī uzkrāto naudu, lai nodrošinātu regulāru uzkrātās naudas izmaksu līdz mūža beigām.


1. Kā darbojas pensiju sistēma?

Latvijā kopš 2001. gada ir trīs līmeņu pensiju sistēma:

  • 1. līmenis – valsts obligātā pensiju sistēma. Strādājošie maksā sociālās apdrošināšanas iemaksas, un šī nauda tiek izmantota, lai izmaksātu pensijas pašreizējiem pensionāriem.

  • 2. līmenis – valsts fondētā jeb uzkrājošā pensiju shēma. Tā dod tev iespēju veidot papildu uzkrājumus. Iemaksas pensiju 2. līmenī tiek veiktas automātiski no tavas bruto algas kā daļa no sociālajām iemaksām. Cilvēki, kas dzimuši pēc 1971. gada, šajā līmenī piedalās automātiski, bet vecāki cilvēki varēja pievienoties brīvprātīgi.

  • 3. līmenis – privātā pensiju uzkrājumu sistēma. Brīvprātīga iespēja pašam papildus uzkrāt pensijai privātajos pensiju fondos vai dzīvības apdrošināšanā ar uzkrājuma veidošanu.


2. Kā izmantot pensiju 2. līmeņa uzkrājumu?

Sasniedzot pensijas vecumu, tev ir divas iespējas:

  • noslēgt mūža pensijas apdrošināšanas līgumu ar apdrošinātāju un saņemt regulāras maksājumu savā bankas kontā;

  • pievienot pensiju 2. līmeņa uzkrājuma valsts pensijai (1. līmenim), tādējādi saņemot vienotu valsts pensiju, ko izmaksā Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūra (VSAA).


3. Cik es saņemšu mūža pensijā no apdrošinātāja?

Mūža pensijas apmēru apdrošinātājs noteiks tev individuāli mūža pensijas apdrošināšanas līgumā un to maksās tev līdz mūža beigām.

Mūža pensijas apmēru ietekmē:

  • tavs pensiju 2. līmenī uzkrātās naudas daudzums;

  • izvēle par uzkrājumu mantošanu – ja izvēlies iespēju pensiju 2. līmeņa uzkrājumu nodot mantojumā nāves gadījumā.


4. Kā es varēšu saņemt mūža pensiju?

Tu vari vienoties ar apdrošinātāju par mūža pensijas izmaksas datumu un biežumu. Atkarībā no līguma nosacījumiem pensiju iespējams saņemt reizi mēnesī, ceturksnī vai gadā.

Maksājumi tiks veikti uz tavu norādīto bankas kontu, un precīzu izmaksu nosacījumi būs norādīti mūža pensijas apdrošināšanas līgumā.


5. Kāda ir maksa par mūža pensijas apdrošināšanu?

Mūža pensijas apdrošināšanas iegādei nav nepieciešami papildu līdzekļi, jo tās nodrošināšanai tiks izmantots tavs uzkrājums pensiju 2. līmenī.

Ja izvēlies noslēgt mūža pensijas apdrošināšanas līgumu, VSAA pensiju 2. līmeņa uzkrāto naudu kā vienreizēju summu pārskaitīs apdrošinātājam. No šīs summas apdrošinātājs ieturēs atskaitījumus – normatīvajos aktos noteiktos maksājumus, kā arī ar līguma noslēgšanu un uzturēšanu saistītos izdevumus.


6. Kas notiek ar uzkrāto naudu nāves gadījumā?

  • Ja, aizejot pensijā, esi izvēlējies noslēgt mūža pensijas apdrošināšanas līgumu, tu vari atstāt mantojumā pensiju 2. līmenī uzkrāto, bet vēl neizmaksāto naudu – apdrošināšanas polisē vari norādīt brīvi izvēlētu labuma guvēju. Šī persona tavas nāves gadījumā saņems neizmaksāto pensiju līdz izvēlētā garantētā perioda beigām (ne ilgāk par 20 gadiem no līguma sākuma).

  • Ja neesi izvēlējies mūža pensijas apdrošināšanu un saņem 1. un 2. līmeņa pensiju kopā no valsts, tad to mantoot nevar – nāves gadījumā pensiju izmaksu pārtrauc un uzkrātās naudas atlikumu ieskaita valsts budžetā.


7. Kā pieteikties mūža pensijas apdrošināšanai?

  1. Jāvēršas VSAA un jāizpilda iesniegums par pensijas piešķiršanu un pensiju 2. līmeņa uzkrājuma izmantošanu.

  2. Jāizvēlas apdrošinātājs, kas piedāvā mūža pensijas apdrošināšanu.

  3. Jānoslēdz mūža pensijas apdrošināšanas līgums ar izvēlēto apdrošinātāju.


8. Kuri apdrošinātāji piedāvā mūža pensijas apdrošināšanu?

Šobrīd šo pakalpojumu piedāvā:

  • ERGO Life Insurance SE Latvijas filiāle;

  • Compensa Life Vienna Insurance Group SE Latvijas filiāle;

  • AAS CBL Life.

Katram apdrošinātājam var būt atšķirīga minimālā pensiju 2. līmeņa uzkrājuma summa, kas nepieciešama mūža pensijas apdrošināšanas līguma noslēgšanai.

Lai iegūtu detalizētu informāciju par mūža pensijas apdrošināšanas nosacījumiem un piedāvājumiem, ieteicams sazināties ar katru no šiem apdrošinātājiem individuāli.


Kur varu uzzināt vairāk?

Savu pensijas 2. līmeņa uzkrājumu var apskatīt www.latvija.lv sadaļā “E-pakalpojumi”, savukārt papildu informāciju var noskaidrot jebkurā VSAA filiālē.

 

Gaiši zils fons, automašīna, kuru piesedz lietussargs, aizmugurē stilizēts vairogs. Uzraksts Kasko apdrošināšana

KASKO apdrošināšana ir brīvprātīga transportlīdzekļu apdrošināšana, kas palīdz segt zaudējumus, ja tavs transportlīdzeklis tiek sabojāts, nozagts vai iznīcināts. Apdrošinātājs atlīdzinās tev zaudējumus neatkarīgi no tā, kurš bija vainīgs negadījumā. Tu vari apdrošināt dažādus sauszemes transportlīdzekļus – vieglās un kravas automašīnas, autobusos, mikroautobusus, traktortehniku, motociklus un visu veidu piekabes.


1. Pret kādiem negadījumiem mans auto būs apdrošināts?

Parasti apdrošināšanā ir ietverti šādi gadījumi:

  • auto sadursme un avārija (ar citiem auto, šķēršļiem, grāvjiem u.c.);

  • zādzība, laupīšana vai vandalisms;

  • ļaunprātīgi bojājumi (piemēram, kāds cits sabojā tavu auto);

  • stiklu bojājumi (piemēram, plaisas vējstiklā);

  • priekšmetu uzkrišana uz auto;

  • bojājumi, ko nodara dzīvnieki;

  • bojājumi slikta ceļa seguma dēļ.

Papildus tu vari iekļaut segumā arī:

  • auto atslēgu un signalizācijas pults atjaunošanu;

  • bagāžas vai aprīkojuma zādzību (piemēram, bērnu sēdeklītis, jumta bagāžnieks);

  • bojājumus auto remonta vai mazgāšanas laikā;

  • cita auto nomu, kamēr tavs tiek remontēts;

  • palīdzību uz ceļa visu diennakti (piemēram, ja saplīst riepa, izlādējas akumulators vai nepieciešama palīdzība avārijas gadījumā);

  • auto nogādāšanu uz servisu pēc avārijas;

  • atlīdzību, ja auto nozagts kopā ar atslēgām.


2. Kas ir apdrošinājuma summa?

Tā ir polisē norādītā naudas summa, par kādu tavs auto ir apdrošināts. Dažreiz polisē tiek norādīta auto vērtības aprēķināšanas kārtība, nenosakot konkrētu naudas summu.

  • Ja auto ir jauns, apdrošinājuma summa atbilst tā pilnajai iegādes cenai.

  • Ja auto ir lietots, ņem vērā tā esošo tirgus vērtību.

Negadījuma vai zādzības gadījumā atlīdzība tiks aprēķināta pēc auto faktiskās vērtības negadījuma dienā, atskaitot pašrisku.


3. Kas ir pašrisks?

Pašrisks ir polisē noteikta naudas summa vai procentuālā daļa, kuru tu maksā pats, ja notiek apdrošināšanas gadījums. Katram riskam polisē var tikt noteikts atšķirīgs pašriska apmērs.

Piemēram:

  • zādzības gadījumā — 10% no zaudējumu vērtības;

  • bojājumu gadījumā — 100 EUR.

Ja pašrisks ir 100 EUR, bet remonta izmaksas ir 500 EUR, tad tu samaksā 100 EUR, bet pārējos 400 EUR apdrošinātājs.


4. Kā aprēķina maksu par apdrošināšanu?

Apdrošināšanas cenu, ko tu maksā par apdrošināšanas polisi, sauc par prēmiju. Prēmijas apmēru aprēķina apdrošinātājs, ņemot vērā dažādus faktorus, piemēram:

  • auto vecumu, marku un modeli;

  • auto īpašnieks — privātpersona vai uzņēmums;

  • tava apdrošināšanas un braukšanas vēsture (iepriekšējie pārkāpumi un negadījumi);

  • autovadītāja vecumu un braukšanas stāžu;

  • auto izmantošanas veidu (piemēram, taksometrs);

  • izvēlētais apdrošināšanas risku klāsts;

  • pašriska lielumu;

  • apdrošināšanas teritoriju (piemēram, Latvijā, Eiropā vai ārpus tās).


5. Kā saņemt atlīdzību?

Lai saņemtu atlīdzību, rīkojies šādi:

  • pēc negadījuma nekavējoties sazinies ar apdrošinātāju;

  • nepieciešamības gadījumā izsauc ceļu policiju;

  • pirms auto remonta uzrādi to apdrošinātājam vai ar apdrošinātāju saskaņotam autoservisam;

  • zādzības gadījumā — ziņo policijai un apdrošinātājam, kā arī nodod automašīnas dokumentus un atslēgas.

Apdrošinātājs sedz remonta izmaksas vai izmaksā kompensāciju atbilstoši noteikto zaudējumu apmēram. Ērtākais atlīdzības saņemšanas veids ir, ja apdrošinātājs pats norēķinās ar autoservisu. Ja izvēlies saņemt atlīdzību skaidrā naudā, apdrošinātājs izmaksas summu var samazināt, jo tajā netiek iekļauts pievienotās vērtības nodoklis (PVN).


6. Kad apdrošinātājs var atteikties maksāt atlīdzību?

Apdrošinātājs var atteikt vai samazināt atlīdzību, ja:

  • ir rupji pārkāpti ceļu satiksmes noteikumi (piemēram, ātruma pārsniegšana par vairāk nekā 30 km/h, braukšana pie sarkanās gaismas);

  • auto nebija derīgas tehniskās apskates;

  • vadītājs aizbrauca no notikuma vietas;

  • vadītājam nebija derīgas vadītāja apliecības;

  • negadījums izraisīts, rīkojoties ar ļaunu nolūku vai veicot noziedzīgas darbības;

  • nav iesniegtas visas atslēgas, signalizācijas pults un reģistrācijas apliecība zādzības gadījumā.


7. Atceries!

  • rūpīgi iepazīsties ar apdrošināšanas polisi un noteikumiem, jo katrs apdrošinātājs var piedāvāt atšķirīgus nosacījumus;

  • tavam auto jābūt tehniskā kārtībā (piemēram, atbilstošām riepām);

  • polise var paredzēt autovadītāju ierobežojumus, nosakot, ka auto drīkst vadīt tikai norādītās personas;

  • polise var ietvert prasību, lai būtu aprīkota auto ar drošības un pretaizdzīšanas ierīcēm (signalizāciju, imobilaizeri, GPS uztvērēju u.c.).

 

Koši zils fons, v;irietis un sieviete ar koferi. Uzraksts Ceļojumu apdrošināšana

Ceļojumu apdrošināšana palīdzēs, ja ceļojuma laikā piemeklēs ķibele. Tā segs pēkšņus, neparedzētus izdevumus ceļojuma laikā, piemēram, saslimšanu vai nelaimes gadījumu, bagāžas nozaudēšanu vai ceļojuma plānu maiņu.


1. Ko sedz ceļojumu apdrošināšanas polise?

Ceļojumu apdrošināšanā parasti ir iekļauti:

  • neatliekamās medicīniskās palīdzības un ārstēšanas izdevumi;

  • medicīniskā transportēšana un repatriācija uz Latviju ārkārtas situācijās;

  • nāve vai invaliditāte pēc nelaimes gadījuma;

  • bagāžas nozaudēšana vai sabojāšanās radītie zaudējumi;

  • ceļojuma atcelšanas, pārtraukšanas vai aizkavēšanās izdevumi.

Papildus iespējams apdrošināt šādus riskus (atkarībā no konkrētā apdrošinātāja piedāvājuma):

  • nomāta transportlīdzekļa apdrošināšana;

  • dokumentu zādzība vai bojājumi;

  • civiltiesiskās atbildības apdrošināšana;

  • juridiskie izdevumi.

Atceries!

  • Gadījumos, kad ceļojuma apdrošināšana ir papildu pakalpojums kredītiestādē saņemamai norēķinu kartei, pārliecinies, vai polise sedz riskus, kurus tu vēlies apdrošināt!

  • Ja apdrošināšanas polisi tev nodrošina kompleksā tūrisma pakalpojumu sniedzējs, pārbaudi, kādus riskus polise sedz un vai apdrošinātājam ir veikta samaksa par polisi!


2. Kur un kad ir spēkā ceļojumu apdrošināšana?

Lielākā daļa apdrošināto ceļojuma risku ir spēkā tikai ārvalstīs un tikai polisē norādītajā periodā.

Ņem vērā:

  • ja ceļojuma apdrošināšana ir jāiegādājas laikus, to var būt noteikts, ka apdrošināšanas aizsardzība dažiem riskiem sākas tikai pēc noteikta laika (piemēram, 48h) no polises iegādes!

  • polise segs pēkšņu un neparedzētu negadījumu radītas izmaksas un nav paredzēta iepriekš plānotu ārstēšanās izdevumu kompensēšanai.


3. Kādi izdevumi parasti netiek atlīdzināti?

Apdrošinātāji parasti nosaka izņēmumus – situācijas, kad atlīdzība netiks izmaksāta.

Daži piemēri:

  • ceļojuma sākotnējais plāns ārstēšanai (jebkura medicīniskā procedūra, kas nav neatliekamā);

  • paaugstināta riska aktivitātes vai ekstrēms sports, ja šis segums nav iekļauts polisē;

  • alkohola (ja pārsniegta polisē noteiktā norma), psihotropo vai narkotisko vielu ietekme;

  • polise iegādāta pēc riska iestāšanās, piemēram, lidojums jau atcelts;

  • polise nav iegādāta uz visu ceļojuma laiku, sākot ar izbraukšanu no Latvijas un beidzot ar atgriešanos;

  • dabas katastrofas, terorisms, karadarbība un citi politiski vai sociāli riski, ja tie nav iekļauti papildu segumā.

Atceries!
Izņēmumu un limitu saraksts katram apdrošinātājam var atšķirties. Pirms polises iegādes rūpīgi izlasi noteikumus!


4. Kā aprēķina maksu par apdrošināšanu?

Apdrošināšanas polises cenu sauc par prēmiju. Tā ir atkarīga no izvēlētajiem riskiem, seguma limita un ceļojuma ilguma un galamērķa.
Katrs apdrošinātājs piedāvā savus polises nosacījumus un cenu. Izvērtē un salīdzini!


5. Kā rīkoties, ja noticis negadījums?

  1. Novērtē situāciju un dari visu, lai mazinātu negadījuma sekas! Ja nepieciešams, nekavējoties izsauc neatliekamo palīdzību (ES valstīs numurs “112”)!

  2. Paziņo apdrošinātājam vai polisē norādītajam palīdzības dienestam, sazinoties pa diennakts tālruni!

  3. Saglabā visus dokumentus, piemēram, ārsta vai policijas izziņas, čekus, rēķinus!

  4. Fiksē notikušo! Ja iespējams, uzņem fotogrāfijas vai videomateriālu, kas skaidri parāda negadījuma vietu un bojājumus!

Pirms dodies ceļojumā, iepazīsties ar Ārlietu ministrijas informāciju par konkrēto valsti, uz kuru plāno doties.

 

Zaļs fons, avārijā cietusi automašīna, kuru piesedz lietussargs. Uzraksts OCTA apdrošināšana

OCTA ir obligāta apdrošināšana visiem transportlīdzekļiem, kas reģistrējami Ceļu satiksmes drošības direkcijā (CSDD) vai Valsts tehniskās uzraudzības aģentūrā, vai vietējā pašvaldībā un piedalās satiksmē Latvijā.
OCTA neapdrošina pašu transportlīdzekli, bet gan tā īpašnieka (līzinga gadījumā – turētāja) atbildību, ja ar viņa transportlīdzekli tiek izraisīta avārija un tiek nodarīti zaudējumi citiem cilvēkiem vai viņu mantai.


1. Ko sedz OCTA?

Ja notiek ceļu satiksmes negadījums, OCTA apmaksā:

  • zaudējumus citu cilvēku mantai un īpašumam (piemēram, citas automašīnas remontu, mājas žoga vai ēkas atjaunošanai);

  • ārstēšanās izmaksas un kompensāciju par veselībai nodarītajiem kaitējumiem, ja tā pienākas;

  • kompensāciju par cilvēku bojāeju, ja tā pienākas.


2. Kas nav iekļauts OCTA?

OCTA nesedz:

  • zaudējumus tavai mašīnai vai tavai mantai, ja esi avārijas izraisītājs;

  • zaudējumus, ja negadījuma izraisītājs nav noskaidrots (atstājis negadījuma vietu), izņemot gadījumus, kad ir cietusi persona – gājējs, pasažieris u.c.;

  • dzīvnieku izraisītus zaudējumus;

  • sacensību vai treniņu laikā notikušus negadījumus.

Papildu iespējas: vairāki apdrošinātāji ar OCTA polisi piedāvā iegādāties papildu segumu, piemēram, tehnisko palīdzību uz ceļa, sadursmes ar dzīvniekiem vai nelaimes gadījumu apdrošināšanu.


3. Kāda ir apdrošinātāja maksimālā atbildība?

Ja notiek negadījums, OCTA apdrošinātājs maksā līdz:

  • 6 450 000 eiro par cilvēkiem nodarītajiem zaudējumiem (neatkarīgi no cietušo skaita);

  • 1 300 000 eiro par mantai nodarītajiem zaudējumiem.

Maksimālās atlīdzības limiti reizi 5 gados tiek indeksēti.


4. Cik ilgi var pieprasīt atlīdzību?

  • Par mantu un īpašumu – 1 gada laikā no negadījuma dienas;

  • Par personai nodarīto kaitējumu – 3 gadu laikā no negadījuma dienas.


5. Kā aprēķina maksu par apdrošināšanu?

Polises cenu sauc par prēmiju, un to nosaka, ņemot vērā vairākus kritērijus, piemēram:

  • polises termiņu;

  • transportlīdzekļa veidu un izmantošanas mērķi;

  • reģistrācijas vietu;

  • īpašnieka vai turētāja apdrošināšanas vēsturi;

  • īpašnieka statusu (piemēram, cilvēkiem ar invaliditāti un zemniekiem ir atlaides).


6. Kā rīkoties, ja notiek avārija?

Ja nav cietušo, transportlīdzekļiem nav būtisku bojājumu, kuru dēļ tie nevar vai tiem aizliegts braukt, nav nodarīti bojājumi svešai mantai un abi autovadītāji vienojas par situāciju – aizpildiet saskaņoto paziņojumu!

  • Ja rodas šaubas vai situācija ir sarežģītāka – zvani policijai vai savam apdrošinātājam!

  • Ja sabojāta trešās personas (iedzīvotāja, valsts vai pašvaldības) manta/transportlīdzeklis un tās īpašnieks nav uz vietas – zvani policijai!


7. Kas var saņemt atlīdzību no OCTA?

  • vadītājs, kurš nav atzīts par vainīgu avārijas izraisīšanā;

  • pasažieri jebkurā transportlīdzeklī;

  • gājēji un velosipēdisti.


8. Kā aprēķina atlīdzību?

  • Par materiāliem zaudējumiem izmaksā faktisko zaudējumu vērtību (piemēram, remonts, transportlīdzekļa tirgus vērtība).

  • Ja izvēlies atlīdzību naudā, nevis remontu – izmaksā 70% no remonta summas, atskaitot PVN.

  • Par nemateriāliem zaudējumiem (piemēram, nāvi, invaliditāti, smagiem miesas bojājumiem) kompensācijas aprēķinu pieņem Ministru kabineta noteikumi.


9. Kādi ir polises īpašnieka pienākumi?

  • sniegt patiesu informāciju apdrošinātājam;

  • paziņot apdrošinātājam par negadījumu 10 dienu laikā;

  • ievērot attiecīgās valsts likumus, kur noticis negadījums.


10. Kad OCTA līgums zaudē spēku?

  • transportlīdzeklis maina īpašnieku;

  • piešķirtas taksometra numura zīmes vai saņemta licence pasažieru pārvadāšanai par maksu;

  • transportlīdzeklis tiek norakstīts;

  • mājas līzinga ņēmējs pārtrauc līgumu.

Līzinga gadījumā līgums paliek spēkā, ja transportlīdzekļa turētājs kļūst par tā īpašnieku.

Atceries! Līgumu var izbeigt pirms termiņa tikai atsevišķos gadījumos:

  • zādzības vai laupīšanas gadījumā, ja par šo faktu esi paziņojis policijai;

  • ja pārtrauc transportlīdzekļa reģistrāciju.


11. Kādi ir OCTA līgumu veidi?

  • Standartlīgums – tas ir obligāts Latvijā reģistrētiem transportlīdzekļiem un ir spēkā Eiropas Ekonomikas zonas (EEZ) valstīs, kā arī Šveicē, Serbijā, Andorā, Bosnijā un Hercegovinā, Melnkalnē un Lielbritānijā. Līguma apdrošināšanas perioda ilgums var būt 1, 3, 6, 9 vai 12 mēneši.

  • Zaļā karte – nepieciešama Latvijā reģistrētiem transportlīdzekļiem, lai varētu pārvietoties valstī, kas ir Zaļās kartes sistēmas valsts, bet nav EEZ valsts – Albānija, Azerbaidžāna, Maroka, Moldova, Ziemeļmaķedonija.

  • Robežapdrošināšanas līgums – nepieciešams transportlīdzekļiem, kuri iebrauc EEZ valstī, bet ir reģistrēti valstī, kas nav EEZ vai Zaļās kartes sistēmas valsts.

Ņem vērā!

  • Ja tikko esi iegādājies transportlīdzekli, bet vēl neesi saņēmis jaunu reģistrācijas apliecību, OCTA polises īpašnieks esi tu – jaunais īpašnieks!

  • Katrs apdrošinātājs izsniedz OCTA līgumu no tā spēkā stāšanās laiku. Ne vienmēr polise stājas spēkā automātiski līdz ar apmaksu!

  • Latvijā nav atļauts piedalīties ceļu satiksmē bez spēkā esošas OCTA polises vai robežapdrošināšanas līguma.

 

Rozā fons, ģimene tēvs, māte, viens bērns, tur virs sevis stilizētu jumtiņu. Uzraksts Dzīvības apdrošināšana bez uzkrājuma.

Dzīvības apdrošināšana bez uzkrājuma ir apdrošināšanas veids, kas nodrošina finansiālu aizsardzību personas tuviniekiem vai citiem labuma guvējiem apdrošinātā nāves gadījumā. Ja apdrošinātā persona mirst līguma darbības laikā, norādītais labuma guvējs saņem apdrošinājuma summu, kas noteikta līgumā.


1. Kāpēc ir vajadzīga dzīvības apdrošināšana?

Dzīvības apdrošināšana ir īpaši svarīga, ja:

  • esi galvenais ģimenes apgādnieks – tavu ienākumu zaudēšana var smagi ietekmēt ģimenes ikdienas dzīvi un nākotni;

  • kāds ir finansiāli atkarīgs no tevis – piemēram, bērni, partneris vai cits ģimenes loceklis;

  • tev ir nenokārtotas kredītsaistības, kuras tuviniekiem būtu grūti segt – piemēram, hipotekārais kredīts vai patērētāju aizdevums, kuru atmaksai var kļūt par slogu tuviniekiem pēc tavas nāves.

Dzīvības apdrošināšana ir rīks, ar kura palīdzību tu vari sniegt tuviniekiem drošības sajūtu pat vismagākajā dzīves brīdī.


2. Kā tā darbojas?

Tu noslēdz līgumu uz konkrētu laiku vai bez termiņa un veic regulārus maksājumus par apdrošināšanu. Tava dzīvība tiek apdrošināta par tādu summu, par kādu tu vienojies ar apdrošinātāju.


3. Pret kādiem negadījumiem es būšu apdrošināts?

Tu tiec apdrošināts pret nāvi.

Papildus var pievienot apdrošināšanu pret vēl citiem negadījumiem, kas saistīti ar cilvēka dzīvību un veselību, piemēram:

  • invaliditāte;

  • kritiskās slimības (kompensācija noteiktu slimību gadījumā);

  • nelaimes gadījumi (piemēram, kaulu lūzumi, darba nespēja).

Šie papildu riski bieži ir pieejami tikai kopā ar dzīvības vai veselības apdrošināšanas polisi.


4. Kādi ir mani pienākumi, slēdzot apdrošināšanas līgumu?

Galvenais pienākums ir sniegt godīgu un precīzu informāciju par sevi un savu veselības stāvokli.


5. Vai un kādos gadījumos apdrošinātājs var atteikties man maksāt atlīdzību?

Apdrošinātāji parasti nosaka izņēmumus – īpašos gadījumus, kad apdrošināšana nedarbosies.

Visbiežāk apdrošinātājs var atteikties maksāt atlīdzību, ja:

  • alkohola, narkotiku vai citu apreibinošu vielu ietekme: ja trauma vai nāve ir tieši saistīta ar atrašanos reibumā;

  • pašnāvība: ja nāve ir iestājusies pašnāvības rezultātā divu gadu laikā pēc līguma noslēgšanas;

  • ļauns nolūks vai rupja neuzmanība: ja nāve iestājusies tavas vai labuma guvēja apzinātas vai rupji neuzmanīgas rīcības dēļ;

  • nepatiesas informācijas sniegšana: ja esi slēpis būtisku informāciju par savu veselības stāvokli vai citas apzināti maldinošas informācijas sniegšana;

  • noziedzīgas darbības: ja negadījums iestājies, veicot noziedzīgu darbību;

  • karš, nemieri, terorisms: ja nāve ir saistīta ar karadarbību, nemieriem, terorismu u.tml.


6. Kurš saņem apdrošināšanas atlīdzību?

Ja līguma darbības laikā tu nomirsti, atlīdzību saņem līgumā norādītais labuma guvējs.

Tas var būt:

  • ģimenes loceklis (piemēram, laulātais, bērni, vecāki),

  • cita tevis izvēlēta persona (piemēram, draugs, partneris).

Ja labuma guvēju neesi norādījis, tad atlīdzību saņems tavi tuvinieki mantošanas kārtībā.

Citu apdrošināto risku gadījumā (piemēram, trauma, kritiskā slimība, invaliditāte) atlīdzību saņemsi tu pats, jo šie segumi ir paredzēti finansiālai palīdzībai ārstēšanās un atveseļošanās procesā.


7. Kas ir kredītņēmēja dzīvības apdrošināšana?

Šis ir īpašs apdrošināšanas veids, kas paredzēts cilvēkiem ar kredītsaistībām, piemēram, hipotekāro kredītu.

Šīs apdrošināšanas galvenais mērķis ir aizsargāt tavus tuviniekus no tā, ka viņiem nāktos pārņemt tavas neatmaksātās kredītsaistības, ja tu pēkšņi aizej no dzīves.

Tādā gadījumā apdrošināšanas atlīdzība kredītsaistības pilnā vai daļējā apmērā no polises nosacījumiem.


8. Kā tiek aprēķināta maksa par dzīvības apdrošināšanu?

Polises cenu sauc par prēmiju, un tās aprēķinā apdrošinātāji ņem vērā dažādus faktorus:

  • tavu vecumu;

  • tavu veselības stāvokli;

  • dzīvesveidu, piemēram, vai tu smēķē;

  • tavas ģimenes slimību vēsturi un iedzimtību;

  • profesionālo darbību – ja tu strādā bīstamā darbā (piemēram, celtniecībā, raktuvēs, darbos ar ķīmiskām vielām), tas palielina risku;

  • vēlamo apdrošinājuma summu.

Jo zemāks risks apdrošinātājam, jo zemāka būs maksa par dzīvības apdrošināšanu.

Pirms līguma noslēgšanas apdrošinātājs lūgs tev aizpildīt veselības anketu. Tajā jānorāda pēc iespējas precīzāka informācija un nedrīkst slēpt svarīgu informāciju.


9. Vai es varu saņemt kādus nodokļu atvieglojumus?

Ja tavs darba devējs apmaksā dzīvības apdrošināšanu bez uzkrājuma, šīs iemaksas netiek apliktas ar iedzīvotāju ienākuma nodokli, ja tās nepārsniedz 10% no tavas gada bruto algas, bet ne vairāk kā 750 eiro gadā.

Savukārt, ja iemaksas veic tu pats, nodokļu atvieglojumi gan nepienākas.

Vienlaikus jāatzīmē, ka atlīdzība, kas izmaksāta dzīvības apdrošināšanas gadījumā bez uzkrājuma, kā arī atlīdzība par kritiskām slimībām, invaliditāti vai nelaimes gadījumiem, netiek aplikta ar nodokļiem, un tu to vari saņemt pilnā apmērā.