Strīdu risināšana
 

Ja rodas strīds ar pārdevēju vai pakalpojuma sniedzēju, tas vispirms risināms pārrunu ceļā, cenšoties panākt vienošanos – mutiski vai rakstiski.

Pārdevēja pienākums – sniegt atbildi/ piedāvājumu risinājumam – parasti 15 darbdienu laikā. Atteikums jāpamato.

Ja neizdodas strīdu atrisināt, patērētājs var vērsties:

  • Patērētāju tiesību aizsardzības centrā pēc palīdzības;
  • Pie attiecīgās jomas ārpustiesas strīdu risinātāja, piemēram, Sabiedrisko pakalpojumu regulēšanas komisijā, pie Latvijas Komercbanku asociācijas ombuda, Latvijas apdrošinātāju asociācijas ombuda u.c.;
  • Patērētāju strīdu risināšanas komisijā, ja Patērētāju tiesību aizsardzības centrā sniegtā palīdzība strīda risināšanā nav nodrošinājusi rezultātu un attiecīgajā jomā ir iespējams sasaukt komisiju;
  • Tiesā, tai skaitā saskaņā ar prasības pieteikumu vienkāršotās procedūras lietas ierosināšanai.

Strīda risināšanas ar pārdevēju vai pakalpojuma sniedzēju kārtība saskaņā ar 1999. gada 18. marta likuma "Patērētāju tiesību aizsardzības likuma" 26.1 pantu:

attēls

Strīda izskatīšanas kārtība Patērētāju strīdu risināšanas komisijā

  1. Komisija strīdu izskata tad, ja patērētājs sākotnēji ar iesniegumu ir vērsies Patērētāju tiesību aizsardzības centrā, bet Patērētāju tiesību aizsardzības centra sniegtā palīdzība strīda risināšanā nav nodrošinājusi attiecīgo rezultātu.
  2. Iesniegumu par strīda izskatīšanu patērētājs iesniedz Patērētāju tiesību aizsardzības centram rakstveidā.
  3. Iesniegumā par strīda izskatīšanu patērētājs ietver šādu informāciju:
    *savu vārdu, uzvārdu, dzīvesvietas adresi un kontaktinformāciju;
    *pārdevēja vai pakalpojuma sniedzēja kontaktinformāciju (fiziskajai personai - vārdu, uzvārdu un adresi;
    *juridiskajai personai - nosaukumu, reģistrācijas numuru un juridisko adresi) strīda būtību, savu prasījumu un tā pamatojumu;
    *informāciju, kas apliecina, ka ir veikti pasākumi strīda atrisināšanai, vienojoties ar pārdevēju vai pakalpojuma sniedzēju.
  4. Patērētājs iesniegumam pievieno dokumentus, kas pamato prasījumu, tai skaitā darījumu apliecinoša dokumenta (čeka vai cita maksājuma apliecinājuma) kopiju, kā arī pārdevējam vai pakalpojuma sniedzējam iesniegtās sūdzības vai iesnieguma un saņemtās atbildes kopiju (ja iespējams). Jau iepriekš Patērētāju tiesību aizsardzības centram iesniegto dokumentu kopijas atkārtoti iesniegt nav nepieciešams. 
  5. Komisija izskata strīdu savā sēdē bez strīda pušu klātbūtnes un lemj par strīdu, pamatojoties uz informāciju, ko iesniegušas strīdu puses. Ja lietā trūkst pierādījumu, Komisijas var pieņemt lēmumu par strīda izbeigšanu.
  6. Komisijas izskata strīdu un pieņem lēmumu ne vēlāk kā 90 dienu laikā no dienas, kad ir saņemti visi lēmuma pieņemšanai nepieciešamie dokumenti. Komisija pieņem lēmumu ar vienkāršu balsu vairākumu.
  7. Komisijas lēmums ir labprātīgi izpildāms 30 dienu laikā no tā spēkā stāšanās dienas. Komisijas lēmumam ir ieteikuma raksturs, un tas nav apstrīdams vai pārsūdzams.
Infografika 1